Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

historie eksamen vg3 muntlig.

Anbefalte innlegg

oki ser folk begynner og bli ferdig, men jeg kom opp i dag.

:no:

noen som hadde orket og hjelpe meg med problemstilling ? sliter veldig med og finne en som er innsnervet nok men som samtidig er "spennende" oppgaven min er som følger:

ideologier og samfunnsutvikling.

den historiske utviklingen i et land eller en region kan ofte relateres til ulike ideologiske bevegelser. ett eksempel kan være utviklingen i russland/sovjetunionen, et annet kan være de antidemokratiske bevegelsene i europa i mellomkrigstiden. du skal ta utgangspunkt i utviklingen i ett eller flere land/regioner, og lage en aktuell problemstilling. det vil være en styrke for oppgaven din at du også vurderer utviklingen i norge i lys av den aktuelle problemstillingen.

uff.

jeg kommer bare opp med kjedelige som selvfølgelig omhandler sovjet. og nå står jeg helt fast. har ikke lyst og bruke: hvilken konsekvenser hadde den kommunistiske revolusjon for bøndene i sovjetunionen.

hjeeeeelp! :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den var ikke helt lett du gitt! Og i hvertfall vanskelig å knytte det til norge...

Skal vi se; Sovjet er som du sa et ganske åpenbart valg, men vi har jo alltids Kina= maoisme, facisme= Italia...

Eller hva med islamisme? en teokratisk islamsk ideologi hvor Sharia er viktig er jo gjeldende i noen isalmske land, den kan være spennende å utforske. Se f.eks. på utviklingen i Afghanistan, hvordan forandret samfunnet seg under talibans islamistiske styre? (hvis du har lest "tusen strålende soler" vil dette være en fin problemstilling...) Her kan du også få inn kommunistisk ideologi og påvirkninger fra sovjet....

Eller du kan snakke om flere land i midtøsten? se hvordan damfunnet påvirkes av islamismen? hvordan påvirkes forholdet til vesten? Her kan du kanskje få inn noe om norge!?

Lenke til kommentar

En mulig problemstilling kan jo være "Hvor sårbar kan overdreven kapitalisme/kommunisme gjøre en nasjon"

Du kan velge å ha fokus på 1929-krakket, 1999-krakket og den nåværende finanskrisen, for USA sin del, og etterkrigstiden for Sovjet sin del, hvor all produksjonsverdi ble målt i kg, så fabrikker endte opp med å kun produsere store spikre, digre sko, gigantiske traktorer som sank ned i åkeren etc. Du også kan trekke inn hvordan kapitalismen hjalp med å bygge opp en nasjon med store ressurser og lave lønninger og stor tilgang på arbeidskraft, og hvordan kommunismen har vært delvis positiv til tider, under ledere som Lenin og Tito.

Norge kan jo da trekkes inn som mellomleddet her, med sosialdemokrati og blandingsøkonomi, som da er mindre sårbar enn land som USA og Spania er nå, grunnet stor statlig styring, men som fortsatt lar store selskaper ha mer selvstyre enn i mer kommunistisk orienterte land.

Med tanke på 1929-krakket er det også verdt å nevne at Norge ikke var særlig industrialisert enda, så selv om det gjorde vondt også her, slapp vi billigere unna enn land som Tyskland, USA og Storbritania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...