Gå til innhold

Serveroppgradering, Ubuntu server 8.04 LTS eller 9.04 -> 9.10 LTS?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har en server hjemme som benyttes som filserver, webserver, backuprutiner og lagring av mediafiler som streames til en HTPC via kablet nettverk. På denne serveren innstallerte jeg i sin tid Ubuntu 7.10 desktopversjonen, med god hjelp av Del sin glimrende guide her på forumet :) . Grunnen til at jeg innstallerte desktopversjonen var at dette var mitt første møte med linuxverdenen på serversiden, og derfor ville ha et grafisk grensesnitt å forholde meg til i starten. Riktignok har jeg benyttet dette grafiske grensesnittet særdeles lite det siste året.

I og med at jeg innstallerte desktopversjonen så blir det nå ikke lenger lagt ut oppdateringer til 7.10 versjonen. Jeg er derfor nå nødt til å oppgradere. Spørsmålet er bare hvilken versjon jeg skal oppgradere til.

Denne gangen har jeg tenkt å innstallere en serverutgave. Jeg har også i tillegg tenkt å gå for en 64bits versjon. 9.04 har jo nettopp kommet, men denne har jo kun oppdateringer i 3 år fremover, og dermed må jeg oppgradere på nytt igjen i 2012. 8.04 versjonen som kom i fjor er en LTS versjon og har da 5år med oppdateringer. Riktignok har 1 av disse årene nå gått, men det gjør likevel at jeg ikke trenger å oppgradere før i 2013. Siste muligheten som jeg har tenkt på er å innstallere 9.04 nå og så ta en dist-oppgrade når 9.10 versjonen kommer, som vil være en LTS versjon og derfor ha oppdateringer i 5 år fremover (til 2014).

Noen som har noen formening om hva som vil være lurt å gjøre ?

I tillegg:

På serveren idag har jeg 2 sw raid arrayer: ett 2 x 250GB raid 0 og et 5 x 500GB raid 5. Disse styres jo av mdadm konfigurasjonsfiler, men kan jeg bare ta en kopi av disse over på det nye systemet og så ordner det seg selv på det nye oppsettet? Samme spørsmålet gjelder vel egentlig for samba konfig fila.

Jeg har en ny harddisk som jeg har tenkt å innstallere det nye systemet på. Innstallasjonen vil jeg gjøre med kun denne disken koblet til maskina, for så å gjøre litt innstillinger osv, før jeg kobler til raidarrayer og forsøker å bygge opp disse igjen. Forhåpentligvis da med dataen på. Jeg har selvfølgelig tenkt å ta backup av all viktig data før jeg prøver å flytte arrayet over på et nytt system.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv 4 disker i raid 5 med Mdadm og har byttet litt fram og tilbake mellom forskjellige distroer (Ubuntu og debian). Jeg kobler ut diskene før jeg innstalerer nytt OS, installere så mdadm, dytter inn diskene igjen og starter opp. Har så langt ikke hatt noen problemer med dette, mdadm finner raidet med en gang og det fungerer. (må mountes på nytt men..)

Vi forøvrig anbefale Debian 5.0, denne er vel støttet i 5 år fra februar om jeg ikke tar feil, og dersom du får Ubuntu server til å kjøre skulle ikke debian være noe problem :)

Lenke til kommentar

Takk for svar duckers :)

Tenkte i utgangspunktet at jeg skulle holde meg til Ubuntu jeg da :)

Er veldig bra å høre at flytting av raidarrayer har gått bra :) Jeg ser for meg at dette skal være en av fordelene med sw-raid med mdadm. Nå vil jo mine konfigurasjonsfiler være fra 7.10. Spranget opp til 8.04 vil jo ikke være så stort, men opp til 9.04 vil det være 2 utgivelser i mellom. Vil det kunne skape problemer på noen måte ? Hva med steget fra 32bit og til 64bit ?

Lenke til kommentar

Du kan lett oppgradere til 8.04 fra 7.10 uten å endre noe, kun en reboot for å boote opp den nye kjerna:

https://help.ubuntu.com/community/HardyUpgrades

For overgang til 64-bit må du installere på nytt, ta gjerne da vare på mdadm config filen, og eventuelt andre konfigfiler som du ikke har lyst til å sett opp igjen.

Hvis du ønsker problemfri hverdag er 8.04 tingen. Hvis nyere programvare betyr mer, og at du er villig til å leve med mulige bugs er 9.04 tingen. 9.10 blir ikke LTS, det blir derimot 10.04.

Apropos, det er ikke noe stort poeng å ikke ha desktop. Du kan alltids stoppe desktopen on-the-fly med:

sudo /etc/init.d/gdm stop

eventuelt

sudo /etc/init.d/kdm stop

hvis du bruker kdm.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Da debian testing isåfall, hvis ikke så blir du hengende etter med oppdateringer av programvare. Kanskje du ikke bryr deg nå, men jeg kan love deg, det er irriterende så oppleve at du ikke kan installere et program fordi du har en 2 år gammel versjon av et program.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg installerte stable på laptoppen, vurderer å oppdatere til unstable, ihvertfall testing

Lykke til uansett hva du velger

Lenke til kommentar

@Del: det er nesten dumt at du gjorde meg oppmerksom på den muligheten der. Jeg tenkte at jeg nå lissom MÅTTE hive meg rundt å gjøre en full reinstall jeg, men nå MÅ jeg jo strengt tatt ikke. Holder med en oppgradering.

Jeg har uansett tenkt å ta en full reinstall, siden jeg har tenkt meg over på 64bit. Tror jeg nok da kommer til å gå for 8.04 versjonen :) Ved en full reinstall av serverversjonen så vil jeg jo også få satt opp mailserver osv riktig med en gang også. Har sliti litt med det :(

@AlecTBM: Vil ikke dette i all hovedsak være mest aktuellt for desktop versjonene?

Lenke til kommentar

Lenny er stable, den ble stable før jul. Det er stor forskjell på server og laptop. Jeg bruker Debian stable på maskinen min som kjører mailserver hjemme, 8.04 på hovedmaskinen hjemme, men på laptopen har jeg 9.04 med KDE4.3 beta2. RHEL5 som jobbmaskin.

Lenke til kommentar

Lenny ble vell stable 11. april 2009

EDIT:

HAHA

Oppdaterer til testing nå

738 packages upgraded, 126 newly installed, 100 to remove and 0 not upgraded.

Need to get 968MB of archives. After unpacking 14.0MB will be freed.

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar
Lenny ble vell stable 11. april 2009
Oops, skjønner ikke at jeg blingset på den. Lenny ble faktisk sluppet i februar. Datoen du refererer til var forrige oppdatering. Jeg satte opp min rett etter at den ble sluppet.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da er jeg endelig klar for å sette igang med oppgraderingen :)

Har hatt særdeles dårlig tid i det siste, men nå har jeg endelig klart å lokalisere den siste 74GB raptordisken min, samt fått kjøpt inn 5 x 1TB samsungdisker som skal inn i serveren etter oppgradering.

Bare et kjapt spørsmål før jeg setter i gang her. Kan jeg innstallere OS'et på en hvilken som helst maskin og så flytte harddisken over til serveren etter at innstallasjonen er ferdig og boote opp ? Vet at Windows ikke nødvendigvis vil fungere ordentlig dersom du bytter fra en maskin med et chipset til et annet osv, men mener å ha hørt at linux fungerer på en litt annen måte og at dette derfor er mulig ?

Vil i så fall være en fordel da jeg vil få minimalt med nedetid på serveren min :)

Lenke til kommentar

Normalt er svaret ja, hardware probes ved boot, og drivere lastes inn dynamisk. Må likevel ta litt forbehold om at ditt oppsett er noe utenom det vanlige (software raid etc.), så kan være greit å ta en kjapp gjennomgang på diskoppsett.

Lenke til kommentar

Høres veldig bra ut :)

Jeg har kun tenkt å utføre selve innstallasjonen av OS'et på en annen maskin. Kanskje innstallere litt småprogrammer som rtorrent (med wtorrent), sette opp mailserver, webserver, osv før jeg flytter over disken til serveren og kobler til alle andre disker. Så tar jeg innstallasjon av mdadm og oppsett av gammelt og nytt raid der. Det bør gå bra det ?

Må i tillegg ta en ganske god opprydding av kabler osv for å få litt bedre luftgjennomstrømning, samt at det forhåpentligvis blir litt bedre plass inni der. Har kjøpt meg noen sånne "klemme-på-ledningen-satakontakter" så jeg kan få flere strømkontakter til disker på en og samme "kurs" ut fra PSU. Bør bidra til at det blir bedre plass :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har jeg oppgradert :)

Alt har gått helt strålende egentlig. Tok 2x backup av viktig data på forskjellige disker i tilfelle noe skulle skje, men raidet ble detektert etter at jeg innstallerte mdadm og la inn config fila igjen. Det ble kjørt en sjekk av raidet ved første oppstart, men det er helt sikkert vanlig siden raidet er "nytt" for den nye innstallasjonen.

Jeg har nå kommet til den delen hvor jeg skal sette opp det nye raidet, med 5 x Samsung F2 1TB disker. Vanligvis har jeg fulgt denne guide her. Sist jeg satt opp raid hadde jeg et GUI. Denne gangen har jeg en innstallasjon uten GUI hvor alt administreres via SSH. Jeg finner ikke ut hvordan jeg får satt raid flagg på diskene mine. Har forsøkt å søke etter det på google, men eneste jeg finner er å sette boot flagg på diskene. Er det noen som vet hvilken kommando jeg skal bruke ? Og ikke minst, er det nødvendig ?

Lenke til kommentar

Jo, forutsatt at en har brukt partisjoner (f.eks. /dev/sda1) som raid-devices, og ikke "raw device" (f.eks. /dev/sda).

Forøvrig kommer visstnok "Linux RAID autodetect" til å bli "deprecated" etterhvert mener jeg at jeg leste et sted, men når det evt. skjer stod det ingenting om ettersom jeg husker...

Lenke til kommentar

Hvordan setter jeg Raid autodetect med fdisk da? Jeg finner det ikke i noen av menyene :(

Har forøvrig partisjoner og ikke raw devices

Fant ut av det selv faktisk :)

Jeg måtte åpne hele disken i fdisk, altså "fdisk /dev/sd[x]" og ikke partisjonen /dev/sd[x]1.

Jeg valgte så alternativ "t" i fdisk menyen og endret id'en til "fd" for partisjonen. Nå kommer den riktig opp.

Er dette nødvendig å gjøre egentlig ? Hvilke fordeler/ulemper medfører denne endringen ? Og dersom den blir deprecated etterhvert; hva har det å si for raidet mitt neste gang jeg skal flytte det ?

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar

Hva konsekvensen blir når det en vakker dag blir "deprecated" er jeg ikke sikker på, men du bør isåfall finne noe dokumentasjon til mdadm som sier noe om dette.

Endringen gjør ikke noe mer enn å sette typen på partisjonen (lagret i MBR) til en type som mdadm kan kjenne igjen. Når dette er lagret i MBR på disken, kan man putte diskene inn i en annen maskin og likevel få mountet opp raidet, siden man ikke trenger en configfil som forteller hvilke disker som er satt opp med raid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...