Gå til innhold

Caprture NX 2 vs HDR

Anbefalte innlegg

Er veldig ny på dette med fotografering og kom over en artikel om HDR som var veldig interesang. Slik jeg skjønner fungerer HDR slik at den tar tar det beste fra to verdener, la meg ut dype:

Si at man har et bilde tatt inne med et vindu, man kan velge å sette eksponeringen slik at det som er inne ser bra ut, mens det ute i vinduet blir mer eller mindre "alt hvit" eller over eksponert. Eller man kan eksponere det slik at det i vinduet blir bra og alt inne blir "helt svart" eller undereksponert. Det HDR gjør er at den (veldig enkelt foklart) klipper ut bildet av vinduet i det siste bildet(der hvor alt i vinduet så bra ut) og limer det inn i bilde nr(der alt inne så bra ut) slik at man får frem det som er det beste av begge eksponeringene.

Mulig dette er feil, hvis det er det så kom gjerne med en utdypning som forklarer det bedre. Men hvis min oppfatning av HDR er korrekt hva er da forskjellen på dette og Capture NX 2 med sin "highlight/shadow protection" hvor man kan øke/minke eksponeringen uten at det går utover detaljene i skyggen/highlight?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDR er et stort emne og har mye flere muligheter enn du skisserer her.

I ditt tilfelle med et vindu (uten blomster eller annen dekorasjon) kan du enkelt ta to eksponeringer og klippe og lime. Værre er det når du har en gradvis overgang fra det lyseste til det helt mørke. Da må du ha kanskje 7-8-9 eksponeringer for å dekke det hele pga av begrensinger i det dynamiske omfanget til bildesensoren. Da vil du få en nesten uoverkommelig jobb med klipp og lim, eller lag/masker. Det er i slike tilfeller dedikerte HDR-programmer kommer til sin rett.

Angående highlight/shadow protection i CNX2, så er du begrenset til én Raw-fil og du kan ikke gjenskape detaljer bildesensoren ikke er i stand til å fange i ett og samme bilde.

Håper dette var litt oppklarende, dette er som sagt et større emne og det finnes bøker på flere hundre sider om HDR. :)

Lenke til kommentar

Det er desverre ikke noe enkelt svar på dette.

Selv kjører jeg ofte HDR-prosessering på enkeltbilder (NEF selvsagt) hvis det er store kontraster i bildet.

Jeg bruker Photomatix 3.0, og det fungerer som regel utmerket.

Andre ganger fungerer det derimot bedre å bruke shadow/highlight-verktøy i RAW-importeren. Selv bruker jeg ACR, men Capture NX skal være enda bedre.

Det kommer litt an på selve bildet, og ofte må man prøve å feile litt for å få best resultat.

En annen ting. Jeg pleier ikke å klage på denslags, men "ut dype"? Den var grov ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...