Gå til innhold

Beste skjermkort som utnytter dette litt eldre oppsettet

geir35

Anbefalte innlegg

Har en eldre maskin som forsåvidt er grei til eldre spill. Uten å bytte ut andre komponenter enn skjermkortet, hvilket burde jeg i såfall velge?

Har XP Pro

Mainboard : Abit AN8 Series (NF-CK804)

Chipset : nVidia nForce4

Processor : AMD Athlon 64 3500+ @ 2200Mhz

Physical Memory : 3072 MB

Video Card : Radeon X800 Series

Er det noe å hente på Windows 7?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: Dette er en gammel PC. Er du sikker du vil bruke penger på dette? Skjermkortet du kjøper her vil du ikke få glede av om du oppgraderer resten, det vil være for dårlig....

Når det er sagt har kona nesten identisk oppsett :-) Fungerer fint for henne, og sikker for deg også.

I den riggen vurderer jeg selv å putte ett Nvidia 9500GT kort. Gir litt mer guffe uten å koste for mye. Tror ikke CPUen vil holde følge, men kortet er såpass sprekt til prisen at pytt pytt... Hvilke andre skjermkort til under 500 kroner finner du med denne specen?

Windows 7 kommer derimot ikke inn på den maskina. Det lar seg gjøre, men trenger all kraft til spillene hun bruker, og W7 stjeler for mye ressurser i forhold til XP.

Lenke til kommentar
For det første: Dette er en gammel PC. Er du sikker du vil bruke penger på dette? Skjermkortet du kjøper her vil du ikke få glede av om du oppgraderer resten, det vil være for dårlig....

Når det er sagt har kona nesten identisk oppsett :-) Fungerer fint for henne, og sikker for deg også.

I den riggen vurderer jeg selv å putte ett Nvidia 9500GT kort. Gir litt mer guffe uten å koste for mye. Tror ikke CPUen vil holde følge, men kortet er såpass sprekt til prisen at pytt pytt... Hvilke andre skjermkort til under 500 kroner finner du med denne specen?

Windows 7 kommer derimot ikke inn på den maskina. Det lar seg gjøre, men trenger all kraft til spillene hun bruker, og W7 stjeler for mye ressurser i forhold til XP.

Takk for godt innspill!

Er jo selvsagt en mulighet å oppgradere CPU'en, men det hadde vært greit å beholde HK (slipper reformatering osv). Hvilken CPU og evt skjermkort ville da kunne best utnytte HK?

Lenke til kommentar

Siden det ikke ville vært noen vits å bruke mengder med penger på en slik maskin og jeg antar du har PCI Express(?) ville jeg gått for en Ati Radeon HD 4770 til rundt 800kr. (Kanskje du må vente til butikker får den på lager)

Sjekk først hvor kraftig strømforsyning du har. Du trenger minst 450W (ifølge Ati).

Dette skjermkortet vil i enkelte tilfeller kunne gi deg opp mot 4x - 5x ytelsen til en Radeon X800.

Lenke til kommentar

Mange spill blir CPU-begrenset selv med et 8800 GT kort på en maskin som du beskriver. 4770 er litt kraftigere enn 8800 GT igjen, så noe bedre enn det er bortkasta penger.

Merket dette selv i går da jeg var med og oppgraderte en maskin fra en socket 939 4000+ til en Phenom 2 720. Vi fikk en betydelig økning i spillytelse med 8800 GT kortet vi hadde i den maskina.

Ny CPU til det hovedkortet kan bli vanskelig. Jeg går ut i fra at det er socket 939 siden den har nforce 4 chipset, og prosessorer til den sokkelen er ikke i produksjon lengre. Disse vil sannsynligvis koste uforholdsmessig mye om du kjøper de fra butikker som tilfeldigvis har igjen noen på lager. Jeg tror du vil få meget lite igjen for penga med mindre du klarer å oppdrive en 4000+ CPU for under 200 kr eller noe.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...