Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke konsekvenser kan en nedsatt karakter i orden få?

Anbefalte innlegg

Hei. Som tittelen tilsier; hvilke konsekvenser kan nedsatt orden (til NG) på vitnemålet (VGS) få for en elev med studiespesialisering?

- Er det noen studier i Norge som krever G?

- Er det noen studier i 'utlandet' hvor dette kan få noen konsekvenser?

Og til de som tidligere har klaget på en ordenskarakter, hvor store er sjansene for at en klage blir endret i elevens gunst når ingen skriftlige advarsler er blitt gitt?

Endret av Intro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søker du på høye stillinger/utdanningsveier, så vil dette definitift være en stor hake. O&O er noe bedriftene legger stor vekt på, sammen med fraværet. Er vel ingen studier og/eller jobber som krever G, er mer karaktergrunnlag de går etter.

Ang klage, så skal det vel mye til for at du blir rettet til G, med mindre du mener du har fått altfor mange urettferdige, og uverdige anmerkninger. Og hvordan ble du nedsatt? Pga 1 hendelse, 15 små hendelser, eller 15 glemte bøker/for sent.

Lenke til kommentar

Vel, nå har det seg slik at jeg ikke har en eneste ordensanmerkning etter jul, og tilsammen på hele VGS har jeg vel fått tilsammen 6-7. Årsaken til at jeg ble nedsatt vet jeg ikke, for jeg har ikke snakket med min kontaktlærer siden mars, (har han ikke i noen fag). Det eneste som vel kan trekke ned min orden er fraværet mitt, men jeg har hatt jevnt like mye fravær gjennom hele VGS, alltid hatt G i orden og oppførsel, og levert fraværslapper for alle mine fraværstimer, (dog noe sent til tider).

Før denne nedsettelsen har jeg ikke blitt varslet på noen måte, og som det går frem i opplæringsloven § 4-10, "dersom det er fare for at eleven kan få standpunktkarakteren Nokså god eller Lite god i orden eller i åtferd, eleven og foreldra eller dei føresette få skriftleg varsel".

Endret av Intro
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Jeg vet ikke hvordan arbeidsgivere ser på dette, men jeg ville ihvertfall ikke sett på en persons ordenkarakter fra videregående når vedkommende har tatt bachelorgraden, mastergraden, doktorgraden eller enda mer enn det. At du "ikke hadde orden" for tre til åtte år siden bør være revnende likegyldig for arbeidsgiver spør du meg.

Lenke til kommentar

favær og orden på VGS spiller ingen rolle om du tar høyere utdanning. De få gangene jeg har søkt jobb gidder jeg ikke legge ved VGS vitenmålet engang. Det er jo totalt irrelevant i forhold til det jeg har av høyere utdanning.

Skal du ha jobb rett etter VGS så kanskje det spiller noen rolle, men jeg tviler på det. Jeg kjenner en som begynte å jobbe rett etter VGS, og han hadde nedsatt orden uten at det var noe problem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...