Gå til innhold

Kan man slutte med kontanter i Norge?


Bør kontanter avskaffes?  

77 stemmer

  1. 1. Bør kontanter avskaffes?

    • Ja, helt klart
      23
    • Ja, men ikke før om 5-15 år
      16
    • Ja, men ikke før om over 15 år
      15
    • Nei, aldri
      23
  2. 2. Hvis Ja - Hvilke forbedringer mener du må til før kontanter kan avskaffes? (flere kryss er mulig)

    • Ingenting - det er godt nok i dag
      14
    • Bedre oppetid på betalingsløsnigner
      23
    • Bedre sikkerhet mot svindlere
      39
    • Enklere system for privat småbetaling
      43
    • Gebyrfrihet for kunder
      36
    • Billigere/gratis betalingsløsninger for bedrifter
      20
    • En statseid bank kun for dette formålet
      5
    • Bedre betalingsmuligheter for umyndige og ikke norske statsborgere
      33
    • Hurtigtransaksjoner (sekunder)
      36
    • Bedre anonymitet/personvern
      35


Anbefalte innlegg

Vi bruker mer og mer kort, de aller fleste steder har betalingsterminaler, og derfor lurer jeg på, trenger vi kontanter?

 

Uten kontanter vil vel andelen svart arbeid gå ned? Det vil de som ikke jobber svart tjene på, mens de som jobber svart vil tape på det. Lommemannen vil også slite litt mer, da han utelukkende brukte kontanter for å ikke etterlate seg elektroniske spor.

 

Bankkort, småpengekort og sjekker bør kunne dekke alle betalingsbehov.

 

Man vil selvsagt ikke utrydde den svarte økonomien, narkotikahandel vil gå over til å bruke euro eller dollar, det samme vil de som absolutt vil betale svart bruke.

 

Noen butikker vil kanskje utstede egne penger, eller gavekort, men det kan forbys å utstede slike som er upersonlige.

 

Er dette liv laga?

_____________________

 

Kommentar fra Simen1: Avstemning lagt til.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med unge, barn og gamle?

Barn kan få sitt eget småpengekort som foreldrene kan lade opp.

 

Unge kan vel også i dag få ungdomskort.

 

Gamle sliter nok mer med å tilpasse seg, men er de nødt til å lære seg å bruke kort så klarer de det nok.

 

Selv hater jeg å bruke kortet og bruker bare kontanter.

Og kortsvindel ville vært enda mer populært

Vel, kortsvindlere kan da ikke ta ut kontanter av minibanker lenger. Så jeg er ikke umiddelbart enig i dette. Skal man betale et mindre beløp på et tvilsomt utested kan man bruke småpengekort.

Lenke til kommentar

For det første ville det være nytteløst om Norge gjorde dette alene da det finnes mange valutaer i verden. For det andre er de kriminelle er svært tilpasningsdyktige og vil finne måter å gjøre opp på selv i et kontantløst samfunn. Vi ser jo at ny teknologi alltid bringer med seg nye former for kriminalitet, så at det totale kriminaliteten ville gått ned tviler jeg på.

 

Jeg tror uansett ikke det er gjennomførbart i dag da kontanter i mange tilfeller er den beste og mest praktiske måten å gjøre opp på. Som andre har nevnt er det også mange som ikke kan få kort.

 

Personvernmessig vil det også være et stort tilbakeskritt. Når man handler alt med kort, vil banken (og alle som jobber i den (og kanskje deres venner, bekjente og pressekontakter)) vite veldig mye om deg. Dette er informasjon som kan brukes og misbrukes, f.eks. kan banken kredittvurdere deg på bakgrunn av forbruksmønster, og ansatte kan lekke ting til uvedkommede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For det første ville det være nytteløst om Norge gjorde dette alene da det finnes mange valutaer i verden. For det andre er de kriminelle er svært tilpasningsdyktige og vil finne måter å gjøre opp på selv i et kontantløst samfunn. Vi ser jo at ny teknologi alltid bringer med seg nye former for kriminalitet, så at det totale kriminaliteten ville gått ned tviler jeg på.

Generell kriminaliteten går nok ikke ned nei, men svart arbeid vil nok minske noe. Det er ikke lenger mulig for en butikk å "glemme" å slå inn noe på kassa, og terskelen for å betale snekkern i euro blir nok litt høyere.

 

Personvernmessig vil det også være et stort tilbakeskritt. Når man handler alt med kort, vil banken (og alle som jobber i den (og kanskje deres venner, bekjente og pressekontakter)) vite veldig mye om deg. Dette er informasjon som kan brukes og misbrukes, f.eks. kan banken kredittvurdere deg på bakgrunn av forbruksmønster, og ansatte kan lekke ting til uvedkommede.

Dette er en utfordring ja. Kredittkortutskriften til de kongelige har jo bankansatte i lange tider solgt til Se og Hør, Nordea klarte jo ikke engang å finne ut hvem som hadde snoket.

 

Her vil jeg heller hevde at det trengs bedre rutiner for å beskytte bankinformasjonen din, slik at venner og fiender ikke kan boltre seg i informasjon de ikke skulle hatt. Hvorfor skal en bankansatt kunne se på kontoutskriften din i det hele tatt? Jeg vil gjerne kunne betale med kort uansett uten at bankansatte kan snoke.

 

hvem skal administrere denne ordningen med "småpengekort" ?

Det er sikkert flere potensielle kandidater, bbs har såvidt jeg vet allerede en løsning:

http://www.bbs-nordic.com/no/Losninger/Kort/Smaapengekort/

Lenke til kommentar

For et tåpelig og lite gjennomtenkt forslag! Det vil jo bruke opp enda mer av tiden vi har, og for ikke å snakke om alle gebyrene banken skal ha for hver gang du kjøper noe.. (passerte 7 milliarder per år i 2004, fant ikke nyere tall)

 

Hva om en kamerat skal bort til deg, du spør om han kan kjøpe med en familiedeig og en 4pack med pepsi max til tacoen, og du gir han de 80kr han la ut for det han kjøpte. "Få kontonummeret ditt så setter jeg inn penger senere?" Stress.

 

Hva om du skal hjem fra fest, du får en som er edru til å kjøre deg hjem så du slipper å gå, du gir han noen kr for bensin og bryderiet. "Få kontonummeret ditt så setter jeg inn penger senere?" Stress.

 

Eller hva med søte bestemor som gir barnebarnet en tjuekroning til å snope seg noe godt, eller legge på sparebøssen? "Jeg skal sette inn noen kroner på kortet ditt, lille venn." Stress.

 

Tenk om du skal ta bussen og mangler 5kr. Da kan du ikke lete i de andre lommene, pante noen flasker eller spørre noen om de har en krone eller 2 til overs når man ikke har kontanter..

 

Har du tenkt på de hjemløse, narkomane, eller rett og slett de som sliter litt mer med økonomien enn andre, for eksempel trygdede, vil de ha råd til sitt eget betalingskort? Har de pc med internett tilgang og nettbank?

 

Og når du er på byen, hvor irriterende vil det ikke bli at det tar vanvittig lang tid for hver person som skal ha en øl å trykke kode og tull, istedenfor bare å betale kontant, det tar 10 sekunder? Det er jo allerede idag irriterende å vente på idiotene som somler med kortet sitt.

 

Eller hva om du rett og slett har mista kortet ditt eller glemt det hjemme? Da er du FUCKED, kan ikke låne penger av noen engang..

 

 

Jeg prøver helst å ta ut i minibank og bruke kontant, synes det er mye bedre, og man har pengene fysisk, da sitter de ikke like løst som hvis man har de på et plastkort. Trygve Hegnar gjør det samme :) Ta ut 9900kr i minibank uten gebyr, ta ut nye 9900 kr når det er tomt :)

 

Og helt til sist: Jeg synes ikke det er greit at banken/overvåkningssamfunnet skal vite hva jeg bruker penger på og dertil analysere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personvernmessig vil det også være et stort tilbakeskritt. Når man handler alt med kort, vil banken (og alle som jobber i den (og kanskje deres venner, bekjente og pressekontakter)) vite veldig mye om deg. Dette er informasjon som kan brukes og misbrukes, f.eks. kan banken kredittvurdere deg på bakgrunn av forbruksmønster, og ansatte kan lekke ting til uvedkommede.

Dette er en utfordring ja. Kredittkortutskriften til de kongelige har jo bankansatte i lange tider solgt til Se og Hør, Nordea klarte jo ikke engang å finne ut hvem som hadde snoket.

 

Her vil jeg heller hevde at det trengs bedre rutiner for å beskytte bankinformasjonen din, slik at venner og fiender ikke kan boltre seg i informasjon de ikke skulle hatt. Hvorfor skal en bankansatt kunne se på kontoutskriften din i det hele tatt? Jeg vil gjerne kunne betale med kort uansett uten at bankansatte kan snoke.

 

hvem skal administrere denne ordningen med "småpengekort" ?

Det er sikkert flere potensielle kandidater, bbs har såvidt jeg vet allerede en løsning:

http://www.bbs-nordic.com/no/Losninger/Kort/Smaapengekort/

 

Noen tilganger er nødvendige for de ansatte i bankene, tilgang til en kundes posteringer vil jeg absolutt si er en slik, uten at jeg kan se noen realistiske muligheter til å begrense det, man kan innføre økt logging av hvem som ser på hva, men et oppslag er i seg etter min mening ikke vært å logge, og fører med en hel annen diskusjon enn denne

 

Småpengekortet til BBS er vel mer tiltenkt til interntbruk for et par hundre brukere, og ikke nasjonalt.

I et større perspektiv kommer ting som, kort stjålet, hva skjer når du ikke kan sperre det ? kunden må godta det som tapt ? ok, greit nok. Defekt kort, hvordan rekonstruere saldo ? må det anses som tapt ? på hvem sin risiko er dette, kortinnhaver eller utsteder, og siden saldo og all info er lagret lokalt, hvordan kan man beregne en evt erstatning for et "dårlig" kort fra kortutsteder.

 

Det største ankepunkter og det som etter min mening knekker dette i fødselen er de muligheter for svindel/misbruk en tilbakegang til offline betalingsløsninger med sjekk, eller et kort der saldo ligger kun lagret lokalt i kortet, medfører.

Lenke til kommentar
Dette fungerer jo ikke, hva med når du kjøper ting av privatpersoner? Skal man kjøpe ting som koster noen tusenlapper av en ukjent person er det absolutt tryggest for begge parter og gjøre opp kontant.

Det er jeg uenig i. En løsning ala betalingsgarantien på finn er vel tryggere. Altså en tjeneste hvor man overfører penger til en bankkonto uten at de blir helt overført før varen er levert, og begge er enige i å fullføre handelen.

 

For et tåpelig og lite gjennomtenkt forslag! Det vil jo bruke opp enda mer av tiden vi har, og for ikke å snakke om alle gebyrene banken skal ha for hver gang du kjøper noe.. (passerte 7 milliarder per år i 2004, fant ikke nyere tall)

Hadde vært interessant å se hvordan disse 7 milliardene fordeler seg på forskjellige tjenester, jeg betaler iallfall ingenting for å dra kortet mitt eller ta ut kontanter, men det er mulig du gjør det.

 

I praksis vil nok forbrukerne spare penger på dette, siden bankene og butikkene slipper å behandle kontanter, noe som koster dem penger, og som til syvende og sist er en utgift de lemper over på kunden i form av høyere priser på varer, eller dårligere rentebetingelser.

 

Hva om en kamerat skal bort til deg, du spør om han kan kjøpe med en familiedeig og en 4pack med pepsi max til tacoen, og du gir han de 80kr han la ut for det han kjøpte. "Få kontonummeret ditt så setter jeg inn penger senere?" Stress.

 

Hva om du skal hjem fra fest, du får en som er edru til å kjøre deg hjem så du slipper å gå, du gir han noen kr for bensin og bryderiet. "Få kontonummeret ditt så setter jeg inn penger senere?" Stress.

Men er det ikke stress å alltid skulle ha kontanter på seg også?

 

Eller hva med søte bestemor som gir barnebarnet en tjuekroning til å snope seg noe godt, eller legge på sparebøssen? "Jeg skal sette inn noen kroner på kortet ditt, lille venn." Stress.

Kanskje vil dette gi barn en bedre forståelse for hva penger er, siden de er nødt til å abstrahere fra første stund? Eller kanskje vil de aldri klare å gripe konseptet penger, siden de ikke får det konkretisert utenom når de spiller monopol? Dette er en interesant problemstilling, som sikkert noen kommer til å forske på en gang i framtiden.

 

Tenk om du skal ta bussen og mangler 5kr. Da kan du ikke lete i de andre lommene, pante noen flasker eller spørre noen om de har en krone eller 2 til overs når man ikke har kontanter..

Men du kan kanskje betale med mobilen?

 

Har du tenkt på de hjemløse, narkomane, eller rett og slett de som sliter litt mer med økonomien enn andre, for eksempel trygdede, vil de ha råd til sitt eget betalingskort? Har de pc med internett tilgang og nettbank?

Dette er jo en ypperlig anledning til faktisk å sørge for at alle har tilgang til internett, tror hjemløse også kan ha glede av det. Det blir en menneskerett å ha betalingskort.

 

Og når du er på byen, hvor irriterende vil det ikke bli at det tar vanvittig lang tid for hver person som skal ha en øl å trykke kode og tull, istedenfor bare å betale kontant, det tar 10 sekunder? Det er jo allerede idag irriterende å vente på idiotene som somler med kortet sitt.

Med småpengekort trenger du ikke kode, det bør ta kortere tid enn kontanter.

 

Eller hva om du rett og slett har mista kortet ditt eller glemt det hjemme? Da er du FUCKED, kan ikke låne penger av noen engang..

Du bør ha flere kort, akkurat som at du har flere nøkler til leiligheten din, du vil ikke miste de heller.

 

Jeg prøver helst å ta ut i minibank og bruke kontant, synes det er mye bedre, og man har pengene fysisk, da sitter de ikke like løst som hvis man har de på et plastkort. Trygve Hegnar gjør det samme :) Ta ut 9900kr i minibank uten gebyr, ta ut nye 9900 kr når det er tomt :)

Dette er et godt poeng, hvilke forhold får man til penger hvis penger kun er noe abstrakt helt fra man er liten? Blir man bedre på å forvalte pengene? Eller dårligere? Men jeg ser ikke helt hvordan man i dagens samfunn kan klare å alltid bruke kontanter. Vil man i de kjøpene hvor man da ikke bruker kontanter være mindre forsiktig med pengene sine?

 

Og helt til sist: Jeg synes ikke det er greit at banken/overvåkningssamfunnet skal vite hva jeg bruker penger på og dertil analysere meg.

Det synes ikke jeg er greit heller, men dette bør heller føre til strengere regler for bankene.

 

Noen tilganger er nødvendige for de ansatte i bankene, tilgang til en kundes posteringer vil jeg absolutt si er en slik, uten at jeg kan se noen realistiske muligheter til å begrense det, man kan innføre økt logging av hvem som ser på hva, men et oppslag er i seg etter min mening ikke vært å logge, og fører med en hel annen diskusjon enn denne

Hvorfor skal en bankansatt se på en kundes posteringer? Uten i helt spesielle tilfeller?

 

Småpengekortet til BBS er vel mer tiltenkt til interntbruk for et par hundre brukere, og ikke nasjonalt.

I et større perspektiv kommer ting som, kort stjålet, hva skjer når du ikke kan sperre det ? kunden må godta det som tapt ? ok, greit nok. Defekt kort, hvordan rekonstruere saldo ? må det anses som tapt ? på hvem sin risiko er dette, kortinnhaver eller utsteder, og siden saldo og all info er lagret lokalt, hvordan kan man beregne en evt erstatning for et "dårlig" kort fra kortutsteder.

Ved et defekt småpengekort vil det være mulig å se hvor mye penger som i utgangspunktet var fylt på kortet, og hvor mye penger som har blitt trukket fra det hver gang det er brukt, siden alt dette er lagret i bankenes logger. Hvis et småpengekort blir stjålet så er de pengene som ligger der tapt. Akkurat som om man får frastjålet kontanter. Jeg tror ikke det er hensiktsmessig å kunne sperre et småpengekort. Da en validering av kortet vil forsinke betalingsprosessen noen sekunder.

 

Det største ankepunkter og det som etter min mening knekker dette i fødselen er de muligheter for svindel/misbruk en tilbakegang til offline betalingsløsninger med sjekk, eller et kort der saldo ligger kun lagret lokalt i kortet, medfører.

Ja det vil være mulig å forfalske småpengekort, og dette er en utfordring. Men det er jo mulig å forfalske penger også. Sannsynligvis vil det være vanskeligere å forfalske småpengekort enn kontanter.

Sjekk er ikke optimalt nei, men bare en midlertidig nødløsning til alle steder kan bruke elektronisk betaling.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Småpengekort finnes allerede. Dette kalles sosialkortet, og erstatter de gode gamle sjekkene som sosialkontoret har brukt tidligere. Dette er som nevnt en begrenset ordning i endel kommuner som har bank som har dette systemet. Minuset med dette er at det slukes etter bruk, og de må få nytt for hver gang. Men prinsippet er ihvertfall bra!

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Vi bruker mer og mer kort, de aller fleste steder har betalingsterminaler, og derfor lurer jeg på, trenger vi kontanter?

 

Absolutt.

 

Uten kontanter vil vel andelen svart arbeid gå ned? Det vil de som ikke jobber svart tjene på, mens de som jobber svart vil tape på det.

 

Mmm, nei. Tidligere sovjetunionen og en betydelig del av Europa baserer seg i utstrakt grad på bruken av EUR (og i litt mindre grad USD). Hyre svart arbeid derfra vil således påløpe hel uproblematisk selv om NOK skulle forsvinne helt. Videre vil småbeløp (si, i underkant av 30'000NOK), enda de er overført elektronisk, kunne foregå helt uproblematisk, da skattemyndighetene vil ikke ha kapasitet til å forfølge enhver transaksjon. Om det er et beløp som dekker svart arbeid, vil ingen av partene som involvert samarbeide med myndighetene, og kostnadene av å forfølge enhver transaksjon vil være astronomiske.

 

Lommemannen vil også slite litt mer, da han utelukkende brukte kontanter for å ikke etterlate seg elektroniske spor.

 

Dette er et vesentlig poeng om anonymitet -- det eksistere en mulighet til å foreta en pengetransaksjon på en slik måte at det ikke lar seg spore. Ikke pga. svart arbeid, eller kriminalitet, men fordi retten til anonymitet (som anonyme transaksjoner er en del av) er en vesentlig rettighet i et demokratisk samfunn.

 

Jeg kan se en rekke scenarioer der en helt legitim handel ønskes å foregå anonymt av en eller begge partene. Det er ikke utenkelig at en pasient med seksuelt overførbar sykdom ikke ønsker å etterlate spor etter kjøp av medikamenter. Det er ikke utenkelig at en person ønsker å gi en anonym gave til en organisasjon/sak som vedkommende synes er viktig uten at h*n vil offentlig annerkjenne denne støtten. Det er ikke utenkelig at en person ønsker å unngå å få en profil av seg laget til markedsføringsøyemed.

 

"1984" tar riktignok det hele ut av proporsjoner, men Orwell gav et godt innblikk i et system der anonymitet ikke finnes. Ikke en ønskelig situasjon, og fjerning av kontanter vil bidra til å bringe et slikt samfunn et skritt nærmere.

 

 

Bankkort, småpengekort og sjekker bør kunne dekke alle betalingsbehov.

 

Nei, de gjør beviselig ikke det.

 

Man vil selvsagt ikke utrydde den svarte økonomien, narkotikahandel vil gå over til å bruke euro eller dollar, det samme vil de som absolutt vil betale svart bruke.

 

Nettopp. Så, de som bruker kontanter til kriminelle formål vil ikke rammes av forslaget ditt, mens ærlig borgere vil få sine grunnleggende rettigheter innskrenket. Det synes meg å være et særdeles lite vellykket forslag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På et eller annet tidspunkt kommer vi helt klart til å slutte med kontanter i fysisk form og kun bruke elektronisk betalingsmidler.

 

For Norge er det nok mer aktuelt å ta i bruk Euro før vi sløyfer kontantene. Deretter må vi vente på resten av Europa, men det kommer nok.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uten kontanter vil vel andelen svart arbeid gå ned? Det vil de som ikke jobber svart tjene på, mens de som jobber svart vil tape på det.

Mmm, nei. Tidligere sovjetunionen og en betydelig del av Europa baserer seg i utstrakt grad på bruken av EUR (og i litt mindre grad USD). Hyre svart arbeid derfra vil således påløpe hel uproblematisk selv om NOK skulle forsvinne helt.

Det har du rett i, denne svarte økonomien tar man ikke. Det man forhåpentligvis tar er f.eks butikker som selger ting svart hvor kjøper ikke vet at h*n handler svart idet vedkommende betaler kontant.

 

Videre vil småbeløp (si, i underkant av 30'000NOK), enda de er overført elektronisk, kunne foregå helt uproblematisk, da skattemyndighetene vil ikke ha kapasitet til å forfølge enhver transaksjon. Om det er et beløp som dekker svart arbeid, vil ingen av partene som involvert samarbeide med myndighetene, og kostnadene av å forfølge enhver transaksjon vil være astronomiske.

Det er vel uansett ikke snakk om å forfølge enhver transaksjon, men når man først velger å etterforske en fyr så kan man se alle transaksjonene.

 

Lommemannen vil også slite litt mer, da han utelukkende brukte kontanter for å ikke etterlate seg elektroniske spor.

 

Dette er et vesentlig poeng om anonymitet -- det eksistere en mulighet til å foreta en pengetransaksjon på en slik måte at det ikke lar seg spore. Ikke pga. svart arbeid, eller kriminalitet, men fordi retten til anonymitet (som anonyme transaksjoner er en del av) er en vesentlig rettighet i et demokratisk samfunn.

 

Jeg kan se en rekke scenarioer der en helt legitim handel ønskes å foregå anonymt av en eller begge partene. Det er ikke utenkelig at en pasient med seksuelt overførbar sykdom ikke ønsker å etterlate spor etter kjøp av medikamenter. Det er ikke utenkelig at en person ønsker å gi en anonym gave til en organisasjon/sak som vedkommende synes er viktig uten at h*n vil offentlig annerkjenne denne støtten. Det er ikke utenkelig at en person ønsker å unngå å få en profil av seg laget til markedsføringsøyemed.

Hvis personen skal kjøpe medisiner på blå resept så har h*n allerede etterlatt seg spor. Hvem er det egentlig som gir en anonym gave i kontanter? Da må den være ganske liten. Og det at en sak kan motta anonyme gaver kan i seg selv være et demokratisk problem hvis denne saken er kontroversiell.

 

Bankkort, småpengekort og sjekker bør kunne dekke alle betalingsbehov.

Nei, de gjør beviselig ikke det.

Hva er bevisene?

Lenke til kommentar
Det er vel uansett ikke snakk om å forfølge enhver transaksjon, men når man først velger å etterforske en fyr så kan man se alle transaksjonene.

 

Vel, man vil ikke kunne det, uansett, som du selv var enig i. Og selv om vedkommende tar i mot betalinger elektronisk, vil det være umulig å spore opp kredittkortbruken som går på tvers av landegrensene. Det er nokså trivielt for en vanlig privatperson, sogar. Jeg hadde f.eks. et debetkort i en amerikansk bank. Jeg foretok et uttak gjennom VISA-systemet i Norge. Bankansatte i Norge insisterte på en legitimasjon, hvilket jeg produserte, men denne legitimasjonen kunne ikke knyttes til mitt fnr i Norge (utenlandsk pass, for å være mer spesifikk. Norge har ingen oversettelse mellom det aktuelle passnummeret og mitt norske fnr i *noen* registre).

 

Dette betyr at en innbetaling til den kontoen og et uttak i NOK foregikk uten at de norske myndighetene hadde noe som helst mulighet til å få med seg hvem som var mottageren av overføringen. Dersom bankkontoen er plassert et sted som ikke er et 1984-samfunn og har et velutviklet bankvesen, vil jeg kunne motta beløp i millionklassen i kontanter uten at de norske myndighetene fører det tilbake til meg. Den norske banken vil være pliktig å rapportere om uttak på over 120KNOK, men alt de vil kunne rapportere om er det utenlandske passet).

 

Dette er bare *en* mulighet. Det finnes adskillig flere.

 

Dette er et vesentlig poeng om anonymitet -- det eksistere en mulighet til å foreta en pengetransaksjon på en slik måte at det ikke lar seg spore. (...)

 

Jeg kan se en rekke scenarioer der en helt legitim handel ønskes å foregå anonymt av en eller begge partene (...)

 

Hvis personen skal kjøpe medisiner på blå resept så har h*n allerede etterlatt seg spor.

 

Kun hos legen og hos farmasøyten (jeg er usikker på i hvilken grad en entydig identifikator etterlates hos farmasøyten). Ikke hos en utro bankansatt (og sogar elektronisk). Lekkasjer fra bankene er forekommet tidligere. Kontantfjerning vil forverre situasjonen med personvern. Jeg vil ikke at deler av min pasientjournal skal komme på avveie fordi en misfornøyd db-tekniker hos <sett inn din favorittbank> stjal med seg 6 måneder med banktransaksjoner koblet til kontonummer og fnr.

 

Hvem er det egentlig som gir en anonym gave i kontanter?

 

Jeg skulle ønske jeg hadde muligheten til å gjøre det, men foreløpig har jeg akseptert at visse gaver ikke er anonyme.

 

Da må den være ganske liten.

 

Større enn antall butikker som selger svart? (og som forslaget ditt skal bøte på?) Jeg har gitt pengegavene som jeg skulle ønske kunne ha vært anonyme tidligere. Flere ganger, sogar.

 

Og det at en sak kan motta anonyme gaver kan i seg selv være et demokratisk problem hvis denne saken er kontroversiell.

 

La oss anta at du og dine overordnede har motstridene politiske standpunkter. Du vil ikke at vedkommende skal vite at du donerte penger til en sak som din overordnene er sterkt i mot. Eller, rettere sagt, det er høyst realistisk at det finnes situasjoner der en ikke ønsker at ens overordnede vet det.

 

Det at anonyme gaver kan være et demokratisk problem (gaver til politiske organisasjoner i mangemillionklassen fra industrien, eksempelvis), betyr ikke at vanlige borgere skal avsperres fra mulighet til å foreta slik transkasjoner. En hammer tross alt kan brukes som mordvåpen, uten at vi sporer opp alle transaksjoner knyttet til hamre (selv om samfunnet gjør det for skytevåpen).

 

Bankkort, småpengekort og sjekker bør kunne dekke alle betalingsbehov.

Nei, de gjør beviselig ikke det.

Hva er bevisene?

 

Først og fremst at kontantfjerning vil eksponere transaksjoner som man ønsker å foreta anonymt av andre hensyn enn de kriminelle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...