Gå til innhold

Omlevering av pc


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp reklamert på en 3år gammel hp bærbar pc og skal etter flere reperasjoner få en ny. Etter å ha fått mail om den nye pcen jeg skal få, gjore jeg litt research og fant ut at anbefalt pris på den nye er 6900,- på hp sine hjemmesider. Den jeg hadde kostet 8800,- på amentio.

Skal det ikke omlevers en tilsvarende vare? Og ikke en vare som nesten er 2000,- billigere enn opprinnelig?

 

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Jeg har nettopp reklamert på en 3år gammel hp bærbar pc og skal etter flere reperasjoner få en ny. Etter å ha fått mail om den nye pcen jeg skal få, gjore jeg litt research og fant ut at anbefalt pris på den nye er 6900,- på hp sine hjemmesider. Den jeg hadde kostet 8800,- på amentio.

Skal det ikke omlevers en tilsvarende vare? Og ikke en vare som nesten er 2000,- billigere enn opprinnelig?

 

Takker for svar:)

 

Ved omlevering skal du få et produkt som er teknisk tilsvarende ditt produkt. Det betyr at pris ikke spiller noen kasserolle. Laptoper er mye billigere i dag enn for et par år siden. Derfor er det umulig å sammenligne produkter på pris. Mest sannsynlig er den nye maskina faktisk bedre spesifisert enn din gamle.

Lenke til kommentar

Du kan ikke heve kjøpet dersom butikken klarer å skaffe deg eksakt samme maskin, noe de garantert klarer om de virkelig går inn for det, men det er ikke noe hverken de eller du ønsker. Du taper ikke penger på dette, du får en bedre maskin enn den du opprinnelig kjøpte! Dagens pris er totalt uvesentlig, og du kan ikke bestemme deg for å heve kjøp dersom butikken kan levere tilsvarende eller bedre produkt.

Lenke til kommentar
Du kan ikke heve kjøpet dersom butikken klarer å skaffe deg eksakt samme maskin, noe de garantert klarer om de virkelig går inn for det, men det er ikke noe hverken de eller du ønsker. Du taper ikke penger på dette, du får en bedre maskin enn den du opprinnelig kjøpte! Dagens pris er totalt uvesentlig, og du kan ikke bestemme deg for å heve kjøp dersom butikken kan levere tilsvarende eller bedre produkt.

 

Slik jeg forstår det så har TS sent inn pc'en flere ganger, hvis dette er 3 gang samme feil eller 4 gang ulike feil så har han rett til heving av kjøpet (se penger tilbake) uansett om forhandler kan skaffe en lik eller bedre pc. Husk at selger kan kreve bruksfradrag, men at da kjøper kan kreve renter fra kjøpsdato. (vil i de fleste tilfeller bli veldig lik opprinnelig kjøpssum)

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så har TS sent inn pc'en flere ganger, hvis dette er 3 gang samme feil eller 4 gang ulike feil så har han rett til heving av kjøpet (se penger tilbake) uansett om forhandler kan skaffe en lik eller bedre pc. Husk at selger kan kreve bruksfradrag, men at da kjøper kan kreve renter fra kjøpsdato. (vil i de fleste tilfeller bli veldig lik opprinnelig kjøpssum)

Dersom det er tredje gang med samme type feil har han krav på heving. Det finnes ikke noe grunnlag for påstanden din om krav på heving ved 4. gangs feil.

Lenke til kommentar
§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

Altså, fjerdegangsfeil. I noen tilfeller, dog ikke slik TS mente ("fjerde gang ved ulike feil").

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Dersom det er tredje gang med samme type feil har han krav på heving. Det finnes ikke noe grunnlag for påstanden din om krav på heving ved 4. gangs feil.

Litt flisespikking, men FTU har en tendenelse til gi klager medhold dersom manglen har vært til en vesentlig ulempe. Har maskinen vært inne tre ganger med forskjellige mangler, og så må inn på nytt en fjerde gang vil de i de fleste tilfeller gi klager medhold. Spesielt hvis produktet har vært inne i flere uker om gangen. Dette er kun min egen oppfatning, og det er saker som viser til det motsatte. Det jeg forsøker å si er vel at det ikke er så "clear cut". Personlig hadde jeg gitt kunden en ny maskin om han/hun gjorde det klart at saken ville havne hos FTU.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det jeg forsøker å si er vel at det ikke er så "clear cut". Personlig hadde jeg gitt kunden en ny maskin om han/hun gjorde det klart at saken ville havne hos FTU.

FTU har i den senere tiden lagt seg på en noe "strengere" linje overfor forbrukere.

 

Se f.eks. på FTU-sak 08/1023:

 

Maskinen hadde først RAM-feil tre ganger.

Klager viser til at PC’en har vært til reparasjon fire ganger, og at han i den forbindelse har vært

uten PC i lange perioder. Han krever heving av kjøpet, slik at han får tilbakebetalt kjøpesummen

inkludert frakt og avgifter med kr 12 570,-.

Maskinen ble levert til reparasjon for fjerde gang den 12.10.2007. Denne gangen var feilen

beskrevet som slitt strømkontakt og sprekk i skjermrammen. Klager skal på dette tidspunktet ha

fremsatt krav om heving av kjøpet.

Så kommer FTUs vurdering:

Det fremgår av forbrukerkjøpsloven § 30 annet ledd at selger ikke har rett til å foreta mer enn to

avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at

ytterligere avhjelp er rimelig. Med avhjelpsforsøk menes enten utbedring eller omlevering.

 

Lovens regel er ikke til hinder for at kjøperen kan akseptere at det foretas flere avhjelpsforsøk.

Utvalget er kommet til at klageren ved innleveringen av PC’en til innklagde den 13.12.2006 må

anses å ha akseptert ytterligere forsøk på avhjelp. Det er ingen holdepunkter for at klager på dette

tidspunktet fremsatte noe krav om heving. Hevingskrav synes først å ha blitt fremsatt i forbindelse

med fjerde gangs reparasjon den 12.10.2007. Det fremgår at det denne gang dreide seg om helt

andre feil enn det som var tilfellet ved de tidligere reparasjonene.

 

På bakgrunn av ovenstående finner utvalget at klagers hevingsrett ikke lenger er i behold, og

klagen tas ikke til følge.

Endret av TEE
Lenke til kommentar

Det er jo kjekt å vite at klager må fremsette kravet ved tredje gang samme mangel, og ikke kan komme drassende med det ved annen mangel. Det er sikkert mulig å finne flere likende eksempler, men jeg føler at det ofte er litt "bingo" og at saker har lett for å ende med medhold til klager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...