Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu-kontroll , generelle spørsmål


Anbefalte innlegg

NAF-tester-og-EU-kontroll info.

 

Statevs Vegvesen: Hovedside/Kjøretøy/EU-kontroll/Regelverk

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Har en bil som snarest skal til eu-kontroll,men så har reversen svikta.

Kan man få underkjent en slik "mangel" på en evt.kontroll?

Regnes feil på reversen som en sikerhetsmessig mangel,eller går det kun under driftsikkerhet?

 

Fra naf:

Hva gjøres på en EU-kontroll?

Kontrollen sier kun noe om miljø og sikkerhet i kontrolløyeblikket.

Den omfatter ikke test eller inspeksjon av driftsikkerhet, som motor, drivverk eller clutch.

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg tolker kontrollveiledningen og forskriftene tror jeg du skal kunne få bilen gjennom uten anmerkning på feil med gearkasse. Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.

Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler.

 

Hos meg hadde du ikke fått mangel på den feilen ;)

Lenke til kommentar
Slik jeg tolker kontrollveiledningen og forskriftene tror jeg du skal kunne få bilen gjennom uten anmerkning på feil med gearkasse. Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.

Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler.

 

Hos meg hadde du ikke fått mangel på den feilen ;)

Takk for svar,det var det jeg hadde mistanke om.

Men man kan jo aldri være for sikker :)

 

Edit: Har andre erfaringer å komme med,dvs at en ikke har gått igjennom kontroll pga defekt revers,si no ifra da :)

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

Jeg kan selvfølgelig ikke svare for hva de gjør i andre kontrollorgan har av rutiner, men jeg vet at det ikke finnes kontrollpunkter for den type feil.

 

Jeg jobber til daglig med periodisk kjøretøykontroll btw ;)

 

Dersom du får mangel på grunn av dette skal du be kontrolløren om å henvise til punktet i regelverket/kontrollveiledningen som gir han/henne hjemmel til å sette mangel ved dette punkt.

 

Obs. Du kan oppleve at kontrollorganet nekter å utføre kontrollen på grunn av at bilen ikke er kjørbar slik det forventes. Å prøvekjøre en bil uten revers i tettbebygd strøk kan by på trafikkmessige problemer...

Lenke til kommentar
Obs. Du kan oppleve at kontrollorganet nekter å utføre kontrollen på grunn av at bilen ikke er kjørbar slik det forventes. Å prøvekjøre en bil uten revers i tettbebygd strøk kan by på trafikkmessige problemer...

Hmm,du sier noe der jeg må reise 3,5t med ferge og kjøring.

Klart man derfor må nevne dette med revers når man bestiller time,og om de vil gjennomføre kontrollen pga def.rev.

Lenke til kommentar
Jeg syns det høres rart ut hvis de må skubbe bilen ut igjen fra verkstedet og så blir den godkjent, men det er kanskje bare meg..?

Tanken har jeg tenkt ja,men det er jo en "driftmessig" feil og ikke "sikkerhetsmessig".

Eks.en defekt clutch,men da kunne man ikke ha kjørt i det hele tatt :/

Endret av spaltcha
Lenke til kommentar

Når det gjelder regelverket som statens vegvesen og diverse direktorat har utformet er dette bare småtterier. For noen år siden var jeg på møte med regionsjefen her nord ( + en rekke representanter fra kontrollorganene ). På møtet fikk vi blant annet opplyst om at det ikke var hjemmel for å sette anmerkninger på mellomakslinger.

En av oss spurte da: Enn hvis den ene mellomakslingen på en firhjulstrekker ryker tvert av og blir hengene å slenge ned i asfalten. Skal man også her overse feilen.

Svaret var kontant at: Vi ikke hadde hjemmel i regeverket for å sette mangel ved en slik feil.

 

Forstå det den som kan :hmm:

 

Tanken har jeg tenkt ja.

Eks.en defekt clutch,men da kunne man ikke ha kjørt i det hele tatt :/

Da nekter nok kontrollorganet og ta kontrollen. Det samme vil nok skje med andre alvorlige mangler som fører til problemer ved gjennomføring av kontrollen.

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg kan heller ikke se at manglende revers gjør bilen farlig å kjøre på noen måte. Litt upratisk er det nok, og det krever kanskje at man planlegger kjøringen litt så man ikke blir stående fast, men farlig kan jeg ikke se at det er.

Lenke til kommentar
hmm hvorfor ikkje bare fikse girkassen før eu da,så er det uansett ikkje noe problem.......gir vel ikkje akkurat noe godt inntrykk å komme til kontroll med ein bil som ikkje går å rygge med ;)

Penger,Reg.slutter på 3 og må finne en brukt som passer 4*4.

Lenke til kommentar
Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.

Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler.

 

 

Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller?

 

Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting.

Lenke til kommentar
Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.

Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler.

 

 

Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller?

 

Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting.

 

en bil som er inne på eu-kontroll skal alltid prøvekjøres, enten før man tar den inn på verkstedet, eller etterpå, dette fordi som det ble nevn tidligere, man skal sjekke selvoppretning, speedometer, og slike ting, ved prøvekjøring kan du også ofte høre feil som du kanskje ikke finner mens den er i lufta på en bukk. prøvekjøring er jo også med på og kunne kjøre motoren varm slik at avgass-kontrollen blir mest mulig riktig etterpå.

 

så vil nesten tro at de som ikke tar en prøvetur med bilen under en eu-kontroll er nokk litt nærme grensen til og kunne overse feil som noen ganger kan være farlige og kjøre med.

Lenke til kommentar
Bilen skal prøvekjøres riktignok, men det er for å sjekke kilometerteller/speedometer, retningstabilitet, selvoppretting av styring, kast/ubalanse i hjul, ulyder etc.

Dermed spiller det liten rolle at reversen mangler.

 

 

Hvis du mener prøvekjøres som i å kjøre bilen en tur på veien - Er det noe nytt, eller?

 

Jeg har leveert noen biler til PKK, og ALDRI settt noe til noen prøvekjøring - om du ser bort fra rulla for bremsetesting.

 

en bil som er inne på eu-kontroll skal alltid prøvekjøres, enten før man tar den inn på verkstedet, eller etterpå, dette fordi som det ble nevn tidligere, man skal sjekke selvoppretning, speedometer, og slike ting, ved prøvekjøring kan du også ofte høre feil som du kanskje ikke finner mens den er i lufta på en bukk. prøvekjøring er jo også med på og kunne kjøre motoren varm slik at avgass-kontrollen blir mest mulig riktig etterpå.

 

så vil nesten tro at de som ikke tar en prøvetur med bilen under en eu-kontroll er nokk litt nærme grensen til og kunne overse feil som noen ganger kan være farlige og kjøre med.

 

 

OK, men da er tydeligvis arbeidsinstruksen forskjellig fra sted til sted. I de fleste tilfellene jeg har hatt biler til EU-kontroll, har jeg selv sittet bak rattet under testing, så jeg vet veldig godt at det ikke har blitt utført prøvekjøring i mine tilfeller.

Lenke til kommentar

ja det kan se sånn ut, fordi at etter som jeg vet, så skal jo alltid en mekaniker utføre pkk, kan sikkert hende at de lar kunden kjøre i rulla og dermed stoler litt mye på kunden selv, men dette er en sjangs de tar da, siden hvis denne bilen blir tatt inn på en stikkprøve av vegvesenet, og de finner for mye feil i forhold til hva verkstedet hadde satt opp, så kan jo enten mekanikern som utførte kontrollen få en liten staff, eller hele verkstedet kan faktisk miste muligheten til og ta eu-kontroller i ett parr måneder frem f.eks.

 

men alle får jo gjøre som de vil, da dette ikke går utover meg som ikke bruker verkstedet til og ta eu.

Lenke til kommentar

biler SKAL prøvekjøres, av grunner som er nevnt her, jobber selv som bilmekaniker, og jeg vet biltilsynet er strenge på dette, da flere jeg jobber med har vært på PKK kurs.

 

faktisk så måtte verkstedet en kollega av meg jobbet på før, lage en egen PKK rute som alle MÅTTE kjøre før kontrollen, da biltilsynet hadde funnet ut att det var dårlig med prøvekjøring på mekanikerne ;)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...