Spetz Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Fikk meg nylig en kassegitar i gave, og vil lære meg å spille, rett og slett. Men, som tittelen sier, jeg er venstrehendt. Jeg har fått strengene på gitaren tilpasset meg, altså "snudd" opp ned eller noe. Jeg forstår fortsatt ingenting av f.eks. YouTube-guidene jeg ser på mens jeg sitter desperat og klimprer som en tulling, for alt blir liksom bare opp-ned. Jeg har lyst å lære meg "Creep" av Radiohead. guiden virker veldig kjekk, men som sagt er alt opp ned. Jeg tror jeg er litt grep-blind, for når jeg prøver å plassere fingrene der tallene er blir det bare rot og ulyd fra gitaren. Jeg mener den er stemt korrekt, det høres hvertfall sånn ut når jeg drar fingeren ned på strengene, eller hva det nå heter. Så, er det noen som kan hjelpe meg? Finnes det noen guider for oss venstrehendte? Edit: Hva betyr alle de forskjellige symbolene til venstre, og oppfor? Endret 18. juni 2009 av Spetz Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hvorfor bale sånn med å spille venstrehendt/omvendt? Jeg har to brødre, som begge er venstrehendte, men spiller helt vanlig. De har også en venstrehendt kompis, som er grisedyktig og også venstrehendt (men spiller på vanlig måte). Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg prøvde å lære meg å spille høyrehendt i musikktimene skolen, det fungerer bare ikke. Lenke til kommentar
probin Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 her vettu! den siden her bruker jeg, og den kan du forandre til left handed http://www.all-guitar-chords.com/ Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er venstre-hendt og spiller ''vanlig'' Det er lett bare du får øvd deg litt. Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Hehe, tro meg, jeg har prøvd og øvd mye. Kastet nesten bort et helt semester med musikktimer på å lære meg gitar på den vanlige måten, men det fungerte bare ikke. Nå føler jeg at jeg har kommet i gang litt, uansett. Benytter anledningen til å spørre hva den oransje linja her betyr. Lenke til kommentar
Khalifen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det betyr at du skal bruke én finger til å dekke alle seks strenger, kalles barré-grep. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hvorfor ikke bruke venstrehåndsgitarer? De er mad fete! Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 khalif_of_kalif: Ah, ok. HauksA: Det har jeg aldri hørt om. Fikk uansett gitaren min hos noen som ikke visste at jeg var venstrehendt når de kjøpte den. Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Bare å snu strengene, snu gitaren, så spiller du som det står på alle tabsene Jimi Hendrix style! Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Jimi er mitt nye idol, hehe. Lenke til kommentar
martin808 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 barré-grep er ikke å anbefale for nybegynnere, løsningen på det er nok å finne andre "noter" eller jukse litt med å bare ta 2 eller 1 av de. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kjenner faktisk to venstrehendte som spiller sykt bra gitar, det eneste de gjør er å snu en vanlig gitar. (Strengene blir dermed "opp ned"). Det er fullstendig surrealistisk å se på. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kjenner faktisk to venstrehendte som spiller sykt bra gitar, det eneste de gjør er å snu en vanlig gitar. (Strengene blir dermed "opp ned"). Det er fullstendig surrealistisk å se på. Kurt Nilsen-style! Lenke til kommentar
Spetz Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Kanskje jeg er den nye Kurt Nilsen da? Har hele pakka jo, mellomrom i fortennene, er venstrehendt, osv. Oh, god. No! Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kjenner faktisk to venstrehendte som spiller sykt bra gitar, det eneste de gjør er å snu en vanlig gitar. (Strengene blir dermed "opp ned"). Det er fullstendig surrealistisk å se på. Kurt Nilsen-style! Kurt Nilsen snur ikke strengene såvidt jeg husker. Spiller opp ned Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg kjenner faktisk to venstrehendte som spiller sykt bra gitar, det eneste de gjør er å snu en vanlig gitar. (Strengene blir dermed "opp ned"). Det er fullstendig surrealistisk å se på. Kurt Nilsen-style! Kurt Nilsen snur ikke strengene såvidt jeg husker. Spiller opp ned Nettopp. Leste du før du postet? Lenke til kommentar
Erlend85 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Skulle jammen tro det var en fordel å være ventrehendt å spille normalt... Lenke til kommentar
HauksA Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Jeg kjenner faktisk to venstrehendte som spiller sykt bra gitar, det eneste de gjør er å snu en vanlig gitar. (Strengene blir dermed "opp ned"). Det er fullstendig surrealistisk å se på. Kurt Nilsen-style! Kurt Nilsen snur ikke strengene såvidt jeg husker. Spiller opp ned Nettopp. Leste du før du postet? Nei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå