Gå til innhold

Skade på treverket hvis båt sjøsettes uten grunn/maling ol.?


Anbefalte innlegg

Hei! Ettersom båten jeg for øybelikket holder på å pusse ned har ligget i over 30 år på land, og jeg føler den bør få god tid på seg å trutne til igjen, før den ikke synker. Jeg har nå tatt ene siden av båten, fjernet maling og pusset ned sånn at rene treverket kommer fram.

 

Det var et slit, og før jeg i det hele tatt begynner på neste side, vil jeg forsikre meg om det er verdt arbeidet! Derfor lurer jeg på om treverket vil ta skade av å være i vannet(salt vann)? Hvis båten viser seg å være Usøkkbar vil jeg nok selvfølgelig ta resten av båten..

 

 

Og en liten ting, har tydeligvis blitt en knekk i ene bordet, vel 30-40 cm langt. Og jeg kan nå se tydelig igjennom det. Er vel en åpning på ca 0.5-1 cm åpning. Dette vil være et problem? Eller vil det tettes igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båten hadde nok bare hatt godt av å trutne en uke eller to.. For så å stå på land og tørke litt igjen før malingen.

 

Den vil nok ikke trutne helt der glippen er. Og du bør nok ha litt tetningsmiddel (hamp?) mettet med tjære før du legger båten til trutning så du er sikker på at det tettes.

Lenke til kommentar

Idielt sett bør den ikke på sjøen før du har grunnet og stoffet den. Treet tar ikke noe skade "innvendig" av å sjøsettes før maling, da salt bevarer treet, men malingen vil ikke hefte like godt som om du påfører den nå mens båten er nypusset. Maling hefter hovedsaklig på molekylbasis (molekylene i malingen er polare og vender seg slik at negativ kommer mot positiv, akkurat som en magnet). Den mekaniske heften er relativt liten, så jo lengre treet får eksponeres for luft, lys og i dette tilfellet vann jo dårligere vil malingen hefte. Selv om båten etter trutning gjerne virker mer grovfibret i treet. Vannet vil trekke inn i treet uansett om du har malt eller ei, så småsprekker vil trutne uansett.

 

Så lenge båten virker hel vil den bli tett med noen enkle triks. Billige og mer "profesjonelle". Billigste måten først; kokosfett, fåes i vanlige dagligvarebutikker. Presses i sprekken og hjelper på å holde vannet ute fram til treet har trutnet igjen sprekken. Bakdelen er at hvis ikke sprekken trutner helt igjen så er ikke metoden særlig holdbart i lengden.

 

Den litt dyrere, men også mer holdbare metoden: Få tak i fiberkitt basert på asfalt/tjærebasis, gjerne kalt asfaltkitt. "Farm" (90 eller 100) og Internasjonal Fiberkitt er eksempler på slik asfaltmasse. Fåes på de fleste velassorterte båtutstyrforretninger. Fordelen med asfaltkitt versus andre fugemasser som sikaflex og silikon er at asfaltkittet presses ut når treverket trutner. Hardere fugemasser herder og fører til at sprekken kan sprekke videre når treet trutner og må for all del unngås! Asfaltmasse påføres med en stiv sparkel og skrapes over sprekken på tvers begge veier slik at den hefter på begge sidene inni sprekken. Sprekken bør selvfølgelig rengjøres forsiktig først med en liten stålbørste eller annet du kan renske opp inni der med. Gå gjerne over mindre sprekker med det samme du er i gang, har ved flere anledninger opplevd at godt forarbeid med kitting har ført til minimal trutningstid før båtene har vært spuns tette :) .

 

Er du i tvil og synes sprekken er ganske drøy kan du dekke den asfaltkittete sprekken med en blylapp. Dette er en gammel og velbrukt metode som holder tett og er holdbar. Hvis sprekken delvis er synlig også over vannlinjen ser det ikke så fint ut, men gjør jobben. Er sprekken kun under vann fungerer metoden meget bra. Framgangsmåten er slik: Kitt sprekken med asfaltkitt. Så legger du en 2-3cm brei stripe med asfaltkitt utpå sprekken slik at det er godt med masse utpå treet. Så skjærer du til et stykke pipebly (fåes i trelaster/byggevarer og brukes vanligvis til å kle/tette overgangen mellom pipe og tak på hus) slik at blyet overlapper sprekken med 1,5-2cm på begge sider. Blylappen legges oppå asfaltkittet slik at det tyter ut kitt når du presser blylappen flatt på. Kan god bruke en hammer og forsiktig banke blyet så du får ut eventuell luft i kittet. Bruk kobbertacks (små kobberspiker med stort hode) og fest blylappen med. Disse kan spikres med 4-5cm avstand, men tettere i enden av blylappen. Det som tyter ut av asfaltkitt kan skrapes vekk. Det vil også tyte ut kitt på innsiden av båten på grunn av presset fra blylappen på utsiden. Så er det bare å grunne og stoffe utpå blylappen til slutt. På tegningen har jeg også stiplet inn sprekken under blylappen slik at du ser ca. forholdet mellom størrelse på blylapp og sprekken.

 

Den mest profesjonelle metoden for tetting av sprekker går ut på å felle inn en list/flis i sprekken. Det er den aller mest holdbare metoden, men arbeidskrevende, da du må til med sirkelsag eller fres. Så vil heller anbefale blylapp med asfaltkitt/bare asfaltkitt, da det har fungert i alle år, så det skal mye til at det ikke vil fungere flere år for deg også :thumbup: .

post-123074-1245284722_thumb.jpg

Endret av hakkannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takker for svar :) Var i tvil om det var bra å sette den på fjorden uten noen form for maling ol. men tok sjansen...Nå har den ligger drøye to dager i vannet, og virker som den er tett nå, siden den ikke har lagt seg helt ned. Ligger vel med iallefall et bord over vannet, og da tar den ikke inn mer.

 

Så hvis være er bra søndag, tar jeg den på land også pusser jeg den ned. Men er det kanskje lurt å spyle den ned med vanlig vann for å få av saltvannet ol? Og bør vel kanskje ligge 1 dag å tørke? Men er vel ikke bra at den blir liggende i solsteiken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...