Goliath Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Opplever noe ustabile nettverklinjer hjemme blant PC-er og server hvor blant annet nettverkslinjer detter ned i ny og ne. Hvordan kan jeg problemsøke nettverket og finne ut hvor det går galt? Lenke til kommentar
acilius Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det første du kan gjøre er jo å sjekke at alle kablene er feilfrie. Prøv å bytt om på de forskjellige kablene å se når det går galt, så finner du vel synderen etterhvert Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Kablene har blitt sjekket, de fungerer 100%. Jeg trenger å vite hvor traffikken har problemer. Er det switchen, ruteren, VPN-boksen..?! Hvordan skal jeg finne dette ut UTEN å bytte ut HW og teste det på den måten? Lenke til kommentar
acilius Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 For å utelukke switchen kan du koble den fra ruteren og prøve å overføre filer imellom pc-er over switchen, og se om det er noe pakketap der. Er det ikke det kan koble en pc rett i ruteren å se om det er noe pakketap der. Der ihvertfall hva jeg ville gjort. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Jo men hva slags program kan jeg bruke for å analysere nettverket? Lenke til kommentar
acilius Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 et program som står å pinger helt til du stopper det f.eks. Har ikke gjort det selv, så vet desverre ikke om noen programmer, men det finner du sikkert på google. Da vil du se hvor mye pakketap det er i de forskjellige linjene. Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Wireshark er et gratis opensource program som kan finne mye informasjon. Velg nettverkskort og start en capture. Du vil motta veldig mye info men du kan sette opp et filter for trafikken du vil studere nærmere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå