Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

poenggrense/søkere på medisin

Anbefalte innlegg

sjekk antall søkere på medisin a!

Lærested: UIO - Universitetet i Oslo

Medisin, start høst

Planlagte studieplasser 105

Søkere 2851

Hva F???

Er det seriøst så mange som får 65,2 eller flere poeng, eller bare søker de bare på faen? (sjekk krava selv i søkerhåndboka, på side 78)

Etter mine og samordna opptak sine beregninger, er det største mulige poengsumemn for førstegangsvitmålet 64 poeng.

6 i snitt, X 10 = 60

4 realfagspoeng,

60 + 4 = 64.

"Om poenggrensene

Poenggrensen er den laveste poengsummen som ga tilbud ved studiet. På enkelte studier går poenggrensen ned i varaopptaket når nye søkere får tilbud. I enkelte tilfeller kan grensene også gå ned etter varaopptaket, når noen søkere sier fra seg plassen sin og nye søkere takker ja til nytt tilbud."

Sitat samordna opptak sine websider

Hvordan skal en tolke dette?

Hvis legger meg i sæla i kommende år, ender jeg forhåpentligvis opp med 57,3 poeng. Har jeg noen sjangs på medisin eller odontologi?

Hvis jeg skal rette opp i bommertene mine, må jeg jo over på ordinærvitemålet. Da blir jo kravet plutselig 75,3. hmm hehehe.

Skal det bli noe vei i vellinga da, må jeg ha:

6 i snitt = 60 poeng

4 realfagspoeng

8 alderspoeng

2 poeng fra militæret

summa sumarum = 74 poeng

hvor får man de siste 1,3 poengene fra??

skyt meg hvis jeg tar feil, er sikkert noe opplagt jeg har glemt. ble mektig irritert når jeg ikke fikk regnestykket til å å gå opp(mulig det er feberen)

Endret av 50pesos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I R94 var det som kjent mulig å få inntil 4 fordypningspoeng. Poenggrensene som står i søkerhåndboken er fra i fjor, da de nok ikke helt vet hva poenggrensene blir i år... Tidligere har det også vært litt egne opptaksregler for medisinstudiet, nå ser jeg at det ikke lenger er tilfellet, (tror blant annet det var med på å øke poengsummen).

Endret av macros.
Lenke til kommentar

At den vil synke er vel lite trolig, 90-kullet er det største siden krigen. Men det er en rekke andre faktorer som vil føre til at den totale summen vil gå nedover (men dette er likt for alle, og vil ikke endre hvor vanskelig det er å komme inn).

- Realfagspoeng - fra 6 -> 4 poeng, (men fortsatt 4 poeng for medisin da dette var maks her)

- Fordypningspoeng - fra 4 -> 0 poeng

- Mil/fhs/årsstuium - fra 3 -> 2 poeng

Det vil si fra 65,2 -> 61,2 +/- snittet på de som søker. For å komme inn på man med andre ord ha et snitt på ca 5,7 + alle realfagspoengene.

Lenke til kommentar

" Utdannings-, militær- og folkehøgskolepoeng

Det gis tilleggspoeng for høyere utdanning, folkehøgskole eller militær-/siviltjeneste. Poengene gis bare i ordinær kvote, ikke i kvoten for førstegangsvitnemål."

sitat, samordna opptak

, så faller det bort enda 2 poeng.

Uansett, er det virkelig 2851 som har så skarpe karakterer at de kvalifiserer til minstekravet, eller bare søker de på f?

Lenke til kommentar

^Så vidt jeg har forstått det så faller ikke de to poengene for mil/fhs/årsstud inn under førstegangsvitnemålet, det er tross alt poeng man tilegner seg etter at man har fått utskrevet sitt første vitnemål, jamfør betegnelsen "førstegangsvitnemål".

Men ja, det er naturlig å anta at det store flertallet av de som søker ikke har et like godt snitt som de som kom inn i fjor. Men som sagt 90-kullet er det største siden krigen. Det er dessuten verdt å merke seg at det i nedgangstider er flere som tar utdanning, og det er vanligvis helse- og undervisningutdanninger som merker pågangen, da dette er såkalte sikre/trygge yrker.

Endret av macros.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...