Gå til innhold

Hva er det "beste" fjernstyringsprogrammet?

Stigma

Anbefalte innlegg

Hey,

Jeg har i lengre tid brukt realVNC for mine fjernstyringsformål, men har vel egentlig kommet frem til at det er en del funksjoner som jeg synes mangler i den pakken. Derfor vil jeg gjerne spørre forumetfolket om det finnes noe bedre der ute. Gratisprogramvare er jo selvfølgleig en fordel, men ikke nødvendigvis et must hvis det er betydelig bedre enn nest beste gratisløsning.

Bortsett fra generellt god ytelse, stabilitet, respons osv så savner jeg spesiellt følgende:

- Muligheten til å (enkelt) overføre filer og andre datam mellom min masin og den jeg styrer. Håpløs å begynne med å sette opp FTP server hver gang du skal overføre noe >_<

- Skalering, slik at om du remoter en 1920x1200 skjerm fra en 1280x800 skjerm så må du ikke scrolle rundt i ale retninger for å utføre enkle oppgaver.

Kort sagt, så kom med forslag til hvilket fjernstyringsprogram du synes er best, og forklar hvorfor du synes det.

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke hvilket OS du sitter på, men jeg er glad i Windows sin innebygde remote desktop (terminal services) fordi det gir god integrering med operativsystemet.

Man kan koble til enheter som harddisker og skrivere også, og man kan stille inn oppløsningen man ønsker å koble til med i klientprogrammet. Servermaskinen sender deg da en skjermbilde som oppfører seg akkurat som om du valgte den aktuelle oppløsningen mens du satt ved maskinen. Lyder på den fjernstyrte maskinen kan også overføres til klientmaskinen dersom man ønsker dette.

Det er dessverre kun mulig å fjernstyre en maskin som kjører business/pro utgavene av windows. Home har ikke denne funksjonaliteten. Man kan derimot bruke klienten på en hvilken som helst maskin, inkludert linux.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Er enig med Pseudopod, den innebygde fjernstyringen i Windows vill jeg si er det beste. Men det funker som sagt bare på de litt dyrere versjonene av Windows. Der går det an og overføre filer (drag and drop), den skalerer automatisk skjermen slik at den passer med den skjermen du styrer fra også er den utrolig enkel og sette opp.

Men viss du ikke har den rette Windows versjonen så kan jeg anbefale deg LogMeIn. Du legger inn et program på den dataen du skal styre også kan du da gå på nettsiden (LogMeIn.com) også styre pc'n fra hvilken som helst pc i verden (så lenge den har en brukbar nettlinje og en nettleser og Windows). Du trenger ikke og åpne porter siden den bruker nettleseren, den skalerer automatisk skjermen slik at den passer med den du styrer fra viss du legger inn en plugin i IE eller addon i FF. Den er også gratis, men viss du har lyst til og overføre filer så må du betale for PRO versjonen.

Lenke til kommentar

Det gjelder hovedsakelig windows XP pro for mitt bruk ja.

Jeg var faktisk ikke klar over at remote desktop støttet filoverføring. jeg skal sjekke det på nytt. Er det bare å bruke windowed mode og drag&drope over til den andre maskinen altså?

Ellers så kom gjerne med flere forslag :)

EDIT: jeg testet remote desktop filoverføring, men det var jo utrolig tregt for å si dte mildt. Maskinen jeg kontakter har 40+mbit utlinje, og min maskin her har 20mbit, og å overføre stakkarslige 230MB ser ut til å ta noe mellom 60-100minutter i følge windows estimatet. Hvis ikke matten min er helt på trynet så er det da rundt en halv megabit overføringshastighet. Ubrukelig for alt som er mer enn et par MB i størrelse altså :( Noen som har råd i forhold til dette?

EDIT2: Jeg søkte litt på nettet, og forklaringen på dette var ifølge ekspertene at remote desktop var ikke optimisert for filoverføring, så det var et designproblem og ikke noe å gjøre med. I så tilfelle så må det vel finnes noe bedre alternativ der ute et sted?? Er det ikke noe fjernstyringsprogram som har anstendig filoverføring innebygget?

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble til stasjonene ved pålogging? Jeg testet akkurat overføring av ca 220 MB og det tok ca 3-4 minutter. Jeg gjorde det fra laptopen som er koblet til 54Mbit WLAN til stasjonærmaskina mi som har 100 Mbit trådført tilkobling.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble til stasjonene ved pålogging? Jeg testet akkurat overføring av ca 220 MB og det tok ca 3-4 minutter. Jeg gjorde det fra laptopen som er koblet til 54Mbit WLAN til stasjonærmaskina mi som har 100 Mbit trådført tilkobling.

Hvor setter du den instillingen?

-Stigma

Maxer linjen min på 10/10 mbit lett, men kan ha med at du bruker XP og at Remote Desktopen der er ganske gammel, jeg bruker Windows 7.

FOrbindelsen jeg tester er winXP pro til winXP pro, men på begge er det absolutt helt nyeste versjon, så det er ingen gamle versjoner ute og går (ved mindre remote desktopen i windows 7 har fått en overhaling og er bedre by default altså)

-Stigma

Lenke til kommentar

WinXP x64 edition, som har samme kjerne som Windows 2003 server, men kommer levert med XPs programvarebibliotek i stedet for 2003 server sitt.

Man finner tilkobling av stasjoner under "Local Resources" fanen etter man har trykt "options". Trykk på "more" og velg enhetene som skal kobles til. Jeg mener å huske at dette fungerer mot vanlig Windows XP også, men det er en stund siden jeg har koblet til en slik maskin. Klientprogrammet skal være det samme for alle windowsversjoner, mener jeg å huske. Man kan laste det ned fra MS sine nettsider.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...