Gå til innhold

Hvilken metode for lysmåling bruker du?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruker for det aller meste sentrumsvektet. Det passer bra med AF-S-fokusering, altså at kameraet fokuserer på valgt fokuspunkt og blir der. Metoden blir da: motiv i senter -> fokusere -> eksponere og låse -> rekomponere -> skyte. Det funker i de aller fleste situasjoner.

Matrix har jeg ikke blitt helt komfortabel med. Særlig ikke med D40-lysmåleren som overeksponerer litt for mye for min smak.

Spot bruker jeg bare under konserter og denslags, i den grad jeg gidder å forholde meg til lysmåleren under sånne forhold.

Generelt forholder jeg meg uansett bare til lysmåleren som en slags form for veiledning, jeg har slutta helt å følge den blindt. Min tro på automatikken ser ut til å være negativt proporsjonal med erfaringen. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker matrix (og flittig eksponeringskompensasjon) på mitt D60. Har aldri sett behovet for noe annet. Det tar ikke så lang tid å lære seg under hvilket forhold automatikken bommer, så en kan stille på eksponeringskompensasjonen på forhånd.

Lenke til kommentar

I P, S og A, bruker jeg Matrix i 99% av tilfellene, da det ser ut til at alle Nikon kameraene jeg har/har hatt gjør en tilfredsstillende jobb på egen hånd, eventuelt med en kjapp kompensasjon ved behov. I M bruker jeg lysmålingen knapt bare til veiledning.

Unntakene er f.eks konsertfoto, hvor sentrumsveid treffer blink uten kompensasjon i A.

Spot har jeg ikke hatt behov for enda... :)

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Jeg bruker en del spot i motlys, cwt på portrett og ellers matrix. Har "easy exposure compensation" aktivert, slik at jeg har kompensasjon på tommelhjulet.

Som flere her har nevnt, så lærer man ganske raskt når automatikken i matrix kommer til å slite, og på hvilken måte, og så kan man lett kompensere for det.

Lenke til kommentar
Er det nikon du bruker Anew? Ser jeg også har mulighet for å velge å stille kompensasjon på hjulet. Dette må testes ut, har brukt hjulet mest til iso.

Enten er jeg fryyyktelig grønn på Nikon eller så må det være klokka... Hvordan i alle dager har du stilt ISO på din D90 sine hjul uten å trykke en ISO-knapp?

Lenke til kommentar

Matrix samt eksponeringskompensasjon ved behov i 99% av tilfellene. Nøyaktigheten av lysmåling på D3 og D300 er uten tvil noe av det bedre som eksisterer. Benytter også av og til spot når automatikken og jeg ikke blir helt enig.

Lenke til kommentar
Er det nikon du bruker Anew? Ser jeg også har mulighet for å velge å stille kompensasjon på hjulet. Dette må testes ut, har brukt hjulet mest til iso.

Enten er jeg fryyyktelig grønn på Nikon eller så må det være klokka... Hvordan i alle dager har du stilt ISO på din D90 sine hjul uten å trykke en ISO-knapp?

1: Meny for egendefinerte innstillinger

2: Meny D3 under opptak/visning finner du noe som heter Iso visning og- justering.

Dersom du velger vis iso/enkel kan du benytte et av hjulene til å stille iso uten å måtte bruke iso knappen. Kan bare brukes i S og A, ikke M, men det er jo også logisk. I S bruker du hjulet foran, i A bruker du hjulet bak ;)

Edit: Sånn er det hvertfall for d90, kan ikke uttale meg om andre kameraer.

Endret av swahili
Lenke til kommentar

Jeg bruker ganske mye matrix, faktisk. Sjekker gjerne histogrammet etterpå og kompenserer om matrix har bomma. Men i motlys er det spotmåling som gjelder.

Sålenge jeg skyter på ISO100 og jeg ikke har blåst highlights, så kan jeg som regel justere +/- 1 EV uten at det synes noe særlig i etterkant.

Lenke til kommentar

Det anew sa. Jeg bruker også Nikon for digitalfoto. Mamiyaen har bare en form for lysmåling så der er det det + kompensasjon. På Rolleien så bruker jeg mest matrix og spot.

På Leicaen er det ingen lysmåling så da snakker vi sunny 16 eller ekstern lymåler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...