Gjest medlem-82119 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er blandt den utdøende rasen som fortsatt svir av månedslønna på bøker, film, og cd`er. Opplever innimellom at varene skades av postbudet, vanligvis ved at postbudet med makt presser varene ned i en overfyllt postkasse isteden for å legge en hentelapp oppi postkassa. Dette skjedde nylig igjen, hvor cdpakka var presset så hardt ned i postkassa at pappen rundt plata og to av coverbitene var knust. Jeg klagde til posten via klageskjema på nettsiden til posten, og sendte også mail direkte med bilder av skadene vedlagt. Fikk som forventet svar tilbake at posten ikke er erstatningspliktig på skader på varer, selv om de skades av postbudet selv. Av svaret leser jeg da at man som kunde sender varer med posten på eget ansvar. Problemet er jo at de fleste nettbutikker sender varer med posten, men etter endel slike opplevelser så er jeg jo litt skeptisk til om man ikke heller bør velge andre alternativer. for å strekek det litt så kan man jo se for seg situasjonen hvor postbudet mister en pakke og kjører over pakken og knuser den totalt uten å merke det mens det regner som f. så kommer man hjem og finner pakka søkkvåt og totalt knust, og allikevel har ikke posten noe ansvar? Jeg synes dette høres veldig merkelig ut...? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 "Posten er ansvarlig for uregistrerte postsendinger som er skadet, kommet bort eller forsinket, dersom dette skyldes grov uaktsomhet fra Postens side." (uregistrert post=uten sporingsnr, dvs brev og den sorten brevpakker de på internspråket kaller "klump", altså typisk CD/DVD/Bokklubber etc) Kilde Killden henviser også til postloven, som jeg ikke har lest enda... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hva med å tømme postkassa litt oftere? hehe Hadde selv blitt drittlei som postbud om man ikke tømmer postkassa og så kommer det f.eks en bokpakke som normalt passer fint i kassa. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Om postkassa er full skal jo postbudet legge igjen en lapp om sending som er "for stor eller tung...". Man er neppe pliktig å tømme postkassa si hver dag, dessuten kan det jo komme enorme mengder post på en dag.. Men til trådstarter, egentlig er det vel avsender som er ansvarlig for at varene er i orden når du mottar de? Har du forsøkt å klage til de? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Tømmer kassa helt hver eneste dag så postbudet kommer til en helt tom kasse. Men hvis vi får en mursteinsbok samtidig samt et tonn reklame og postbudet på død og liv skal presse en cd eller dvd oppi selv om det ikke er plass så MÅ det gå galt og det GJØR det. Kan ikke se at avsender (f.eks platekompaniet) skal være ansvarlig for at postbudet skader varer fordi de presses med iskaldt hat, blindt raseri og rå makt ned i den søte lille uskyldige postkassa. Fikk svar på klagen til posten sitt kundeservice at posten ikke var ansvarlig for skader på slik post sa de. De nektet derfor å erstatte den knuste varen, som postbudet hadde knust etter utøvelse av rå makt mot forsvarsløs cdpakke. Man sender/mottar altså etter postens svar slike pakker på eget ansvar og postbudets eget forgodtbefinnede, så sånn var det. Jeg blir ihvertfall VELDIG skeptisk til å få tilsendt varer på den måten, og vurdere nesten å hente varer selv neste gang for å være sikker på at de kommer uskadde frem. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Hvilke regler som gjelder avhenger nok av hvilke leveringsbetingelser selger har satt. Derimot klarte jeg ikke å finne noe om dette på sidene til Platekompaniet. I utgangspunktet er det selger (altså butikken) som er kunden til Posten, og ikke den som har bestilt varen. Jeg ville i alle fall tatt kontakt med selger for å høre hva de har å si. Det er garantert ingen ukjent problemstilling for de, siden de sender (nesten) alt som brevpost. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 (endret) Sett hengelås på postkassen, da vil Posten legge hentelapp i stedet. Som bivirkning er det et element som anbefales for å redusere muligheten for identitetstyveri. Om du dessuten reserverer deg mot reklame slipper du at postkassen fylles opp av det. Om Postloven angir at det må foreligge grov uaktsomhet for uregisterte sendinger er det tvilsomt at det er noe å hente. Postloven § 22 Endret 20. juni 2009 av konungr Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det at postbudet faktisk ødelegger pakka med hendene sine er da grov uaktsomhet. Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Det at postbudet faktisk ødelegger pakka med hendene sine er da grov uaktsomhet. Om postbudet hadde gjort dét, eller hoppet på pakken før han/hun la den i postkassa: helt enig. Men en godt emballert pakke skal tåle trykk, emballasjen skal da forhindre at innholdet blir skadet, og jeg tror det skal brukes mye kraft for å presse en slik emballert pakke ned i postkassen (mot annen papirreklame) slik at emballasje og innhold ødelegges. Man kan heller ikke utelukke at skaden er skjedd i et tidligere ledd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå