CebteR Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Hei. Ny pc snart og tenkt til å satse skikkelig. Men har et lite problem når det gjelder skjermkort. Problemet er at budsjettet henger i en tynn tråd (15 000,-) Jeg har hittil kommet opp med to skjermkort som jeg har sett på, men er usikker på hvilken jeg sal velge: XFX ASUS Jeg ser at XFX har over en 1 GHz mer i minnefrekvens i forhold til ASUS'n. Hva har egentlig minnefrekvensen å si? Hvor mye bedre er det med 1 GHz minnefrekvens? Hvilke av de kortene bør jeg velge? Har dere andre innvendinger, vær så god Endret 17. juni 2009 av cebter Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1108604&hl= Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Ja, greit nok det, men ser ikke at jeg får svar på: Jeg ser at XFX har over en 1 GHz mer i minnefrekvens i forhold til ASUS'n. Hva har egentlig minnefrekvensen å si? Hvor mye bedre er det med 1 GHz minnefrekvens? Dessuten er det der mellom EVGA og XFX og ikke ASUS, som jeg lurer på. Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er generelt alle GTX 295. Hvis du syns XFX har et kulere design, så kjøper du XFX. Heter det ene superclocked eller noe sånt, så er det fabrikk clocket og da er det kanskje 1 GHz mer i minne. Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Men hvor mye mer bedre ytelse får jeg ut av kortet dersom jeg har 2 GHz istedet for bare 1 GHz? Hvor stor er forskjellen ytelsesmessig? hvor mange fps forskjell? Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Gå for XFX du Ingen har Asus på lager uansett. Og 2 GHz er jo dobbelt så mye som 1, så det er sikkert forksjell. Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Ja, jeg får se. Er noen uker til PC-kjøp. Men det som er dritt er at kjøper jeg XFX går jeg 500,- over budskjettet, og jeg orker ikke bruke 16-17 000,- på en pc liksom XD Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Alle minnefrekvenser er like. Det er bare opplyst litt forskjellig, XFX har opplyst den effektive minnefrekvensen som er det dobbelte av den "virkelige" som Asus har oppgitt. Sikker på at du vil ha 295 ? det er et veldig kraftig kort, jeg ville kjøpt GTX 275 og heller ventet på GT300 eller Radeon 5800 seria med DX11 Endret 18. juni 2009 av lars_era Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Når kommer GT300 eller Radeon 5800 serien med DX11? Og hvordan er det sammenlignet med 295? Endret 18. juni 2009 av cebter Lenke til kommentar
Durochris Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hvis man skal vente på det "nye" hele tiden får man aldri kjøpt PC da! Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Nei, enig der, men kjekt å vite når det kommer, hvor bra det er (gjerne sammenlignet med 295)pris og div... ;D Noen som vet? Endret 18. juni 2009 av cebter Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Enig med at man ikke skal vente for lenge, men hvis du skal kjøpe et kort til 4000kr så regner jeg med at du ikke vil bytte etter et par tre måneder. Et GTX 275 hollder til alle spill i dag og da kan du ta deg råd til å bytte når DX11 kommer. Jeg vill ikke si at dette er å vente på det nye "hele tiden" siden DX oppdateringer komme med noen års mellomrom. Selv ville jeg kjøpt et HD4890 eller to HD4870 1gb siden de er så billige nå (et tegn på at de nye kortene er rett rundt hjørnet) Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Okei, så det du sier at jeg ikke bør gå for dyre gode kort, som ikke holder mer enn noen mnd pga nye ting som kommer, b.la DX 11. Jeg bør heller kjøpe et kort som kjører det meste nå om dagen, men som ikke koster skjorta, slik at jeg ikke taper så mye på det når DX 11 kommer og innkjøp av nytt skjermkort trengs? Høres veldig fornuftig ut, og er enig i det du sier, men er ingen ATI fan, men kom gjerne med anbefalinger på kort som passer nå for tiden (går greit om du nevner ATI også) Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Siden du ikke er noen ATI fan kan jeg anbefale deg enten GTX275 eller GTX260, de hollder til alle spill i dag. Du vil få mye mer for pengene ved å gå for HD4890 som er nesten like sterkt som GTX275. Min anbefaling er dettte GTX275 kortet siden det er det billigste og siden det har en bedre kjøleløsning bråker det sikkert ikke mye heller. GTX295 er i to utgaver, en med dobbel PCB og en med enkel. begge to bråket uansettt mer en GTX275. Og siden 295 egentlig bare er to 275 satt sammen kan du bare kjøpe et til senere hvis du syntes du har for lav ytelse (noe du sikkert ikke kommer til og syntes ) Sorrry for litt rotete svar... Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Ja okei, ser hvor du vil og ikek noe galt med det, men jeg er ikke av den typen som kjøper mye og ofte for å si det sånn. Jeg bytter ikke ut skjermkort tre ganger i året. Jeg vil gjerne ah et skjermkort som varer lenge, men kommer det til å bli et problem når DX 11 kommer? Jeg har ikke helt skjønt det jeg? Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Det vil absolutt ikke bli noe problem når DX11 kommer, men utifra egen erfaring er det veldig ergelig å sitte med et helt nytt oppsett å se på at folk prater om den flåtte grafikken den nye teknologien bærer med seg. Tenker at du sitter om et år og at mange nye spilltittler kommer med DX11 og at du "bare" må kjøre med DX10/9. Men hvis du ikke er så optatt av å ha den nyeste teknologien så trenger du jo ikke XD11. uansett ville jeg ikke kjøpt 295 pga. støy og varme. vi vet jo ikke om DX11 vil slå ann eller om det blir en revolusjon i grafikk, så derfor er det ikke lett å si nå Endret 18. juni 2009 av lars_era Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 La oss si jeg kjøper 295. Da får jeg ikke muligheten til å kjøre DX 11 når det kommer? Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Nei da får du ikke mulighet for DX11, kun GT300 og HD5000 seria får Hardwarestøtte for DX11. Edit: skriveleif Endret 18. juni 2009 av lars_era Lenke til kommentar
CebteR Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Ah, så kjedelig da! Må jeg vente til de kortene kommer! Men hvor bra er de? og hva er prisen? Lenke til kommentar
larsere Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Ingen vet noe om prisene. De vil garantert bli mye sterkere en nåtidens generasjon. Du kan jo kjøpe deg et bra opsett med i7, SSD disk og et billig GTX260 som vil dra alt av spill idag, så kan du eventuelt selge det og kjøpe nytt når DX11 kommer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå