Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Plutselig passord når jeg kobler til pc via WIFI

Anbefalte innlegg

Når jeg prøver å få tilgang til delte mapper på den stasjonære PCen med andre PCer i WIFI nettverket kommer det opp en melding om at jeg må skrive inn passord, men jeg har aldri lagt til noe passord. Dette skjedde etter jeg installerte windows 7 på PCen min men måtte gå tilbake til XP pga. bugs. Og nå får jeg ikke tilgang på PCen min på noen PCer i nettverket.

Bilde:

captureijf.png

EDIT:

Gjorde det lettere å lese, så selv hvor dårlig jeg hadde formulert meg.

EDIT2:

Leif

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At du skal gå inn på pcen din, vil det si at du skal inn på en delt mappe over nettverk?

Hvis dette er tilfellet prøv å del mappen pånytt, ta en omstart, vent litt, så prøv igjen. Spør den fortsatt om brukernavn og passord skriv inn ditt brukernavn og blank passord.. du kan også prøve Guest som brukernavn med blank passord.

Sambasharing (delte mapper) i windows på tvers av versjoner kan være kilent noen ganger.

Maskinen som du skal inn på, den har xp?

og du bruker en maskin som har win7/vista?

Endret av texaco
Lenke til kommentar

Det er ikke å koble seg til nettverket som er problemet, men å få kontakt med den stasjonære PCen med noen av de andre PCene.

Neppe noe naboen kan gjøre eller ville gjort.

Den stasjonære kjører nå XP og de andre PCene kjører XP og W7

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar

Windows har ingen standardpassord nei. Det du kan gjøre er å sette passord på den lokale brukeren på PCen for derretter bruke det brukernavnet og passordet.

Eller så kan du bruke likt brukernavn og passord på stasjonær og laptop. Dette tror jeg fungerer.

Husker ikke hvordan du fjerner de boksene. Tror ikke det går hvor forskjellen er XP og lavere og Vista og høyere. Ettersom dette er OS på forskjellige nivåer.

Løsning: Legg til passord på den stasjonære brukeren. Når du skal inn på den stasjonære fra den andre så skriver du inn brukernavnet og passordet(som du laget) som er på den stasjonære.

Lenke til kommentar
Windows har ingen standardpassord nei. Det du kan gjøre er å sette passord på den lokale brukeren på PCen for derretter bruke det brukernavnet og passordet.

Eller så kan du bruke likt brukernavn og passord på stasjonær og laptop. Dette tror jeg fungerer.

Husker ikke hvordan du fjerner de boksene. Tror ikke det går hvor forskjellen er XP og lavere og Vista og høyere. Ettersom dette er OS på forskjellige nivåer.

Løsning: Legg til passord på den stasjonære brukeren. Når du skal inn på den stasjonære fra den andre så skriver du inn brukernavnet og passordet(som du laget) som er på den stasjonære.

Mener du å sette pw på selve PCen?

Jeg prøvde dette men da kom bare denne meldingen opp:

capturei.png

Lenke til kommentar

Legg inn passord på den PCen du skal koble deg til.

Merk deg, Brukernavn og Datamaskinnavn kan IKKE, jeg gjentar IKKE være like!

Stasjonær PC

Navn på PCen: Erlend

Brukernavn: brukerkontoen du bruker når du er fysisk på maskinen

Passord : Sett til ett passord du vil ha

Bærbar PC/Den PCen du kobler til fra

Navn : Erlend-Acer

Når du får den Dialogboksen opp

Brukernavn: Erlend\Brukernavn til stasjonær PCen

Passord : Passord til den brukeren på stasjonære PCen

Dette bør ordne saken. I værste fall kontakt meg på PM så tatlast vi der. :-)

Endret av brgr
Lenke til kommentar

Egenskaper av mapppen, har du en "Security" fane? Hvis du har det, så se til at gruppen "Everyone" ligger i listen med leserettigheter +skrive og modify hvis gjester skal ha det..

Deretter, hvis den fortsatt spør etter brukernavn/passord, skriv:

ERLEND-PC\Guest

og blankt passord. Kan også prøve med bare guest.

Lenke til kommentar

Det er muligt, men da hadde den kommet når han nådde en share

\\Erlend\$share\

Ettersom jeg har skjønt så er det snakk om med en gang han skriver inn

\\Erlend att han får denne boksen. Rett meg om galt. :-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingenting over har virket.

Så jeg instalerte windows 7 på den stasjonære også, nå får jeg tilgang til noen av mappene men ikke alle.

Jeg har prøvd å dele dem på homegroup og via advanced sharing.

Det jeg tror kan ha noe med saken å gjøre er at disse mappen har det samme problemet hver gang jeg formatere så kommer den en feil melling opp når jeg prøver å åpne dem og må starte i sikkerhetsmodus og endere eier til meg selv.

Jeg har så klart tatt full kontroll over mappene, dette har ikke hvert et problem når jeg formaterte XP til XP først nå som W7 er i bildet...

En ting til jeg ser at alle filene inni mappene (filmer, bilder osv.) har en liten hengelås på seg i ikonet

Endret av Erlend0_o
Lenke til kommentar

Høyreklikk mappen -> Del med -> Avansert Deling

Tillatelser, (her skal Alle ligge inne, hvis ikke legg til med ønskede rettigheter).

Lukk, Egenskaper for mappen -> Sikkerhet

Avansert | Endre tillatelser

Om ikke Alle ligger inne, legg til Alle med ønsket tillatelser.

(Huk av Erstatt alle underordnede objekttillatelser med arvbare tillatelser fra dette objektet)

Bruk|OK

Prøv dette. Dette er en måte du kan endre tillatelser UTEN å måtte gå innom sikkerhetsmodus eller annet også. Endre eier på objektet osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...