janrune80 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Hei alle jakt og fiske intereserte. Sitte ut på havet å lurer på om jeg skal innvistere i rifle. Har brukt å låne ei men den er ikke tilgjengelig lenger. Har ikke satt meg så masse inn i rifle enda. Den skal brukes til storvilt og fugel på topp. hvilket kaliber anbefaler dere? Hva er det beste man får for rundt 10 laken? (uten optikk) Kan sikkert strekke meg noe lenger viss det smaker. Og hvilken optikk er det lurt å kjøpe? Har ikke satt meg noe pristak der enda. men er ikke millionær:) Lurer også på radio. har mer eller mindre bestemt meg for Icom F34GS. men er det noen som sett på den nye lafayette micro5? Takker for alle svar Endret 17. juni 2009 av janrune80 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Tja, blir litt vanskelig når du skal bruke samme riflen til både toppjakt og storviltjakt. .308 er perfekt for storvilt, men det kan være litt for grovt når en skal bruke det til toppjakt. Mange velger å kjøpte to forskjellige rifler. Vanligvis så pleier jeg ikke å anbefale cal 6,5 - som kan være litt svakt med tanke på storvilt (det fungerer, og er lovlig. Men sjangsen for skadeskyting er litt større.. Opptikk har jeg dessverre ikke noe særlig peiling på. Lenke til kommentar
junkhouse Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 6.5x55 f.eks en Tikka med leupold eller Zeiss på toppen, gjerne brukt Lenke til kommentar
broil Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 jeg kjøpte meg akkurat tikka t3 i cal 308. og er veldig fornøyd med den, jeg har tenkt til å bruke den til litt storvilt og toppjakt. har ikke akkurat noen bra kikkert nå men har tenkt til å innvestere i en zeis eller noe sånnt. jeg så en annonse her en dag med tikka t3 og stål-montasje med en leupold på toppen men jeg husker ikke om det var 13-14 lapper eller noe sånnt. husker ikke hvor det var heller Lenke til kommentar
varmit Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 Vel, det kommer an på hva du legger hovedfokuset på. Så lenge du ikke planlegger å strekke holdene så langt er vanlige storviltkalibre veldig gode til storfugl. Raske og flattskytende kalibre har en tendens til å ødelegge mye kjøtt blandt annet. 30-06, 308, 6,5x55 er alle gode alternativer. Lader du selv kan du kanskje kikke litt på ulike 7mm varianter? Jeg ville nok kikket etter brukt hadde jeg vært deg. Jeg kjøpte nettop en strøken Tikka M695 i 30-06 til 6000 kr samt en Meopta Meostar 3-10x50 fra USA til 4000 kr, og jeg håper da å ha en god rigg til både storfugl og storvilt PS: Jaktdepotet har vel Tikka T3 til rundt 7000 kr, ellers kan du jo se etter Browning A-bolt på xxl kanskje. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå