Gå til innhold

Vurderer hundekjøp. Trenger hjelp med mange ting


Anbefalte innlegg

Hei. Vi vurderer og gå til innkjøp av hund. Jeg har en del spørsmål som jeg trenger litt hjelp med, så jeg fyrer løs:

 

-Er denne hunden verdt kroner 10 000?

-Hvilken dokumentasjon kan vi forlange av selger?

-Jeg ønsker å forlange veterinærattest, pga forsikringen og dens vilkår som sier at hunden må ha en attest fra før den har fyllt 4 mnd som sier at den er sykdomsfri.

 

Det var egentlig bare det, men viktige spørsmål fordet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde aldri betalt 10k for en blandingshund. Såklart kan du forlange helseattest, dette er helt normalt når du kjøper rase hund ihvertfall. Samt vaksiner, stamtavle osv. Dette blir nok litt vanskeligere med blandingshund, anbefaler deg å ta en titt på nkk.no

 

:>

Lenke til kommentar

ja, har vært og sett på NKK, men det med prisen er litt vanskelig å anslå. Jeg føler at jeg IKKE vil betale 10 000 for en blandingshund som består av hele 3 forskjellige raser, uansett hvor fin den er. Føler at den er verdt max 5000 kroner. 10 000 uten vaksiner og veterinærattest er uaktuelt.

Lenke til kommentar

Jeg synes Finn.no er helt feil sted å starte. Er du villig til å betale litt burde du gå for en rasehund og kontakte en evt raseklubb. Jeg ville følt meg tryggere om kullet var godkjent, selv om det heller ikke er noen garanti for noe som helst.

 

Hunden er verdt 10.000 kr hvis markedet vil betale det, men det er en helt hårreisende pris.

Lenke til kommentar

Er den verdt 10. 000? Nei.

Hva slags dokumentasjon dere kan forlage av selger? Kommer an på hva slags rase dere bestemmer dere for. Ville fått bevis på at foreldrene er renraset dersom dere kjøper miniatyrhund, da det er en del som faktisk lyver om dette så de kan selge for høyere pris. Helsesjekker av begge foreldrene for sykdommer som er vanlig på rasen er et must å få se. Skaff deg også tilgang til DogWeb så du kan sjekke opp foreldrene, søsknene og slik for å se om det er noe sykdom i slekta som ikke oppdretter forteller om.

Ikke stol blindt på alt en oppdretter sier, uansett hvor fint eller oppriktig det høres ut ;)

Lenke til kommentar

Ha også i bakhodet at mange miniatyrhunder faktisk stjeles fra eierne nettopp for å ha valper på de og selge valpene for stive priser til uvitende valpekjøpere... Så lenge det er marked for slike uregistrerte valper uten papirer, så er det også marked for de som stjeler et høyt elsket familiemedlem fra andre. Du skal i hvertfall be om dokumentasjon på at den hunden som er mor til valpene faktisk er rettmessig eiet av den som har valpene.

Er helt enig i at det er en stiv pris for en "papirløs" valp, men dessverre er det markedet som bestemmer og så lenge folk er så ivrige på å få en miniatyrhund "fort og gæli" vil det nok fortsatt være slike priser.

Lenke til kommentar

Takk for masse gode råd, og dere berkrefter jo allerede den følelsen jeg har, at hunden ikke er verdt pengene. Dessverre er det jo vanskelig og få tak i miniatyrhunder her i Tromsø, det er litt det som gjør at samoberen min er så sugen på akkurat denne. Må jo innrømme at valpen hadde sin sjarm, og selger har åpenbart mange potensielle kjøpere da det var blankt avslag på mitt pruteforslag. Det gjør at jeg har null lyst på bikkja, men vil samboeren så vil hun.. hehe.

Lenke til kommentar
Du får prøve å banke litt fornuft inn i samboeren din ;)

Dere har ingen garanti for evt sykdommer. Da tenker jeg på arvelige.

Vel. Saken er den at vilkårene til IF's skadeforsikring sier at dersom de ikke avdekkes på veterinærattesten man innleverer dersom man forsikrer den innen den er 4 mnd så får man dekt det. Jeg tenker kun på pengene, jeg. :)

Lenke til kommentar

Det står jo at valpen er helsesjekket, og da får du vel en attest? Slik fungerer det iallefall på rasehunder.

 

Legger du på 2000 kroner får du en renraset dvergpinscher.

 

Jeg synes det er useriøst å drive bevist avl på blandingsvalper. Det blir ikke mer seriøst når de tar 10.000 for valpene. Kjøper du valpen vil du ikke kunne vite hvor stor den blir, hvordan den vil se ut som stor og hvilke arvelige sykdommer den kan utvikle. Du risikerer også at oppdretter har avlet på foreldre som er syke, har dårlige tenner/bitt eller er agressive.

 

Jeg synes det høres ut som en dårlig deal. Spar litt til og ta deg råd til en rasehund. Men husk, også her er det viktig å gjøre research :)

 

Hilsen Linn som har to dvergpinscherjenter :)

 

(PS: "oppdretteren" i linken har prestert å skrive en av rasene i blandingen mora til kullet er feil. Det oser ikke akkurat flink og seriøs oppdretter av dette. )

Lenke til kommentar

De kan jo godt være "seriøse", flinke og snille "oppdrettere". Men det er ikke et GODT kjøp. En blanding til ti tusen er ikke det beste valget, når det er såå mange andre raser å velge mellom :)

 

Tipper det er flere enn ETT kull med miniatyrer i Tromsø ;)

Jeg mener at man ikke bør velge hund etter hvor en bor.

Du kjøpe en dårlig hund som bor i samme by, framfor en frisk hund som bor tre timer unna. Det er veldig mange slike...

Men har du ikke mulighet til å rikke deg fra flekken, så skjønner jeg jo godt at du vil ha en hund i Tromsø.

Endret av Turtlis
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at dette berører et tema som er aktuelt for hundeinteresserte. Er det slik at ekte hundeelskere er helt imot blandingsraser? Rent bortsett fra prisen så liker jeg jo selvsagt hunden, og synes det er litt spennende med den blandingen som nevnes her. Hun kan jo bli skrekkelig fin, kan hun ikke?

Lenke til kommentar

Hun kan også bli veldig rar :) Og hun kan få arvelige sykdommer som du ikke har sjangs til å vite om på forhånd fordi mora ikke er registrert i dogweb.

 

Er mora og faren øyelyst og patellasjekket?

 

Jer er imot bevist avl på blandinger fordi det er useriøst. En ting er dersom det er tjuvparring, men når det gjelder chi-blandinger er det sjeldent det. Da parrer de den søte hunden sin med en annen søt hund for å få noen lett-tjente penger.

 

Her har du tre forskjellige raser i en hund. ALLE valper er søte. Absolutt alle. Langt ifra alle voksne blandingshunder er det. (joda, det finnes stygge rasehunder også, men med en rasehund vet du hva du får)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at dette berører et tema som er aktuelt for hundeinteresserte. Er det slik at ekte hundeelskere er helt imot blandingsraser? Rent bortsett fra prisen så liker jeg jo selvsagt hunden, og synes det er litt spennende med den blandingen som nevnes her. Hun kan jo bli skrekkelig fin, kan hun ikke?

Ekte hundeelskere er så absulutt ikke imot blandingsraser, men kanskje imot bevist avl på blandingsraser :whistle: En vesentlig forskjell her. Uhell kan skje, men at man bevist parrer to "hotte" raser for å tjene grovt med penger virker useriøst på oss som faktisk VIL noe med den avlen vi gjør. Du har INGEN garantier når du kjøper en rasehund heller - alle hunder kan få sykdommer uansett hva vi som avler gjør av forundersøkelser, men sjanser er nok betydelig mindre. Har selv hatt et kull med såkalt "rasehunder" nå - der jeg også tok 10.000 pr valp. Der er hannhunden utstillingschampion og ergo er det lagt ned masse penger på å stille han på utstilling. Det samme gjelder tispen som også er høyt premiert på utstilling og er stilt et utall ganger (selvfølgelig også pga at jeg synes det er gøy, men jeg har derved et "bevis" på at de ser ut slik de skal og at de har et gemytt som er forenlig med rasens standard) Begge hundene har godkjent øyeattest før parring. (Koster 7-800 kr pr gang) Begge hundene er HD røntget fri (utgift på rundt en 1000 lapp)Tispen er jakt og sporpremiert, noe som viser at hun fungerer som den rasen hun er avlet fram til og også her er rasetypisk. Begge foreldrenes foreldre, søsken, og øvre slekt er sjekket ut mot arvelige sykdommer så godt det lar seg gjøre. Valpene ble id merket og parvovaksinert og fikk med seg en veterinærattest som ikke er eldre en 14 dager ved levering Dette kostet også noen tusenlapper(krav fra agria forsikring)Tispen er forsikret mot "skjulte feil og mangler" ved kull, slik at hvis det viser seg at valpen f.eks får nyresvikt så får eier kjøpesummen tilbake... Valpene er også registert i NKK noe som gjør at du hvis interessen er der kan delta på utstillinger og andre prøver og kanskje oppnå "heder og gull :thumbup: " hvis det er noe du synes er artig. Du kan også, hvis hunden er god nok, ha registrerbare valpekull etter dem og bli såkalt "seriøs" selv. Som du ser så er det masse vi som ønsker å regne oss som "seriøse" oppdrettere faktisk gjør som de "useriøse" bare blåser i å gjøre så det kan jo virke en smule urettferdig at valpene selges for samme pris. Du kan jo sammenligne det med merkeklær kontra piratkopier. Ville du betalt samme pris for en piratkopi av et kjent klesmerke eller forventer du å få det billigere? Eller en piratkopiert cd du kjøper av en kamerat? Full pris? Nei - da kjøper du heller den "ekte" i en butikk :-) Håper jeg klarte å forklare forskjellen? Selvfølgelig kan en blandingsvalp bli til like stor glede for dere som en rasehund, og du kan også få en meget frisk og fin hund du har i mange år, det er bare prisen vi reagerer på.

Endret av granny
Lenke til kommentar
Hei. Vi vurderer og gå til innkjøp av hund. Jeg har en del spørsmål som jeg trenger litt hjelp med, så jeg fyrer løs:

 

-Er denne hunden verdt kroner 10 000?

-Hvilken dokumentasjon kan vi forlange av selger?

-Jeg ønsker å forlange veterinærattest, pga forsikringen og dens vilkår som sier at hunden må ha en attest fra før den har fyllt 4 mnd som sier at den er sykdomsfri.

 

Det var egentlig bare det, men viktige spørsmål fordet.

I tillegg til alt som er skrevet så synes jeg det er kjempebra at dere gjør så mye forhåndsarbeid før dere faktisk kjøper en valp. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...