Nygard Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Når jeg åpner en RAW-fil i elemnts 6, så lages det en xmp-fil med en gang. Denne xmp-filen legger seg i Finder (MAC) under RAW-filen. Har jeg 100 RAW-filer får jeg 100 xmp-filer i Finder/(utforsker). Dette skaper bare rot i arkivet til bildemappen. Se http://kveoy.no/Raw.html Hvordan unngår jeg dette? Endret 19. juni 2009 av Nygard Lenke til kommentar
swahili Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Når jeg åpner en RAW-fil i elemnts6, så lages det en xmp-fil med en gang.Hvordan unngår jeg dette? Tror jeg googlet dette for litt siden. Vet ikke om du kan slå den av, men tror heller at det er en slags backup fil, i tilfelle elements skulle krasje under tyngre oppgaver. Tror ikke det er noe å bry seg om. Correct me if I'm wrong. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Konverter til DNG før redigering, då vert den ekstra informasjonen som vert lagra i XMP-fila innbakt i råfila. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Og hvorfor vil du ikke ha denne xmp-fila? Alle endringene du gjør i RAW-fila blir jo lagret her. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 XMP-filen er en bitte, bitte liten fil som inneholder parametrene du brukte ved forrige konvertering av raw-filen. Hva er galt med at du får en sånn fil? Lenke til kommentar
Totto Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 XMP-filen er en bitte, bitte liten fil som inneholder parametrene du brukte ved forrige konvertering av raw-filen.Hva er galt med at du får en sånn fil? Man kan vel sette opp at .xmp er en "systemfil" og kan dermed skjule fila fra å vises, slik man gjør med en del andre formater? -t Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå