Jotun Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Må man ha digitalt tv signal for å få tv'en til å automatisk justere bildestørrelsen etter sendingen? Kjøpte meg nytt tv, Samsung LE40A866 nettopp, og har ikke prøvd allverdens enda. Men foreløpig har eg måttet justere bildet (velge zoom) for å få 16:9 på f.eks NRK1 sine sendinger, og 4:3 på Viasat sine sendinger. Blir jo drittlei iløpet av en dag å sitte å skifte på dette, for 16:9 er det neimen ikke alt som blir sendt i Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 det skal gå an å også stille inn om dekoderen sender 16:9 eller 4:3 til tven uavhengig hva slags format programmet er i. så er det etter det jeg vet slik at du må bestemme deg for hvilket format (16:9 eller 4:3) du vil se i. da vil bilde normal bli omgjort til et format som passer til det formatet du har valgt. du vil muligens oppleve at bilde ikke stemmer helt med virkeligheten hele tiden , men du må nok bare leve med det . problemet er at det er ikke noe kontrollsystem på hvilke programmer som er i de forskjelige formatene. hvis man tar en kanal så er det ikke alltid at de sender i samme bildeformat hele tiden. på min Panasonic bilderørstv er det et valg som heter auto. problemet er at det er en liten forsinkelse på justeringen. da risikere man at tekste på tekstede programmer av og til forsvinner når formatet endrer seg. jeg prøvde med det valget på men foretrakk likevel at tven var innstilt på 16:9. min tv er analog og ar av den grunn tilkoblet en digital dekoder med et analogt signal. jeg anbefaler det at du tar en skikkelig gjennomgang av manualen og prøver ut alt på tven for å bli kjent med den . der står det antagelig mere informasjon om hvilke justeringer du kan gjøre på de analoge og digitale signalene inn på tven Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg har en HD dekoder fra Get. Justerer jeg den til å stille 16:9 og 4:3 Automatisk så låser den seg fast i den første innstillingen den finner. Dette skjedde ikke på min gamle dekoder. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Er slik på de aller fleste hd dekodere. på dekodere med scart så strekkes alltid bildet helt ut. hvertfall på mine:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå