Gå til innhold

PCbygging, valg av AMD prosessor

Anbefalte innlegg

Skal bygge min egen PC tenkte jeg og ser derfor etter en brukbar prosessor fra AMD.

På Pixmania.com har de to pros. som virker kurante og forholdsvis billige: AMD Phenom II X2 550 - 3.1 GHz, BE (875 kr) og AMD Athlon II X2 250 - 3 GHz,BE (720kr). Begge har socket AM3.

Rart ikke disse har blitt testet på HW.no(eller kanskje de skal bli testet).

Dessuten er det bare Pixmania.com som har disse to til salgs (som jeg har sett), litt rart at ikke de kjente norske nettbutikkene har de (Komplett, Netshop, MPX osv.)

Disse AMD prosessorene er som sagt billige og man får mye for pengene når man ser på ytelsen..eller?

Men uansett, er det noen som har erfaring med disse og eventulet kan anbefale en av disse to?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse prosessorene her helt nye :)

Disse AMD prosessorene er som sagt billige og man får mye for pengene når man ser på ytelsen..eller?

Helt klart spennende prosessorer. Ytelsen til disse prosessorene tilsvarer Intel 7400 og de koster mindre.

Anandtech har testet disse:

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3572

edit:

Test av Tomshardware

http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-x2,2324.html

Endret av obergeru
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Phenom II over Athlon x2. Om du har et hovedkort med greie overklokkingsmuligheter (pluss interesse for å overklokke litt) så burde du kanskje se etter en "black edition", siden disse er enklere å overklokke.

Var hos en kompis i går og installerte nytt HK + en Phenom II 720 Black edition (2.8 GHz) og den satte vi på 3.2 uten at den svetta en gang. Jeg regner med vi får den over 3.5 med medfølgende kjøler, og vi er begge enorme noobs på klokking.

-edit-

La ikke merke til at du hadde skrevet "BE" etter de.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Det er alltid greit å lese en test eller to før man handler nytt.

Tenkte ikke at disse prosessorene kunne være helt nye men det er jo logisk når det er AM3 socket. Blir litt skeptisk når de bare er til salgs i en nettbutikk som i utgangspunktet ikke er norsk ( pixmania). Men dette er da ubegrunnet skepsis for da dukker de vel også opp i flere nettbutikker etterhvert tenker jeg :).

Ja tror det er lurt å kjøpe en BE. Men for å være ærlig så er jeg ikke så inne i dette med overklokking...ennå. Dette er faktisk den første PC en jeg skal bygge selv så jeg har ikke kjøpt noenting ennå. Tenkte å kjøpe et hovedkort med støtte for DDR3 når jeg først er i gang, det virker som om det er like greit å gjøre det fremfor å velge DDR2hovedkort.

Tenkte litt på dette kortetASUS M4A78T-E? Det er jo ikke så værst i prisen det.

Har sett litt på Phenom II 720 Black edition som Pseudopod nevner over her. Tror ikke det er noe dumt valg det heller.

Endret av AndersVB
Lenke til kommentar

Jeg har bare overklokket en gang før og det gikk på trynet, men på denne 720 BEen så var det så lett som å forandre multiplieren fra 14 som var standard, til 16, så hadde kjørte den på 3.2 umiddelbart uten noe slags om og men. Det var meget lett, og jeg vil tørre påstå at dersom du kan følge en bruksanvisning på 4 punkter så klarer du dette.

Temperaturen gikk bare marginalt opp også, og var fremdeles under 40 grader på stock kjøling ved last. Riktig nok var dette bare testet i et spill som ikke utnyttet mer enn to av de tre kjernene bra.

Lenke til kommentar

Om man ikke skal ha i7, så er AMD et helt kurant valg, både ytelsesmessig, og når det gjelder kostnadseffektivitet. Phenom II 955 BE yter bare marginalt dårligere enn Q9650 for eksempel, men koster 20% mindre.

Dessverre har ikke AMD noe som kan konkurrere med i7, men det trenger vi ikke ta opp nå.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Ok, overklokking høres ikke så vanskelig ut nei. Har møtt større utfordringer enn 4 punkters bruksanvisninger så det blir nok bra :new_woot:

Ikke uforventet ser jeg at spørsmålet om Intel vs AMD dukker opp.

Jeg har ikke noen spesiell favoritt men som nevnt er Intelprosessorene dyre i forhold til AMD. Har også AMDpros. i den bærbare min og er fornøyd med den.

Samtidig har jeg et inntrykk av at AMD prøver hardt å skaffe seg kunder ved å tilby et bra utvalg av rimelige prosessorer i motsetning til Intel som flyter på suksess og har så mye som 80% av markedsandelen.

Det er ikke meningen å være så politisk korrekt men når jeg i tillegg leste her for ikke så lenge siden at Intel kjørte "dirty triks" ved å økonomisk stimulere PCprodusenter til å velge Intel fremfor AMD, da for jeg en vond smak i munnen og jeg vil heller ha AMD enn Intel som "alle" skal ha. Konkuranse er uansett bra for forbrukeren.

Dette er selvfølgelig ikke en diskusjon vi trenger å ta i denne tråden men jeg bare nevner det siden spørsmålet kom opp.

Endret av AndersVB
Lenke til kommentar
Har du råd bør du velge PII720 evt PII940. Begge yter bedre enn de andre....

Takk for at du kommer med tips. Av disse to tror jeg kanskje PII720 er et greit valg siden (viss jeg ikke tar feil)den har AM3socket og 940 har AM2+.

Men når det f.eks. kommer til spill skulle man tro at PII 550(3,1Ghz) gir mer kraft pr kjerne og at dette er en fordel men det er vel sånn nå at flere kjerner er bedre...også når det kommer til spilling.

Da er igjen ikke 720 så dum kanskje, med tre kjerner ligger man liksom imellom en god spillpros. og en grei flerbrukspros. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...