Gå til innhold

Oppgradere BIOS - impossible mission?

Anbefalte innlegg

Den skal mæle på ca 2.GHZ - men har stæilet på 798 MHZ. Noe som har fått meg til å knuse løs på den med hammer og forbannelse. Å oppgradere AMI Bios versjon 1.03 til 1.05 skal visst løse problemet, fikk jeg høre fra en røst fra oven.

Jeg har lastet ned 1.05 versjonen nå, men å få den operativ istedet for 1.03 versjonen har vert 3.verdenskrig. Så det verden har i vente en dag er 4.verdenskrig.

1. Jeg har laget boot cd med 1.05 filene og dos (har ikke floppy), knuser maskinen av og sitter cd`en i - resultat? Ja, det står DOS ett eller annet og "....kernel go!" eller noe og ingenting skjer eller kan gjøres. Så resusltat = håpløst.

2.Jeg fikk høre at jeg kan lage en USB minnebrikke boot også, for å installere BIOS. Det gjorde jeg, og puttet inn 1.05 versjonen på brikken. Jeg pisset av maskinen til den kortsluttet, og startet maskinen igjen (som ett mirakel). Men hver gang jeg måker inn USB pennen iforbindelse med maskin start, så fryser maskinen seg helt til jeg tar pennen ut igjen. Resultat = håpløst.

Jeg klarer ikke å "flashe" inn den nye versjonen av BIOS til Fujitsu A1630. Jeg kommer ingen vei, og det gjør ikke maskinen heller der den snubbler baklengs med en fart på 798 mhz. Med andre ord vi er begge i samme båt.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde hjulpet deg om du ikke hadde vært så dramatisk, gidder ikke korresponedere med deg slik du skriver

"gidder ikke korrespondere, bla bla" Greit det gode mann, din søknad har blitt innvilget, du slipper herved å korrespondere med meg.

Inntil det motsatte er bevist, så har jeg uansett ingen tro på at du hadde noen vettig løsning på problemet.

...det blir som jeg sier " heei folkens, jeg har løsningen på fred på jorden innen 10 dager"...jaha? hva er løsningen da?..."neei det gidder jeg ikke si, fordi verden er alt for dramatisk til at jeg gidder å korrespondere med den".

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Dumt spørsmål, men husket du å endre i BIOS at laptopen skal starte opp fra USB-enheten? Er du helt sikker på at du fikk til å gjøre den bootable? Les denne tråden.

Jeg er ikke noen ekspert på å oppdatere BIOS, men på min måtte jeg oppdatere kb/c firmware først og så BIOS oppdateringen etter. Jeg kunne heller ikke hoppe over noen. Min versjon var 1.04 eller noe sånt og skulle oppdatere til 1.14. Da måtte jeg installere alle BIOSer og kb/c frem til 1.14 og alltid kb/c først om de hadde samme versjon som den neste BIOS i rekken.

Om det er sånn på alle vet jeg ikke, men det jeg vet er at om jeg ikke gjorde det nøyaktig riktig, kunne hovedkortet ryke osv.

For all del ikke ta ut USB-pennen under oppdateringen, da vil hovedkortet ryke.

Endret av EivindS_
Lenke til kommentar
Dumt spørsmål, men husket du å endre i BIOS at laptopen skal starte opp fra USB-enheten? Er du helt sikker på at du fikk til å gjøre den bootable? Les denne tråden.

Jeg er ikke noen ekspert på å oppdatere BIOS, men på min måtte jeg oppdatere kb/c firmware først og så BIOS oppdateringen etter. Jeg kunne heller ikke hoppe over noen. Min versjon var 1.04 eller noe sånt og skulle oppdatere til 1.14. Da måtte jeg installere alle BIOSer og kb/c frem til 1.14 og alltid kb/c først om de hadde samme versjon som den neste BIOS i rekken.

Om det er sånn på alle vet jeg ikke, men det jeg vet er at om jeg ikke gjorde det nøyaktig riktig, kunne hovedkortet ryke osv.

For all del ikke ta ut USB-pennen under oppdateringen, da vil hovedkortet ryke.

Ja jeg forandret slik at laptopen startet fra USB, om jeg virkelig klarte å gjøre den bootable er jeg ikke helt sikker på. Lastet ned ett program som skulle ordne det og fulgte instruksene, så fikk jo inntrykk av at alt var i orden...så jeg tok den konklusjonen at maskinen ikke takklet å ha en USB i porten under oppstart. Men det var kanskje litt kjappt konkludert. Skal gjøre ett nytt forsøk med USB, med å ta en titt på "USB linken" du gav meg.

Skal ta å oppdatere firmware. Takk for hovedkort infoen, det var absolutt greit å vite. Er forhåpentligvis ikke så langt fra AMI BIOS 1.03 til 1.05 fra UNIWILL, så jeg hopper like godt på rekkefølge regelen først som sist.

Tusen takk for hjelpen.

Endret av IDF
Lenke til kommentar
"gidder ikke korrespondere, bla bla" Greit det gode mann, din søknad har blitt innvilget, du slipper herved å korrespondere med meg.

Mange som hadde giddet å gi deg et fornuftig svar. Men dit oppstartsinnlegg sier inegnting om hva du egentlig gjør. Ord som "mæle", "stæilet", "knuse" hører ikke hjemme i en beskrivelse av problemet du opplever. Hvis du "pisset av maskinen til den kortsluttet" kan du regne maskinen som ødelagt!

Lenke til kommentar
Men dit oppstartsinnlegg sier inegnting om hva du egentlig gjør. Ord som "mæle", "stæilet", "knuse" hører ikke hjemme i en beskrivelse av problemet du opplever. Hvis du "pisset av maskinen til den kortsluttet" kan du regne maskinen som ødelagt!

Joah, mitt oppstartsinnlegg gir flere hint til hva jeg egentlig gjør, jeg kan gi ett hint til her "oppgradere BIOS".

Ord som "mæle, stæilet og knuse" hører hjemme i min beskrivelse av problemet jeg opplever. At du hevder det motsatte, skal du få lov til.

Jeg nekter å regne maskinen som øydelagt etter at jeg tisset (ved ett uhell) på den til den kortsluttet, det fordi den jo faktisk startet igjen ved ett "mirakel", som jeg skrev. Men jeg også regnet egentlig maskinen som øydelagt noen sekunder, helt til jeg trykket på power knappen og maskinen begynte å frese å kvine frem windows XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...