Gå til innhold

Trenger nytt mellomklasseskjermkort, og hjelp til å velge et

Anbefalte innlegg

Wahey, folkens.

Mitt HD2900XT har tydeligvis avgått ved døden, så jeg må skaffe meg et nytt. Jeg sikter meg inn på mellomklassekort til rundt 2000 kroner, med ganske god prismargin i begge retninger.

I gamle dager (par år sida) hadde jeg oversikt over markedet, men i det siste har jeg ramla helt av. Derfor trenger jeg litt hjelp til å finne noe til å ta over for Radeonen (FVMD).

Et litt sært problem jeg har er at det er begrensa med plass i kabinettet fordi en ikke-fjernbar harddiskbrønn blokkerer litt, derfor kan jeg ikke ha kort som er betydelig lengre enn 24cm, og helst ikke med strømkontakter som peker bakover. Jeg trodde dette problemet opphørte i Voodoo-dagene, men dengang ei. :p

Jeg spiller ikke så mye, men vil helst ha noe som klarer å opprettholde relativt god flyt også i nyere DX10-spill som STALKER: Clear Sky og sånt. Jeg driver også med litt design til Source-motoren, det er vel det mest krevende jeg utsetter maskina for.

Det aller viktigste jeg bruker den til er egentlig stillbilderedigering, men jeg antar at alle kort er like gode på det feltet.

Har ingen sære merkevarepreferanser, så jeg er åpen for alle forslag. Fyr løs! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjettet ditt er hvertfall rett i blinken for et Sapphire Radeon 4890 Toxic. Ligger på ca 2000. Sappire er de eneste som ikke bruker referanse-kjøler, og den selvproduserte kjøleren er visstnok meget bra. Toxic er også klokket en del over referanse-klokk. En enda stillere versjon er Vapor-X, med 2 hdmi, 1 dvi, 1 d-sub og ca 5-10% lavere ytelse.

Venter personlig på at prisene skal falle på ATI-kort. Er ventet et 20-40% prisfall snart.

Lenke til kommentar

Det ser ut som spennende kort. Ser i en anmeldelse at Vapor-X-varianten skal være 9.5" (~24.1cm) lang, og passer antakeligvis dermed nøyaktig i kabinettet mitt. Den andre utgaven ser ut til å være cirka like stor. Skal undersøke disse nærmere, tusen takk for tipset! :)

Omtrent når skal det prisfallet komme? Regner egentlig ikke med å vente siden jeg vil ha maskina tilbake i fungerende tilstand asap, men det ser jo ut som det kan være penger å spare der.

-Koffein

Lenke til kommentar

Jeg snubla over en annen tøff sak også, en vifteløs Radeon HD4850 fra Gigabyte.

Den er visst ikke å få tak i her i landet, men den kommer uansett med tre års garanti i Europa, så det går bra. Jeg liker det konseptet der veldig godt, og kortet har fått jevnt over veldig god kritikk. Testene viser at blablabla-teknologien til Gigabyte med strømsparende komponenter og sånt faktisk funker, og kortet holder lave temperaturer om det er god ventialsjon i kabinettet.

Jeg bruker et Gigabyte 3D Aurora, som i tillegg til masse vifter har luftehull på siden. Jeg antar at det bør gå bra, luftflyten virker god. Har noen noen innspill? :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Budsjettet ditt er hvertfall rett i blinken for et Sapphire Radeon 4890 Toxic. Ligger på ca 2000. Sappire er de eneste som ikke bruker referanse-kjøler, og den selvproduserte kjøleren er visstnok meget bra. Toxic er også klokket en del over referanse-klokk. En enda stillere versjon er Vapor-X, med 2 hdmi, 1 dvi, 1 d-sub og ca 5-10% lavere ytelse.

Venter personlig på at prisene skal falle på ATI-kort. Er ventet et 20-40% prisfall snart.

+1.

Passer veldig godt inn på budjsettet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...