SRD Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Men som amatør, vil K-7 være for mye penger å slenge ut? Ville dere evt. satset på et billigere kamera i første omgang? Har sett på D5000 nå, og likte grepet på den, men hvordan er den kontra D90? Jeg tror ikke du vil tape noe på å kjøpe K-7. Husk på at hvis du angrer og legger det ut for salg, er det veldig liten sansynlighet for at det er andre som selger samme kamera (det er tross alt en toppmodell, og derfor er det få som ønsker å bytte den ut siden det er det beste som er mulig å få til Pentax). Når det gjelder billigkameraene så finnes det mange av disse på bruktmarkedet fordi det er mange som har kjøpt de, og senere funnet ut at de trenger noe bedre, og derfor er større konkurranse her (tror jeg i hvert fall). Jeg kjøpte først en Nikon D40x, men solgte den igjen å kjøpte Samsung GX-10. Hadde jeg heller brukt litt ekstra utgangspunktet, og heller kjøpt D80, K10D, GX-10 eller tilsvarende hadde jeg nok ikke brukt noe mer totalt sett pga tapet med D40x når jeg solgte det. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 En annen ting er læringskurven på et billigere kontra et litt dyrere kamera. På de aller billigste kameraene vil jeg påstå at læringskurven for en fersk fotograf er den samme helt i starten, men etter en stund tror jeg at det billigste kameraet vil begrense (flate ut) læringskurven en del. For meg stod det mellom K-m, K200 og K20, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok det siste. Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Helt enig med Ciryaher i det meste her. Enten vil man bare ta bilder, eller så vil man lære seg fotografering. Vil man ta bilder, så duger det meste med automatikk. Vil man lære fotografering og regner med å ha det som hobby, så er det bare et spørsmål om hvor en legger lista utstyrsmessig. Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 En annen ting er læringskurven på et billigere kontra et litt dyrere kamera. På de aller billigste kameraene vil jeg påstå at læringskurven for en fersk fotograf er den samme helt i starten, men etter en stund tror jeg at det billigste kameraet vil begrense (flate ut) læringskurven en del. For meg stod det mellom K-m, K200 og K20, og jeg angrer ikke et sekund på at jeg tok det siste. Vet ikke helt, føler slettes ikke at D40 (nå D5000) er noe mer kreativt hemmende i bruk enn D700 - holdt på å si, snarere tvert i mot. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 fcuk_IT: Da høres det ut som om du har kjøpt deg et kamera (D700) du ikke behersker i det hele tatt Du mener at en som aldri har tatt et bilde før, kan få akkurat like mye ut av en D40 og en D700 med noen år intensiv hobbybruk? Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. juni 2009 Del Skrevet 28. juni 2009 De trege og enkle kameraene tvinger deg til å jobbe saktere, og det er ikke nødvendigvis noen uting. Om man ikke holder på med ting som krever høy ISO eller hurtige seriebilder, så er det ikke mye man ikke kan få til med en D40, bare man tar seg tid til det. D5000 er jo i tillegg velsignet med utmerkede egenskaper på høy iso. Lenke til kommentar
ringperm Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 Jeg er en ivrig kajakkpadler som liker å ha med kamera på tur. Det var faktisk padling som gjorde meg interessert i fotografi i første omgang Jeg har et Nikon D60 og ved kjøp av dette kameraet så tenkte jeg ikke noe på værtetting eller bruk av dette kameraet fra kajakken. Den tanken kom senere, og siden jeg hadde kjøpt kameraet på Japan Photo så investerte jeg like godt i en superforsikring. Da kan jeg bruke kameraet så mye jeg vil i uanstendige situasjoner, og skulle jeg være uheldig, så er ikke det mitt problem Kanskje dette kan være en løsning for trådstarter også? Lenke til kommentar
festen Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 (endret) Noe du bør tenke på er vekta. Jeg syns pentax k20D med kvalitetsoptikk hadde blitt for tungt til å ta med på fjelltur, det havner på 1,4 kg med det lydløse 17-70 objektivet jeg testet det med. Med ekstra zoom i tillegg og kanskje et ekstra batteri blir det raskt et par kg. Sammenlignet med D90 med kit objektiv, virker det som pentax er høyere kvalitet og veier mer, jeg liker dekselet som er foran LCD panelet på D90, det kan være fint å ha, men det kan også være forstyrrende. Det mitt inntrykk etter å ha testet begge i en kortere tid. Et alternativ kunne vært olympus e-420. Jeg tror ikke det er noe kjempekamera, men det er veldig portabelt, ca 660 gram med objektiv, med pancake ca 550 gram Endret 29. juni 2009 av festen Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juni 2009 Del Skrevet 29. juni 2009 fcuk_IT: Da høres det ut som om du har kjøpt deg et kamera (D700) du ikke behersker i det hele tatt Du mener at en som aldri har tatt et bilde før, kan få akkurat like mye ut av en D40 og en D700 med noen år intensiv hobbybruk? Vil ihvertfall slå ett slag for Nikon her som har innstegsmodeller som er meget enkle i bruk. Innovative og veldig gode forklarende menyer.... Sannheten er vel den at med ett slikt nybegynnerkamera vil det være flere som faktisk fortsetter med fotografering fordi man lærer raskere og ting blir jo da morsommere. Til trådstarter ville jeg sett på en Olympus E-3, det hat blitt testet under under en vannkrane. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 fcuk_IT: Da høres det ut som om du har kjøpt deg et kamera (D700) du ikke behersker i det hele tatt Du mener at en som aldri har tatt et bilde før, kan få akkurat like mye ut av en D40 og en D700 med noen år intensiv hobbybruk? Vil ihvertfall slå ett slag for Nikon her som har innstegsmodeller som er meget enkle i bruk. Innovative og veldig gode forklarende menyer.... Sannheten er vel den at med ett slikt nybegynnerkamera vil det være flere som faktisk fortsetter med fotografering fordi man lærer raskere og ting blir jo da morsommere. Til trådstarter ville jeg sett på en Olympus E-3, det hat blitt testet under under en vannkrane. Jeg velger å tro at alle de andre merkene også har innstegsmodeller som er meget enkle i bruk, innovative og med veldig forklarende menyer. Mener du de ikke har det? Jeg er ikke enig med deg når det kommer til at man skal velge en "nybegynner"-kamera. De litt mer avanserte kameraene kan fint brukes på grønn-modus de også. Uansett hvor man er erfaring- eller utstyrsmessig, vil enten erfaringen eller utstyret en dag være begrensningen. Hvis erfaringen etter en tid ikke strekker til på et "nybegynner"-kamera, så er det vel like greit.. da er man kanskje ikke så interessert, eller så bare legger man lista på samme nivå som utstyret sitt. På et litt mer avansert kamera kan man lære mye og faktisk lære nye ting etter lang tid. Man slipper å havne i den fallgropen at man ikke får tatt de bildene man vil fordi utstyret ikke strekker til. Man slipper å begynne å se seg om etter litt større og avanserte modeller. Man slipper også å prøve å selge en entrymodell på finn.no der det ligger 14 på dusinet fra før av. Hvorfor mener du man lærer raskere med en innstegsmodell? Av alle de kameraene jeg har prøvd i mer enn en times testing, er det kun K10D/K20D som fra første sekund utmerket seg i brukervennlighet. Valget av kamera kunne ikke vært enklere. Jeg er jo ute etter utstyr som spiller på lag - ikke som må "kjempes" mot (for å sette det litt på spissen). Uten å sjekke opp data, så er vel E-3 i tyngste laget for trådstarter. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Eg liker å sykle lange turar med raceren. Langs landevegen er det mange fine motiv som ikkje blir fotografert pga at E-3`en er for stor, og alt anna av speglrefleks og. MEN, når Olympus kjem ut med den vèrtetta versjonen av E-P1 kan eg både ha med kamera på ryggen og ta med heim bilder med høg bildekvalitet (i forhold til kompaktkamera). Men kanskje eg må selge sykkelen for å få råd til E-P2/P3? Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hvorfor mener du man lærer raskere med en innstegsmodell? Det mener jeg ikke.... les hva jeg skriver. Har du prøvde en av innstegsmodellene til Nikon? Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 fcuk_IT: Da høres det ut som om du har kjøpt deg et kamera (D700) du ikke behersker i det hele tatt Du mener at en som aldri har tatt et bilde før, kan få akkurat like mye ut av en D40 og en D700 med noen år intensiv hobbybruk? Hva mener du med å "få like mye ut av"? Høy teknisk kvalitet er slettes ingen forutsetning for kreativ utfoldelse - bare se hva folk får til med et Holga om du er i tvil. Selv syns jeg at jeg har fått til mye bra med både D700, og D40. Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 Hvorfor mener du man lærer raskere med en innstegsmodell? Det mener jeg ikke.... les hva jeg skriver. Sannheten er vel den at med ett slikt nybegynnerkamera vil det være flere som faktisk fortsetter med fotografering fordi man lærer raskere og ting blir jo da morsommere. Hvis det ikke er det du sier her, så beklager jeg det der. Det ser ut for meg som om du mener akkurat det Har du prøvde en av innstegsmodellene til Nikon? Har hatt med meg D40x på en ukestur og lekt litt med D60. Vet ikke hva du legger i prøvd (?) Uansett så fungerer alle slike inngangsmodeller helt greit, fordi de egner seg godt i "grønn-modus". Akkurat det gjør også de litt mer proffe kameraene, men der kan også brukeren velge å ta steget videre når pek-og-klikk ikke tilfredstiller interessene lenger. Lenke til kommentar
hean Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Hvis det ikke er det du sier her, så beklager jeg det der. Det ser ut for meg som om du mener akkurat det Det jeg vil frem til er ikke at det er generelt lettere å lære med innstegsmodeller MEN innstegsmodellene til Nikon VET jeg har meget gode og lærende menyer. Blant annet har de laget en grafisk fremstilling av blenderåpning og lukkertid som gjør det enklere å se sammenhengen. I tillegg har de en "?"-knapp som gir deg forklaring på de forskjellige valgene i innstillinger og menyer. Hvis man ikke lærer raskere med slike menyer og grafiske fremstillignerenn uten så skjønner ikke jeg noe. Endret 30. juni 2009 av Nasciboy Lenke til kommentar
SRD Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Hvis det ikke er det du sier her, så beklager jeg det der. Det ser ut for meg som om du mener akkurat det Det jeg vil frem til er ikke at det er generelt lettere å lære med innstegsmodeller MEN innstegsmodellene til Nikon VET jeg har meget gode og lærende menyer. Blant annet har de laget en grafisk fremstilling av blenderåpning og lukkertid som gjør det enklere å se sammenhengen. I tillegg har de en "?"-knapp som gir deg forklaring på de forskjellige valgene i innstillinger og menyer. Hvis man ikke lærer raskere med slike menyer og grafiske fremstillignerenn uten så skjønner ikke jeg noe. At det er en fordel for nybegynner som ikke har peiling (eller aldri åpner en bruksanvisning/bok) er nok en stor fordel, og det er i de fleste tilfeller enklere å lære noe når en får det forklart under veis (og gjerne gjennom kamera menyen). Men jeg må si at jeg er mer enig med Ciryaher. Det skal ikke så mye til for å lære seg hva blender/lukker/ISO er. En annen ting er at en ikke lære så veldig mye med å bare la automatikken styre alt. Ps. Pentax k-m har også "?-knapp" Endret 30. juni 2009 av SRD Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 30. juni 2009 Del Skrevet 30. juni 2009 (endret) Greit nok. Jeg skjønner hva du mener nå, men det var ikke det du skrev - samme det. Er ikke ute etter å krangle her. Det du sier om grafisk fremstilling og veldig godt forklarte menyer kan jeg se nytten med; når man står fullstendig på bar bakke og sitter med null informasjon om "dingsen" man har kjøpt seg. Alle kamera (som er meg bekjent) kommer med en stor og beskrivende bruksanvisning som har nedskrevet kameraets funksjoner. De enkleste funksjonene er som oftest best beskrevet. Hvis man kun har lyst til å legge 2k i et kamera og ikke helt har interessen, så ser jeg poenget med disse grafiske funksjonene og menyene. Da blir det mest som å prøve om dette er noe gøy. De som synes fotografering er spennede og blir intressert, lærer seg brennvidde, hurtighet på objektiv, dybdefokus, osv. overraskende fort. Du bare understreker poenget mitt Nasciboy. De som kjøper seg et innstegskamera gjør det stort sett bare for å prøve om dette er noe gøy, mens de egentlig burde kjøpt seg et godt kompaktkamera eller et bedre dSLR (for å sette det på spissen igjen da). Edit: Trådstarter: Vurdert Olympus Tough 8000? Da slipper du å være redd for kameraet. Endret 30. juni 2009 av Ciryaher Lenke til kommentar
Recercare Skrevet 2. juli 2009 Del Skrevet 2. juli 2009 Jeg skjönner overhodet ikke hvorfor man som fersk fotograf skal starte med det dyreste kameraet? Det er da mye bedre å kjöpe en innstegsmodell og bruke pengene på kvalitetsoptikk. Finner man ut etter en tid at speilrefleks var et dumt valg vil man få nesten alle pengene igjen for optikken mens kamerahuset blir et ordentlig tapsprosjekt. Det er også tvilsomt at man etter kort tid begrenses av innstegskameraet, ihvertfall når vi prater om Pentax. Selv de aller billigste modellene har: hel-manuell, blenderprioritet og lukkerprioritet. Dette er jo hva profesjonelle har klart seg med i mange tiår. Fordelen med å kjöpe toppmodellen har med komfort og luksus å gjöre, ikke kreativitet. Man MÅ jo ikke bruke scene-modusene til innstegskameraet...... mvh .lars Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå