oma123 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hellu, Er så mange angrefrister osv ute å går, at jeg ikke har helt styr på alt. Lenge siden jeg hadde rettslære i tillegg :-P Kjapt spm. Bestilte Hotel for 4 dager siden, og forhåndsbetalte over www.thonhotels.no. Da rommet er blitt forhåndsbetalt mener de at det ikke kan kanselleres. Har de rett til det? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Angrerettsloven kommer ikke til anvendelse ved kjøp av denne typen tjenester, jf angrerettsloven § 19 b. Kansellering kan jeg ikke se at de kan nekte. Det er vel heller et spørsmål om du har krav på å få igjen det du har innbetalt, og dét spørsmålet har ingenting med forhåndsbetaling å gjøre. Når er hotellplassen bestilt til? Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Synes det er rart at man ikke har noe mulighet for angrerett. Føler sånt blir et impulskjøp, nesten.. Hotell-rommet er bestilt til 29.juli-1.aug, mao har de ekstremt god tid til og fylle opp rommet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Mange hotellrom kan bestilles og forhåndsbetales mot en meget rimelig pris nettopp med forutsetningen at bestilling er bindende og ikke kan kanselleres. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Forhåndsbetaling i seg selv er ikke noen grunn til å nekte avbestilling, spørs hva avtalen sier. Har du prøvd å bare kansellere her: http://www.thonhotels.no/Booking/Kansellering/ ? Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Jepp, har prøvd, men det kommer opp noe med at jeg ikke har mulighet til det. Selv om rommet er billig, skal det ikke være noe go grunn til og ha angrerett. Blir det samme vis en nettbutikk velger å fjerne angreretten på en PS3 de har på salg, fordi den er billig. Ikke samme artikkel, men prinsippet. Ingen som har noen hardtslående lover jeg kan daske i bordet med? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jepp, har prøvd, men det kommer opp noe med at jeg ikke har mulighet til det. Selv om rommet er billig, skal det ikke være noe go grunn til og ha angrerett. Blir det samme vis en nettbutikk velger å fjerne angreretten på en PS3 de har på salg, fordi den er billig. Ikke samme artikkel, men prinsippet. Ingen som har noen hardtslående lover jeg kan daske i bordet med? Hvis dette er et av "sommertilbudene" de reklamerer med, så står det i klar tekst at man ikke får refundert noe ved eventuell avbestilling. Hvis det er et slikt tilbud det er snakk om, så er det altså ikke fordi du har forskuddsbetalt, men fordi avtalen dere i mellom sier at du ikke har rett til å kansellere og få refundert summen. Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 En ting er hva de sier, en annen er hva loven sier.. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er en viss forskjell. Med PS3'n hadde du angrerett (iht angrerettsloven) i utgangspunktet, og det er ikke en rett som kan tas vekk ved avtale. I hotellsaker har du ikke angrerett, og det er derfor ikke noe som blir tatt vekk. Man kan vurdere om det å fjerne muligheten til å kansellere er i strid med avtaleloven § 36 om urimelige vilkår. Hvis man legger til grunn at 'standard hotellvilkår' gjelder, virker realiteten å være slik: Thon gir en lavere pris, men mot den lave prisen får du mindre fleksibilitet (ingen muligheter til å booke om, og ingen mulighet til kansellering og pengene tilbake). Spørsmålet er da om dette er en forskyvning av avtalen til fordel for Thon, og i så fall hvorvidt denne forskyvningen er urimelig. I dette tilfellet ville jeg lagt vekt på generelle ting som hvor stor prisforskjellen var (jo større prisforskjell jo dårligere stilles forbrukeren), i hvilken periode tilbudet gis (tilbud om hotell i fellesferien som gis ~to måneder før trekker her i Thons retning); og konkrete ting som hvorfor akkurat denne forbrukeren må kansellere. Spørsmålet kan også vurderes etter den såkalte "re integra"-regelen om retten til å gå tilbake på en avtalen før motparten har innrettet seg etter den. Bruk av denne krever en svært spesiell situasjon, og jeg ser ingen holdepunkter for at dette er tilfellet. Det er også verdt å nevne at formålene bak angrerettslovens bestemmelser er forskjellige avhengig av salgstypen. I telefonsalg og salg utenfor fast utsalgssted er formålet å beskytte kunden mot impulsiv kjøping, da (særlig) telefonsalg er av naturen "TA DETTE NÅ NÅ NÅ NÅ ELLERS MISTER DU DET!" og det utøves gjerne et visst press. De samme hensynene gjør seg ikke gjeldende i like stor grad ved salg på internett, og bestemmelsene skal her verne i større grad om forbrukerens interesse i å få en kvalitativt god vare, da han ikke har hatt muligheten til å inspisere varen på forhånd. "Impulskjøp"-argumentet gjør seg ikke like gjeldende her. Heving på ulovfestet grunnlag som følge av vesentlig mislighold av avtalen er heller ikke aktuelt her. På bakgrunn av ovenstående mener jeg at det ikke er presentert noe grunnlag for å tilsidesette en bindende avtale. Lenke til kommentar
oma123 Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Takk for utfyllende innlegg krikkert, tror bare jeg legger den ballen død, jeg. Er litt forskjellige ting som gjør at jeg _muligens_ ikke kan bruke rommet, da noe militært kan komme i veien. Lenke til kommentar
Panter Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Forøvrig er det samme unntak som ikke gir angrerett ved kjøp av konsertbilletter ol. Endret 18. juni 2009 av Panter Lenke til kommentar
rozon Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 ...ikke kan bruke rommet, da noe militært kan komme i veien. Har vel refusjonsordning i Forsvaret? Verd en tanke... Lenke til kommentar
Data-Geir Skrevet 20. juni 2009 Del Skrevet 20. juni 2009 Reiseforsikringer, om du har det, inneholder bestemmelser knyttet mot avbestilling, sjekk hva som står der. Evt. hvis du har betalt med kredittkort er det også mulig at det er reise-/avbestillingsforsikring knyttet til dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå