hal097 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Jeg vil gjerne kjøpe et digitalt speilreflekskamera til min far, og lurer som så mange på hvilket kamera en bør satse på. Har forsøkt å lete litt på nettet etter tips, men de fleste handler om anbefalt "førstekamera" når en går fra digitalt komapkt til speilrefleks. Han har ingen erfaring med digital fotografering, men har derimot en 40årig karriere som hobbyfotograf. Det jeg er ute etter er med andre ord et kamera med god brukervenlighet, som er lett å lære seg, men som samtidig tilfredstiller en som er vant til manuell betjening av speilrefleks. Håper noen kan hjelpe? Endret 17. juni 2009 av hal097 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hva var det han hadde før, og har han noe av det enda? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hva var det han hadde før, og har han noe av det enda? Godt spørsmål. Kan være lurt å fortsette med samme system hvis han har mye optikk. Tom Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Send ham en tur i butikken og få ham til å klå på kameraene og titte i søkeren. Eller skal dette være en overraskelsesgave? Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 har derimot en 40årig karriere som hobbyfotograf. - Han kan tom. ha liggende noe gammel optikk han kan bruke. Prøv å holde det innen samme merke. Lenke til kommentar
hal097 Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 han har minolta, så han kan desverre ikke bruke noe av det han har fra før. Selv har jeg nikon, så jeg tenker det er en ide å satse på det, så vi kan bytte litt på objektiver etc. det er 60årspresang, så han skal helst ikke vite noe om det.. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Minoltaobjektiver tilbake til 1984 funker på Sony. Jeg har sånn ca. null peiling på Sony, men husfanboyen vår kommer sikkert snart for å fortelle mer om hvilke hus du bør se på. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Til assistanse De Minolta objektivene du finner her http://www.dyxum.com/lenses/index.asp passer på nye Sonykameraer. Du får autofokus og stabilisering på disse objektivene og, siden sony har dette i kamerahuset. Så hvis han her god Minoltaoptikk liggende(vet du hva han har?), så er Sony absolutt noe å tenke på. Sony kjøpte Minolta, og har bygd videre på det,hvor mye har du tenkt til å handle for? Det gunstigste å kjøpe nytt nå er en A700 til 5999,- på Japanfoto. Ett billigere og også godt alternativ er A200 eller A300, disse er billige nå siden Sony slipper sin nye serie nå α380, α330 og α230, http://www.sony.no/hub/dslr/block/2/subblock/1 Se og på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1122350 Endret 19. juni 2009 av Karabin Lenke til kommentar
Det Skumle Fjellet Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hvis han har AF-kompatible objektiver er det jo ikke verre enn å kjøpe 1 stk Sony kamerahus og 1 stk normalzoomobjektiv (evt. litt vidvinkel), så kan han fortsette å bruke det han har i tillegg. Jeg vet ihvertfall at min egen far ville satt pris på dette. PS! Dæskern så stygg den Dyxum-siden var da! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Tips - han er vant til stor og lys søker. Sony A300 og A350 har små, mørke søkere - men fin liveview. Hva tror du far vil like? Ta en tur i butikken og se til at kameraet er et godt fotografisk verktøy. Har'n fotografert i 40 år så er han sannsynligvis godt vant. Edit: Når man går fra fullformat til cropformat, så trenger man ny normalzoom. Endret 19. juni 2009 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 PS! Dæskern så stygg den Dyxum-siden var da! Kankje litt grell Men den gir utrolig bra informasjon, lett å søke på høyreside etter det du leter etter, og fint at det er masse brukererfaringer på hvert enkelt objektiv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå