Gå til innhold

Post din XP1800+ OC her..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke prøvd det nei. Det må jo ansees å være en mye billigere løsning enn nytt hovedkort det da, men jeg har for tiden ikke nett hjemme med maskinen. Og dernest så har jeg ikke xp2100 prosessoren heller.

 

Men du kan være sikker på at jeg seriøst vurderer det med å flashe bios når jeg har fått flyttet og fått nett der (er såpass lat at jeg ikke gidder slepe datamaskinen frem og tilbake :))

 

Men er det noen her inne som har erfaringer med det å overklokke Aopen hovedkort? Grunnen til at jeg vurderte Soyo SY-KT400 Dragon Ultra Platinum kortet (utenom at det så ganske bra ut) er at det visstnok skal ha gode overklokkingsegenskaper.

Lenke til kommentar
Hmm. Har en Xp1800+ av et eller annet slag selv. kjøpte meg nemlig et Aopen hovedkort som skulle støtte prosessorer opp til xp2100+ i følge PSdata sine sider. Dette funket ikke hos meg, og vi (meg og en kamerat som faktisk kan noe om overklokking og slikt, i forskjell til meg) fant ut at kortet bare støttet xp2000+. Ikke vet jeg hvorfor men går ut i fra at det har noe med arkitekturen i prosessoren å gjøre.

 

Uansett, han gav meg da en deal om at han kunne få den 2100 hos meg, og jeg fikk hans 1800+ (som var planslipt og noen hull var stappet igjen såvidt jeg husker) og 200 kr i mellomlegg.

 

Vi prøvde da å overklokke den men kom ikke til mere enn 2000 (altså XP2000+) før maskinen min nektet å starte opp. Det var noen andre chipper på hovedkortet som ble heise varme. Så bekymret jeg meg litt for tempen og klokket maskinen ned til det den skulle være, det merkelige er at selv om jeg underklokket prosessoren noe så vanvittig så fikk jeg ikke mere behagelig temperatur. Så jeg går utifra at jeg har for tykt lag med Arctic silver på den, og bryr meg lite. Nå kjører den på 1800+ som den skulle gjøre, kjølt av an Glacial Igloo 2700 (tror jeg) med kobberbunn.

 

Dette er vel litt off-topic men jeg går utifra at får å tyne noe mere ut av den prosessoren enn det jeg har gjort allerede bør jeg kjøpe nye vifte og nytt hovedkort (vurderer et slikt et Soyo platinum kort). Tanker om dette?

 

Siden du sier at det er noen groper som er fylt igjen, så regner jeg med at det er en Palomino det er snakk om, og disse klokker grusomt dårlig. De er også veldig varme.

Om det var en XP2100+ Tbred du byttet bort så har du blitt lurt, for de klokker ofte meget bra. Det er ikke uvanlig å kunne kjøre en XP2100+ som en XP2800 - 3000+.

Den du har nå klarer mest sannsynlig ikke mer enn XP1900-XP2100+.

 

Om du skal overklokke så burde du kjøpe et Abit NF7 v1.2/2.0, eller et Epox 8rda3. Disse to kortene er egentlig de eneste som virkelig duger til overklokking.

Lenke til kommentar

hehe jeg vet ikke, men det kan godt hende jeg har blitt "lurt". Det er uansett ikke en big deal da, siden jeg fikk et mellomlegg og en prosessor som funket som den skulle. Varm ja, jeg er som sagt ikke sikker på om jeg kanskje hadde litt for mye arctic silver på denne, men med lukket kabinett, en vifte og igloo 2700 m/kobberbunn idler den på sånn rett under 50 et sted. Men jeg skal sjekke om jeg kan finne ut litt mere om denne prosessoren. Når jeg kommer meg hjem that is... Abit eller Epox? Asus da? Er ikke det noe en del mennesker bruker? Vi får se hva jeg finner på, må se det an på pengepungen om jeg i det hele tatt skal gidde å oppgradere hovedkortet mitt... Det funker jo til en viss grad nå :) Det var et stort trinn opp fra min gamle celeron 433 og til denne...

Lenke til kommentar
hehe jeg vet ikke, men det kan godt hende jeg har blitt "lurt". Det er uansett ikke en big deal da, siden jeg fikk et mellomlegg og en prosessor som funket som den skulle. Varm ja, jeg er som sagt ikke sikker på om jeg kanskje hadde litt for mye arctic silver på denne, men med lukket kabinett, en vifte og igloo 2700 m/kobberbunn idler den på sånn rett under 50 et sted. Men jeg skal sjekke om jeg kan finne ut litt mere om denne prosessoren. Når jeg kommer meg hjem that is... Abit eller Epox? Asus da? Er ikke det noe en del mennesker bruker? Vi får se hva jeg finner på, må se det an på pengepungen om jeg i det hele tatt skal gidde å oppgradere hovedkortet mitt... Det funker jo til en viss grad nå :) Det var et stort trinn opp fra min gamle celeron 433 og til denne...

 

Mange som bruker Asus A7N8X, men disse er ikke like gode til overklokking.

Abit NF7 v2.0 fåes fra 800.- og NF7-S v2.0 fåes til 950,- på komplett. (ukens tilbud?)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Spørsmål til de som _kan_ overklokke:

Jeg har et MSI hovedkort K7T Turbo. Med siste bios-update (v3.6) klarer det å kjøre en XP1800+ (ved å fjerne en jumper slik at det kjører på 133MHz fsb). Og slik kjører det nå. MSI sier at dette er den raskeste CPU jeg kan kjøre på dette HKet.

Vil det også si at jeg dermed ikke kan klokke noe videre heller? At selve cpu ikke kan være noe større enn en 1800+, eller at HK ikke kan kjøre noe mer enn de reelle 1,53GHz (som en 1800+ kjører på i utgangspunktet)? Om 1800+ er grensen, kan HK kanskje klare å takle en 1800+ kjørt på f.eks. 1,8GHz eller over 2GHz som flere galninger her har gjort allerede...

Viften er en vifte for TBird 1,4GHz, så den burde vel kjøle nok, i og med at TBird ble varmere enn et lokomotiv.

 

-P-

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...