Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Hallo alle fysikkgenier! I en episode av The Simpsons bygget den rike og skruppelløse Mr. Burns en solblokkerer. Den bestod av en lang arm med en skive i enden, alt sammen bygget på en fjelltopp ved byen. Armen følger solens bevegelser, så skiva alltid skaper solformørkelse i byen Springfield. Jeg husker ikke hvorfor han bygget solblokkereren, men siden han eier et atomkraftverk, var det sikkert for at folk skal bruke mer strm til lys og oppvarming..? Uansett, kunne en slik dings virkelig formørket byen? Eller ville den blitt enormt stor, slik at den i praksis aldri ville fungert? Endret 17. juni 2009 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
phfjeld Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Det avhenger selvfølgelig av hvor stor skiven og byen er. Uansett ville nok ikke byen ha blitt helt mørkelagt, det er mye lys som reflekteres av alt mulig rart (bakgrunnslys?). Eller hva tenker andre? Endring: Tegn opp en liten by på et papirark, og sett hånden din mellom solen og "byen". Den er fortsatt ikke helt mørkelagt, og nå er hånden din større enn miniatyrversjonen av Springfield. Jeg tipper den aldri ville ha fungert. Endret 17. juni 2009 av phfjeld Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg husker ikke hvorfor han bygget solblokkereren, men siden han eier et atomkraftverk, var det sikkert for at folk skal bruke mer strm til lys og oppvarming..? Han likte ikke at folk fikk gratis energi fra solen. En slik solblokkerer vil nok bli en utfordring med hensyn til hva slags materialer man skal bruke. Den ville sikkert falle sammen på grunn av sin egen vekt og tenk på hvor stort seil det hadde blitt. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det vanskeligste ville nok blitt å hanskes med seil-effekten som Pels beskrev. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Den trenger jo ikke være veldig høy hvis fjellene er høye. Hvis sola står lavt på himmelen, kan man jo stjele noen timers dagslys bare ved å sette opp en mur. Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Du kunne kanskje bygget ett høyt solid fjell / pyramide først, og så solskjermen på toppen? Lenke til kommentar
Pels Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Den trenger jo ikke være veldig høy hvis fjellene er høye. Hvis sola står lavt på himmelen, kan man jo stjele noen timers dagslys bare ved å sette opp en mur. Forretningsidé ? edit: Det er bedre å gjøre det i verdensrommet, da kan man likegjerne stenge alt av sollys. Endret 17. juni 2009 av Pels Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Jeg vet det er laget det motsatte. I en liten bygd i Italia er fjellene så høye på hver side av dalen, at det nesten ikke er sol noen steder i byen. Derfor laget de et stort speil som reflekterte solstrålene ned i bygden. Det samme er (skal) lages i en bygd i Norge også. Endret 17. juni 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
G Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Artig. Har du noen foto eller navn på bygda / bygdene? Lenke til kommentar
Barcarolle Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Jeg skal prøve å finne det. Så det på nrk-nyhetene for lenge siden. Edit: aah, her fant jeg det. http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6189371.stm Bygden heter Viganella. Endret 17. juni 2009 av Barcarolle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå