kaaholm Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Dette var en spennende konkurranse med en veldig flott premie! Jeg vil anta at juryen får litt av en jobb med å skille klint fra hvete og snørr fra barter her. Et spørsmål som dukker opp hos meg, og som jeg ikke kan se er nevnt i artikkelen, er hvilke rettigheter Akam forbeholder seg til bildene som kommer inn. Det er jo ikke uvanlig at den som leverer premien ønsker å bruke bildene til noe. Publisering på Akams sine sider må vi vel godtta, evt. se som en del av premien? Hvem sitter i juryen? Tar de imot smøring? All that jazz. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Tar de imot smøring? Det gjør de sikkert; men det er nok billigere å kjøpe kameraet Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Et spørsmål som dukker opp hos meg, og som jeg ikke kan se er nevnt i artikkelen, er hvilke rettigheter Akam forbeholder seg til bildene som kommer inn. Her gjelder det helt vanlige, som når bilder publiseres på forumet. Vi forbeholder oss retten til å bruke dem til egne ting, men vil så sant det er mulig spørre opphavspersonen om det er greit først, med mindre det er helt opplagt at det er greit (som når noen har sendt inn et bilde til en konkurranse, og vi skriver en artikkel hvor vinnerne kunngjøres, etc). Det hender Edda selger vårt stoff videre, men dette gjelder stoff (bilder, tekst, video, etc) produsert av ansatte som får lønn for det - IKKE ting som kommer fra forumets brukere. Om Edda forsøker seg på noe slikt, kommer jeg til å si opp i protest - så sikker er jeg på at det ikke vil skje. Hva konkurransen angår så kan vi smøres, men det vil neppe svare seg, da våre priser ligger LANGT høyere enn premiepottens samlede verdi. Seriøst så vurderer jeg å forsøke å få en utenforstående til å være konkurransedommer. Jeg har en kjent norsk fotograf i tankene, men må høre med vedkommende først. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Alt som ikke er erketradisjonelt har ikke sjangs til å bli publisert der, og slik den siden fremstår nå så er det mer en håndtverksside enn en side for kreativ fotografi. Ja, det er akkurat det som er poenget. Det virker som photoshop skills verdsettes høyere enne selve fotografiske ferdigheter, og sånn er det tilsynelatende i del konkurranser også (i hvert fall kommersielle konkurranser ala Coca Cola, KLM, o.l.). Og under slik "bedømming" har ikke jeg mye å stille opp med Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Photoshopskills eller ikke, dette er en spennende og ikke minst relevant konkurranse for en nettside som dette, en nettside som nettopp handler om fotografering. Kan hende jeg sender inne noe rask, men det blir i så fall bare for å sende inn... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Photoshopskills eller ikke, dette er en spennende og ikke minst relevant konkurranse for en nettside som dette, en nettside som nettopp handler om fotografering. For all del, håper ikke det høres ut som jeg er misfornøyd fordi middelmådighet ikke skal premieres. Lenke til kommentar
stonhans Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Photoshopskills eller ikke, dette er en spennende og ikke minst relevant konkurranse for en nettside som dette, en nettside som nettopp handler om fotografering. Kan hende jeg sender inne noe rask, men det blir i så fall bare for å sende inn... Mulig jeg også sender inn et bilde i helgen, siden jeg ikke har på følelsen av at det blir tid til mye fotografering før 10. juli. Da reiser jeg på sommerferie uten internett tilgang, og kommer ikke hjem før 7. august. Endret 18. juni 2009 av stonhans Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg synes ikke dere skal tenke på at bildene er så mye dårligere enn andres photoshop-perfekte bilder. Hvis et bilde har en kvalitet så er den der helt uavhengig av hvor finpusset det er. Hilsen Snirfle, som ikke får delta. Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 For all del, håper ikke det høres ut som jeg er misfornøyd fordi middelmådighet ikke skal premieres. Neida, det var ikke beregnet på deg. Jeg har selv ikke prioritert å sette meg inn i photoshop. Jeg liker å tro at man kan bli for blendet av verktøyet, og at det som virkelig teller, bildet, blir skadelidende. Men dette tror jeg at vi har diskutert en gang før, og da fikk jeg ris på rumpen av disse som hadde snøring på photoshop. Selv håper jeg på et nytt bevis på den gode gamle regelen om at selv en blind høne kan finne korn en gang i blant. Kan hende at vi som er middelmådige eller rett og slett dårlige til å ta bilder, en vakker dag klarer å ta noe som andre setter pris på. Jeg er nå i alle fall spent på hvordan vinnerbildet blir... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Neida, det var ikke beregnet på deg. Jeg har selv ikke prioritert å sette meg inn i photoshop. Jeg liker å tro at man kan bli for blendet av verktøyet, og at det som virkelig teller, bildet, blir skadelidende. Men dette tror jeg at vi har diskutert en gang før, og da fikk jeg ris på rumpen av disse som hadde snøring på photoshop. Som alltid, er det vel en middelvei som er fornuftig. Jeg synes at bildene jeg får fra kamera er litt slappe (jeg skyter i RAW), så de må strammes opp litt. Jeg kunne lært meg innstillingene i kamera istedet og fått mer eller mindre ferdige filer derfra. Det finnes et godt amerikansk ordtak: "You can polish a turd. But it is still a turd". Så et dårlig komponert bilde kan gjøres imponerende ved første inntrykk ved bruk av PS; men det blir gjennomskuet i lengden. Selv håper jeg på et nytt bevis på den gode gamle regelen om at selv en blind høne kan finne korn en gang i blant. Kan hende at vi som er middelmådige eller rett og slett dårlige til å ta bilder, en vakker dag klarer å ta noe som andre setter pris på. Jeg er nå i alle fall spent på hvordan vinnerbildet blir... Får Akam skaffet en dyktig fotograf som dommer, så bør det jo være håp Tom Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg skal helt klart delta, men jeg må si jeg har større tro på å vinne i lotto. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg skal helt klart delta, men jeg må si jeg har større tro på å vinne i lotto. Samma her. Har ikke sjans, men må jo nesten bare delta. Lenke til kommentar
Pili Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 det ville ikke vært mulig å skrive inn alder når man sender inn bilde så alder tas i betraktning?? bare lurer Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Tviler på at det hjelper. Jeg er forresten egentlig en veldig talentfull hund. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 (endret) det ville ikke vært mulig å skrive inn alder når man sender inn bilde så alder tas i betraktning?? bare lurer Antallet innlegg burde også tas med i betraktningen... (jeg hadde glemt hele konkurransen - bra dere minte meg på den) Endret 2. juli 2009 av Anew Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 8. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2009 det ville ikke vært mulig å skrive inn alder når man sender inn bilde så alder tas i betraktning?? bare lurer Antallet innlegg burde også tas med i betraktningen... Ja, pluss rulleblad, skattetabell, månefase, brystmål og lokal gravitasjonskoeffisient. Lenke til kommentar
Pili Skrevet 10. juli 2009 Del Skrevet 10. juli 2009 haha.. ok jeg tar poenget. ikke noe alder. Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Et spørsmål som dukker opp hos meg, og som jeg ikke kan se er nevnt i artikkelen, er hvilke rettigheter Akam forbeholder seg til bildene som kommer inn. Det hender Edda selger vårt stoff videre, men dette gjelder stoff (bilder, tekst, video, etc) produsert av ansatte som får lønn for det - IKKE ting som kommer fra forumets brukere. Om Edda forsøker seg på noe slikt, kommer jeg til å si opp i protest - så sikker er jeg på at det ikke vil skje. Det som derimot kunne være gøy er hvis Edda vil publisere en sak med bildene i lokalavisene sine. Det må selvsagt avtales med fotografen(e), men det tror jeg ingen vil motsette seg. Oppfordring til Edda der altså Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2009 Det er det andre enn oss som bestemmer, men bilder (og annet stoff fra forumet) vil IKKE bli brukt andre steder enn i Tek-nettverket uten avtale med de respektive opphavspersonene. Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 11. juli 2009 Del Skrevet 11. juli 2009 Det må jo bli mange fine bilder da. Kommer de til å vises frem alle sammen i en tråd, eller blir bare enkelte av dem vist f.eks. i artikler? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg