Gå til innhold

Reklamasjon på giftering - Hvem skal betale?


Anbefalte innlegg

Lurer på en ting. Gifteringen til kona har tre diamanter. Den ene har falt ut. Leverte den til gullsmeden hvor vi kjøpte den. Han sier så at siden produsenten som lagde ringen er lagt ned, må den sendes til en annen produsent. Han sa videre at det da ikke er reklamasjon slik at jeg må betale for reparasjonen selv. Dette er under 5 år siden. Ringen ble forøvrig reparert av samme grunn en gang tidligere av nevnte nedlagde produsent, da uten kostnad for meg. Jeg mener at ringen skal repareres kostnadsfritt for meg og at det er gullsmeden som må ta støyten for dette økonomisk. Medfører det riktighet??

 

På forhånd takk.

 

Erik/Moss

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter hvordan jeg har forstått det, så skal du hendvende deg til den butikken du kjøpte varen. Det er videre dems ansvar å ordne med resten. Du reklamerer til butikken, om produsenten har lagt ned, så er det butikken sitt problem. Klarer ikke å dokumentere dette her og nå, men mener å ha lest noe tilsvarende på forumet tidligere. Sikkert noen her snart som kan komme med dokumentasjon.

Lenke til kommentar

Reklamasjon er et selvstendig ansvar for butikken. Hvorvidt produsenten er lagt ned spiller ingen rolle. Reklamasjonskapittelet i forbrukerkjøpsloven gir deg et valg, du *kan* henvende deg til tidligere ledd, men det gir deg ingen plikt til å gjøre det; og fritar så absolutt ikke selger for ansvar.

 

Jeg kommenterer ikke hvorvidt de andre vilkårene for reklamasjon er oppfylt, bare på hvorvidt selger kan komme med dette argumentet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...