Gå til innhold

hvordan lage et program ala skype?

Anbefalte innlegg

jeg har et lite spørsmål til dere, jeg tenkte og lære meg programering, asså i java trur jeg.

og jeg tenkte og lage noe som skype ovoo og lignende. hva slags program burde man bruke da, å har dere noen hint om en nett side jeg kan lære dette på?

Takker for hjelpen så lenge =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så en bok på bibilioteket en gang "Java for nybegynnere".

- Ikke missforstå, jeg er ingen leseløve.

Men prøv å google litt rundt, er mange flotte sider det står om hvordan man kan lære seg java. Den er ingen liten oppgave du har gitt deg ut på. Så husk og ikke gjør som meg. (Å gi opp etter første overskrift)

http://math.hws.edu/javanotes/

"- Det er alt for lite av ingenting på alt for manges program."

Lenke til kommentar

De brukte nok ikke java da det ikke behøver å kjøres via en JVM. Så er nok et eller annet nativt programmeringspråk som feks C++.

Om du skal lære deg et programmeringsspråk kan jeg anbefale enten C eller C++, riktignok noe vanskeligere å lære seg enn Java men mye mer lærerikt. Dessuten burde aldri Java brukes til større applikasjoner pga treg oppstart og heftig minnebruk.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Dessuten burde aldri Java brukes til større applikasjoner pga treg oppstart og heftig minnebruk.

Det er jo større applikasjoner som verkeleg tjener på Java samanlikna med C++. Den heftige oppstarten er jo der idag også med dei fleste C++ programmene, minnebruken derimot er ei anna historie. Men garbage collectoren til Java er svært effektiv og det er mykje enklare å programmere med Java sånn at til større programmer så er forskjellen liten.

Til mindre programmer der minne og ytelse er svært viktig så er C/C++ det rette verktøyet.

For ein som skal lære seg å programmere for første gong vil eg anbefale Python til. Svært enkelt å lage eit "telefonprogram" der. Java og C/C++ er mykje meir vrient.

Lenke til kommentar

Nei er det noe som er sikkert er at antivirusprogrammer, tekstebehanldingsprogrammer osv er mye tregere til å starte opp en de tilsvarende alternativene som er skrevet i C/C++. Dette er jo fordi en haug av klassebiblotekene som Java bruker må lastes i oppstarten før du kan bruke dem.

Jeg målte forøvirg tiden på et e-post program skrevet i java og et tilsvarende program med så godt som identiske funksjoner hadde en forskjell i oppstartstid på 4 minutter. Samme problemene er jo riktignok i .NET framework også men dog har ikke sett større programmer som bruker .NET framework.

Lenke til kommentar
jeg har et lite spørsmål til dere, jeg tenkte og lære meg programering, asså i java trur jeg.

og jeg tenkte og lage noe som skype ovoo og lignende. hva slags program burde man bruke da, å har dere noen hint om en nett side jeg kan lære dette på?

Takker for hjelpen så lenge =)

Som andre allerede har sagt, så bør du legge lista en god del lavere. Å lage en applikasjon som Skype i Java burde ikke være umulig, men er absolutt ikke noe prosjekt å begynne med for en som ikke har programmert før. Du føyer deg pent inn i rekken av folk som vil lære seg å programmere, men som absolutt skal begynne med det vanskeligste først. :cool:

Werner

Lenke til kommentar
Nei er det noe som er sikkert er at antivirusprogrammer, tekstebehanldingsprogrammer osv er mye tregere til å starte opp en de tilsvarende alternativene som er skrevet i C/C++. Dette er jo fordi en haug av klassebiblotekene som Java bruker må lastes i oppstarten før du kan bruke dem.

Jeg målte forøvirg tiden på et e-post program skrevet i java og et tilsvarende program med så godt som identiske funksjoner hadde en forskjell i oppstartstid på 4 minutter. Samme problemene er jo riktignok i .NET framework også men dog har ikke sett større programmer som bruker .NET framework.

GUI baserte Javaprogrammer har hatt eit dårleg rykte med god grunn. Men dette har blitt mykje betre igjennom åra, og ser ein bort frå vanleg GUI så starter Java versjonen av Quake2 opp like fort som C versjonen.

Lenke til kommentar

Bare legge til at .NET programmer kan ha raskere oppstartstid enn Java programmer fordi installeren ofte kjører ngen.exe(Native Image Generator) på dem som kompilerer programfilen til native code en gang for alle.

Det er dog selvsagt fortsatt en del tregere enn C/C++ er på oppstartstid.

Lenke til kommentar

Heldigvis er det ingen som lenger bruker Java til desktop-applikasjoner, så oppstartstid av JVM er ikke lenger særlig relevant :)

Mesteparten av Java-koden som skrives i dag er jo for server-applikasjoner og oppstartstid har lite å si når applikasjonen kjører i flere måneder eller år. Servlet-containere vi bruker her jeg er nå bruker typisk 2-10 sekunder på å starte og kjører deretter i flere måneder uten stans. Da bryr man seg ikke om tiden kunne vært 0.1 sekunder :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...