Gå til innhold

Hvordan klager man på karakterer på VGS?

Reeve

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorvidt du velger å legge til en håndskrevet underskrift er opp til deg selv. Men det skader sikkert ikke.

Edit: Dette er ifølge opplæringsforskriften § 5-6 feil, så sørg for å signere.

Endret av macros.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Innen ti dager etter at du mottok karakteren har du mulighet til å klage. Klage skal gjøres skriftlig og må inneholde følgende:

- Navn (hvem du er)

- Klage (hva det klages på, identifisert slik at det ikke er tvil)

- Dato (slik at det er klart at du har klaget innen fristen)

- Underskrift

Klagen bør også inneholde en begrunnelse for hvorfor du mener karakteren er feil.

Du har krav på å få en begrunnelse fra faglærer for hvorfor du har fått den karakteren du har fått. Hvis du krever dette innenfor klagefristen på ti dager begynner ny tidagersfrist den dagen du får begrunnelsen.

Klage kan f.eks. settes opp som et formelt brev:

"SKOLE

Adr.

Postnr. Poststed

>>>DATO

Elevens navn

Adr.

Postnr. Poststed

Vedr. klage på standpunktkarakter i <<FAG>> våren 2009.

Jeg ønsker med dette å klage på standpunktkarakteren gitt i vedkommende fag, da jeg mener min måloppnåelse i faget gir grunnlag for en høyere karakter. <<videre begrunnelse er ikke nødvendig, men en fordel. Klagen må i alle tilfelle inneholde noe lignende ovenstående -- alle klager på forvaltningsvedtak må inneholde en beskrivelse for hva slags endring du ønsker.>>

<<Sted>>, <<Dato>>

<<signatur>>"

Det er ikke riktig som macros sier at du kan velge å ikke undertegne klagen. Dette er et krav etter opplæringsforskriften § 5-6, og skolen kan velge å avvise en klage som ikke er undertegnet. Avvisning av klage er dog et enkeltvedtak som kan påklages, men det er ingen grunn til å utsette seg for det.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...