ilpostino Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) For ikke så lenge siden kjøpte jeg en Pentax K20D og Pentax DA* 16-50mm objektiv. Jeg planlegger videre objektiv-innkjøp har tenkt til å suplere med Pentax DA* 60-250mm f4 eller Sigma 70-300 i tilleg til et macro-objektiv og (kanskje) denne ringblitsen. jeg har sett at det er ganske stort utvalg av zoom-områder når det gjelder makroblitser men hva bør jeg egentlig gå for når jeg allerede kommer til å ha overnevnte objektiver? edit: la til link på ringblitsen. Endret 17. juni 2009 av ilpostino Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Gratulerer med nytt utstyr. Jeg tror du bør holde deg unna zoom-objekter til makro. Hva er du ønsker å ta makro bilder av? Blomster, ting, insekter ? Det bør du tenke over; fordi det bestemmer hvilken brennvidde du bør velge. Tom Lenke til kommentar
Digitalfotografen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Pentax har jo 3 forskjellige å velge mellom Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Hva er du ønsker å ta makro bilder av? Blomster, ting, insekter ? med tanke på den makrofotograferingen jeg har tatt hittil med andre kameraer har det mest blitt insekter, blomster og lignende. Pentax har jo 3 forskjellige å velge mellom prisguiden har 23 macro-objektiver til Pentax en kan velge mellom fra både Tamron, Pentax og Sigma. Lenke til kommentar
Digitalfotografen Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Hva er du ønsker å ta makro bilder av? Blomster, ting, insekter ? med tanke på den makrofotograferingen jeg har tatt hittil med andre kameraer har det mest blitt insekter, blomster og lignende. Pentax har jo 3 forskjellige å velge mellom prisguiden har 23 macro-objektiver til Pentax en kan velge mellom fra både Tamron, Pentax og Sigma. Ekte makro viser størrelses forhold 1:1, og de er det ikke 23 av.... Selv har jeg Pentax sin 100mm, og den er helt suveren til insekter, blomster osv, og ikke minst portretter... Lenke til kommentar
nilsjnesse Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Pentax 100mm er tingen. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 31. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2009 kanskje litt sent å komme drassende med dette spørsmålet nå men jeg har sett at denne linsen er fullformat. hvordan går det å bruke på et kamera som ikke er fullformat? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 31. juli 2009 Del Skrevet 31. juli 2009 kanskje litt sent å komme drassende med dette spørsmålet nå men jeg har sett at denne linsen er fullformat. hvordan går det å bruke på et kamera som ikke er fullformat? Bedre enn på fullformat. Siden sensoren er mindre enn fullformat, så vil ytterkantene av linsene ikke bli brukt. Du får mindre vignettering (mørke hjørner) og mindre uskarpe hjørner når du bruker fullformat-optikk på crop-kamera. Ulempen er at optikken er større enn den trenger å være. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå