andrej1 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Det hele begynte med at jeg skulle innstallere windows xp på nytt. Ved en feil hadde jeg også en annen disk i maskinen med en gammel xp innstalasjon på. Jeg brydde meg ikke om den og innstalasjonsprogrammet fant WD disken med en gang med 500 gb ledig plass. Jeg innstallerte på den og plutselig ble windows liggende på F:\. Det ville jeg ikke ha noe av, så jeg puttet i windows xp cden igjen og begynte å slette partisjoner. Først slettet jeg C:\ med den første windows innstalasjonen (250 gb IDE disk delt i to) og så slettet jeg F:\ hvor den siste windows innstalasjonen lå (60 gb som jeg hadde delt opp fra 500 gb WD SATA disken som nå ikke finner mer enn 137 gb). Nå forsvant plutselig SATA diskens 500 gb og den hadde plutselig like mye plass som den andre partisjonen til IDE disken som jeg ikke slettet. Jeg prøvde å innstalere windows på nytt med begge diskene i, men fikk bare NTLDR mangler. Så dro jeg ut IDE disken og innstalerte windows kun på WD Sata disken, men da fant den fortsatt bare 137. Når jeg nå går inn i diskbehandling finner den INGEN andre partisjoner enn den på 137 gb. Åssen kan jeg finne mine resterende gb og åssen kan jeg innstallere windows på nytt, men da dele opp disken i 60 og 440 gb uten at det blir problemer av det? Endret 17. juni 2009 av andrej1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hvilken servicepack har du på XP? Tror du må ha minimum sp2 for å få støtte for mer enn 128 GB... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Ta en titt på den XP CD'en du bruker. Antar det ikke står noe SP (ServicePack) nummer på den? De gamle XP CD'ene er ubrukelige. Lag deg en ny CD med SP3 inkludert (SlipStreaming), og kast den gamle CD'en. Så kan du lage partisjoner på nytt. Du vil riktignok finne resten av disken etter installasjon av ServicePack i Windows, men den gamle CD'en blir uansett farlig å bruke senere. Du kan da miste data. Tror du må ha minimum sp2 for å få støtte for mer enn 128 GB... Minimum er SP1. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Takker hårek... Alltid hyggelig å bli korrigert av en som husker detaljene... he he Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Det er SP2 på cden. Ved første innstallering av windows, som havnet på F:\ så fant innstalasjonsprogrammet (den biten som fortsatt går i DOS) alle 500 gb. Etter at windows var innstallert og jeg gikk inn i diskbehandling fant den også alle 500 gb. 60 gb som windows var på og de resterende 440 gb som var uformatert. MEN, først når jeg fant ut at jeg ville innstallere windows på nytt og få den på C:\ og dermed sletter partisjon F:\ på 60 gb inne på innstalasjonen i DOS at disken plutselig ble 137 gb, nøyaktig samme størrelse som en av de to partisjonene på IDE disken som da fortsatt stod i. Etter innstallering når IDE disken ble dratt ut finner den fortsatt kun 137 gb på diskbehandling. De resterende er helt borte. Med andre ord så veit jeg at jeg har oppdatert nok windows til å finne såpass store disker, men av en eller annen grunn har disken min plutselig blitt liten. Før noen som helst formatering var dette fordelingen i maskinen: IDE disk med to partisjoner, en på 107 gb og en på 137 gb. Dette var altså C:\ og D:\ Så satte jeg inn SATA disken som jeg delte inn i F:\ på 60 gb og da 440 gb som var uformatert. Når F:\ partisjonen ble slettet i windowsinnstalasjonen i DOS, ble plutselig hele disken på kun 137 gb. Hva kan jeg gjøre? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kan du vise et bilde fra Diskbehandling? Lenke til kommentar
andrej1 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Kan du vise et bilde fra Diskbehandling? Nå skulle jeg akkurat til å ta et bilde av diskbehandlingen, da jeg åpner cd-romen på pcen og finner windows xp cd UTEN!!! SP. Puttet i riktig cd, og alt er i orden. Det gikk tydeligvis litt fort i svingene idag tidlig. Så da vil jeg bare si tusen takk for all hjelp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå