spaltcha Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) NAF-tester-og-EU-kontroll info. Statevs Vegvesen: Hovedside/Kjøretøy/EU-kontroll/Regelverk --------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Har en bil som snarest skal til eu-kontroll,men så har reversen svikta. Kan man få underkjent en slik "mangel" på en evt.kontroll? Regnes feil på reversen som en sikerhetsmessig mangel,eller går det kun under driftsikkerhet? Fra naf: Hva gjøres på en EU-kontroll? Kontrollen sier kun noe om miljø og sikkerhet i kontrolløyeblikket. Den omfatter ikke test eller inspeksjon av driftsikkerhet, som motor, drivverk eller clutch. Endret 29. juli 2009 av spaltcha Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Slik jeg tolker kontrollveiledningen og forskriftene tror jeg du skal kunne få bilen gjennom uten anmerkning på feil med gearkasse. Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc. Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler. Hos meg hadde du ikke fått mangel på den feilen Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Slik jeg tolker kontrollveiledningen og forskriftene tror jeg du skal kunne få bilen gjennom uten anmerkning på feil med gearkasse. Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler. Hos meg hadde du ikke fått mangel på den feilen Takk for svar,det var det jeg hadde mistanke om. Men man kan jo aldri være for sikker Edit: Har andre erfaringer å komme med,dvs at en ikke har gått igjennom kontroll pga defekt revers,si no ifra da Endret 18. juni 2009 av spaltcha Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kan selvfølgelig ikke svare for hva de gjør i andre kontrollorgan har av rutiner, men jeg vet at det ikke finnes kontrollpunkter for den type feil. Jeg jobber til daglig med periodisk kjøretøykontroll btw Dersom du får mangel på grunn av dette skal du be kontrolløren om å henvise til punktet i regelverket/kontrollveiledningen som gir han/henne hjemmel til å sette mangel ved dette punkt. Obs. Du kan oppleve at kontrollorganet nekter å utføre kontrollen på grunn av at bilen ikke er kjørbar slik det forventes. Å prøvekjøre en bil uten revers i tettbebygd strøk kan by på trafikkmessige problemer... Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Obs. Du kan oppleve at kontrollorganet nekter å utføre kontrollen på grunn av at bilen ikke er kjørbar slik det forventes. Å prøvekjøre en bil uten revers i tettbebygd strøk kan by på trafikkmessige problemer... Hmm,du sier noe der jeg må reise 3,5t med ferge og kjøring. Klart man derfor må nevne dette med revers når man bestiller time,og om de vil gjennomføre kontrollen pga def.rev. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg syns det høres rart ut hvis de må skubbe bilen ut igjen fra verkstedet og så blir den godkjent, men det er kanskje bare meg..? Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Jeg syns det høres rart ut hvis de må skubbe bilen ut igjen fra verkstedet og så blir den godkjent, men det er kanskje bare meg..? Tanken har jeg tenkt ja,men det er jo en "driftmessig" feil og ikke "sikkerhetsmessig". Eks.en defekt clutch,men da kunne man ikke ha kjørt i det hele tatt :/ Endret 18. juni 2009 av spaltcha Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Når det gjelder regelverket som statens vegvesen og diverse direktorat har utformet er dette bare småtterier. For noen år siden var jeg på møte med regionsjefen her nord ( + en rekke representanter fra kontrollorganene ). På møtet fikk vi blant annet opplyst om at det ikke var hjemmel for å sette anmerkninger på mellomakslinger. En av oss spurte da: Enn hvis den ene mellomakslingen på en firhjulstrekker ryker tvert av og blir hengene å slenge ned i asfalten. Skal man også her overse feilen. Svaret var kontant at: Vi ikke hadde hjemmel i regeverket for å sette mangel ved en slik feil. Forstå det den som kan Tanken har jeg tenkt ja.Eks.en defekt clutch,men da kunne man ikke ha kjørt i det hele tatt :/ Da nekter nok kontrollorganet og ta kontrollen. Det samme vil nok skje med andre alvorlige mangler som fører til problemer ved gjennomføring av kontrollen. Endret 18. juni 2009 av The Metal God Lenke til kommentar
O_K Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg kan heller ikke se at manglende revers gjør bilen farlig å kjøre på noen måte. Litt upratisk er det nok, og det krever kanskje at man planlegger kjøringen litt så man ikke blir stående fast, men farlig kan jeg ikke se at det er. Lenke til kommentar
saskansen Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 hmm hvorfor ikkje bare fikse girkassen før eu da,så er det uansett ikkje noe problem.......gir vel ikkje akkurat noe godt inntrykk å komme til kontroll med ein bil som ikkje går å rygge med Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 20. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 20. juni 2009 hmm hvorfor ikkje bare fikse girkassen før eu da,så er det uansett ikkje noe problem.......gir vel ikkje akkurat noe godt inntrykk å komme til kontroll med ein bil som ikkje går å rygge med Penger,Reg.slutter på 3 og må finne en brukt som passer 4*4. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler. Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller? Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting. Lenke til kommentar
kompis_25 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler. Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller? Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting. en bil som er inne på eu-kontroll skal alltid prøvekjøres, enten før man tar den inn på verkstedet, eller etterpå, dette fordi som det ble nevn tidligere, man skal sjekke selvoppretning, speedometer, og slike ting, ved prøvekjøring kan du også ofte høre feil som du kanskje ikke finner mens den er i lufta på en bukk. prøvekjøring er jo også med på og kunne kjøre motoren varm slik at avgass-kontrollen blir mest mulig riktig etterpå. så vil nesten tro at de som ikke tar en prøvetur med bilen under en eu-kontroll er nokk litt nærme grensen til og kunne overse feil som noen ganger kan være farlige og kjøre med. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler. Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller? Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting. en bil som er inne på eu-kontroll skal alltid prøvekjøres, enten før man tar den inn på verkstedet, eller etterpå, dette fordi som det ble nevn tidligere, man skal sjekke selvoppretning, speedometer, og slike ting, ved prøvekjøring kan du også ofte høre feil som du kanskje ikke finner mens den er i lufta på en bukk. prøvekjøring er jo også med på og kunne kjøre motoren varm slik at avgass-kontrollen blir mest mulig riktig etterpå. så vil nesten tro at de som ikke tar en prøvetur med bilen under en eu-kontroll er nokk litt nærme grensen til og kunne overse feil som noen ganger kan være farlige og kjøre med. OK, men da er tydeligvis arbeidsinstruksen forskjellig fra sted til sted. I de fleste tilfellene jeg har hatt biler til EU-kontroll, har jeg selv sittet bak rattet under testing, så jeg vet veldig godt at det ikke har blitt utført prøvekjøring i mine tilfeller. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 Vel, da bryter de nok instruksen. Lenke til kommentar
kompis_25 Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 ja det kan se sånn ut, fordi at etter som jeg vet, så skal jo alltid en mekaniker utføre pkk, kan sikkert hende at de lar kunden kjøre i rulla og dermed stoler litt mye på kunden selv, men dette er en sjangs de tar da, siden hvis denne bilen blir tatt inn på en stikkprøve av vegvesenet, og de finner for mye feil i forhold til hva verkstedet hadde satt opp, så kan jo enten mekanikern som utførte kontrollen få en liten staff, eller hele verkstedet kan faktisk miste muligheten til og ta eu-kontroller i ett parr måneder frem f.eks. men alle får jo gjøre som de vil, da dette ikke går utover meg som ikke bruker verkstedet til og ta eu. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. juni 2009 Del Skrevet 21. juni 2009 (endret) biler SKAL prøvekjøres, av grunner som er nevnt her, jobber selv som bilmekaniker, og jeg vet biltilsynet er strenge på dette, da flere jeg jobber med har vært på PKK kurs. faktisk så måtte verkstedet en kollega av meg jobbet på før, lage en egen PKK rute som alle MÅTTE kjøre før kontrollen, da biltilsynet hadde funnet ut att det var dårlig med prøvekjøring på mekanikerne Endret 21. juni 2009 av Simkin Lenke til kommentar
spaltcha Skrevet 22. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juli 2009 Hva er terskelen for å få en 2er på lekkasjer? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Lekasjer i bremsesystemet, eksosen, oljesystemet eller kjølesystemet?? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Hva er terskelen for å få en 2er på lekkasjer? At det drypper en eller annen form for væske (olje, bremsevæske, bensin, kjølevæske) på verkstedgulvet. Såkalt "svetting" (sted som er fuktig av olje+støv, men drypper/renner ikke) anmerkes ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå