Gå til innhold

Kan Mr. Burns' solblokker fungere?

Anbefalte innlegg

Hallo alle fysikkgenier!

I en episode av The Simpsons bygget den rike og skruppelløse Mr. Burns en solblokkerer.

Den bestod av en lang arm med en skive i enden, alt sammen bygget på en fjelltopp ved byen.

Armen følger solens bevegelser, så skiva alltid skaper solformørkelse i byen Springfield.

Jeg husker ikke hvorfor han bygget solblokkereren, men siden han eier et atomkraftverk, var det sikkert for at folk skal bruke mer strm til lys og oppvarming..?

Uansett, kunne en slik dings virkelig formørket byen?

Eller ville den blitt enormt stor, slik at den i praksis aldri ville fungert?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger selvfølgelig av hvor stor skiven og byen er. Uansett ville nok ikke byen ha blitt helt mørkelagt, det er mye lys som reflekteres av alt mulig rart (bakgrunnslys?). Eller hva tenker andre?

Endring:

Tegn opp en liten by på et papirark, og sett hånden din mellom solen og "byen". Den er fortsatt ikke helt mørkelagt, og nå er hånden din større enn miniatyrversjonen av Springfield.

Jeg tipper den aldri ville ha fungert.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Jeg husker ikke hvorfor han bygget solblokkereren, men siden han eier et atomkraftverk, var det sikkert for at folk skal bruke mer strm til lys og oppvarming..?

Han likte ikke at folk fikk gratis energi fra solen.

En slik solblokkerer vil nok bli en utfordring med hensyn til hva slags materialer man skal bruke. Den ville sikkert falle sammen på grunn av sin egen vekt og tenk på hvor stort seil det hadde blitt.

Lenke til kommentar
Den trenger jo ikke være veldig høy hvis fjellene er høye. Hvis sola står lavt på himmelen, kan man jo stjele noen timers dagslys bare ved å sette opp en mur.

Forretningsidé ? :p

edit: Det er bedre å gjøre det i verdensrommet, da kan man likegjerne stenge alt av sollys.

Endret av Pels
Lenke til kommentar

Jeg vet det er laget det motsatte.

I en liten bygd i Italia er fjellene så høye på hver side av dalen, at det nesten ikke er sol noen steder i byen. Derfor laget de et stort speil som reflekterte solstrålene ned i bygden.

Det samme er (skal) lages i en bygd i Norge også.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...