FranzJosef Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 F.eks. i denne Samsung SGH-I900 Omnia 16Gb, som har GPS. Hvordan er tilgangen på kart? Er det kun et ubrukelig basekart inkl.? Hvis det er brukbare kart med, er det veikart eller topografiske? Hvordan fungerer dette hos de forskjellige leverandørene? Hvordan fungerer nokia maps f.eks? Og SE sin GPS-løsning? Lenke til kommentar
genser Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Basicly, trenger du god GPS på mobilen må du kjøpe Nokia, iPhone (snart) eller en mobil med Windows Mobile. Slike java-mobiler duger gjerne dårlig til GPS. Det er nok veikart som følger med, om noe følger med. Kan kjapt forklare ordningen med Nokia Maps. Kart for lokalområdet, f.eks. Skandinavia, pleier å følge med på minnekortet. Ønsker man kart utover dette kan de lastes ned gratis fra nokia.com/maps. Det er gratis å bla rundt i kart, se hvor man er, søke opp steder og slikt. Det eneste som koster penger er hvis du vil ha programmet til å guide deg steg for steg fra A til B, til dette følger det med 3 gratis måneder. Enkelte andre løsninger krever at kart lastes ned via mobilnettverket, og har man ikke en fastpris på data, eller om man er i utlandet, blir dette fort uaktuelt. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Slike javamobler? Mulig jeg misforstår, men den eneste telefonmodellen trådstarter nevner er Omnia, og den kjører Windows Mobile. Så ja, dette er vel kanskje den beste platformen hvis du er ute etter navigasjonsløsninger. Av de mer kjente lager TomTom og Garmin navigasjonsprogramvare for Windows Mobile, og kartene er de samme som brukes i egne navigasjonsenheter. Lenke til kommentar
Padlemann Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Har selv Nokia N95 8GB, Nokia Maps er forhåndsinnstallert og fungerer greit nok, men jeg liker ikke betalingsordningen Nokia har lagt opp til her. Personlig tror jeg Nokia hadde vært tjent med fri bruk + gratis kart over "hjemmeområdet" (Norge/Skandinavia), og heller ta litt betalt dersom man ønsker kart over andre deler av verden. Jeg har derfor installer Google Maps, som jeg syns fungerer helt strålende i kombinasjon med GPS'en på mobilen. Der må du rett nok betale for fortløpende nedlasting av kartdata, men har du et abonnement uten alt for dyr datanedlasting, er det snakk om småkroner i vanlig bruk. (Vet ikke om det er mulig å forhåndsinnstallere kart på Google Maps fra pc også - har ikke sjekket, men det er mulig? Noen som vet?) Et interessant poeng er at på Nokia Sportstracker (treningsprogram som bl. annet lagrer ruter) er det faktisk Google Maps som anvendes på de tilhørende nettsidene når rutene skal vises på kartet... Lenke til kommentar
tambur4 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Men hva med TomTom. Koster det noe å bruke, eller er det bare en engangssum ved kjøp. Og: Er TomTom bra på mobiltelefoner? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Du må kjøpe programmet og kart, og skal du oppgradere kart må dette betales for. Jeg bruker selv TomTom 7 på min HTC Touch HD og er veldig fornøyd. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 22. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 22. juni 2009 Har nå kjøpt HTC Diamond 2, windows mobile-tlf. Hvor mye vil det koste å kjøpe noe brukbart GPS-software? Må jeg kjøpe kart spesielt dedikert mobilen, eller kan jeg bruke vanlige kartdata jeg har fra før (de typiske CD-ene fra statens kartverk). Lenke til kommentar
aanseth Skrevet 22. juni 2009 Del Skrevet 22. juni 2009 Har selv Nokia N95 8GB, Nokia Maps er forhåndsinnstallert og fungerer greit nok, men jeg liker ikke betalingsordningen Nokia har lagt opp til her. Personlig tror jeg Nokia hadde vært tjent med fri bruk + gratis kart over "hjemmeområdet" (Norge/Skandinavia), og heller ta litt betalt dersom man ønsker kart over andre deler av verden. Jeg har derfor installer Google Maps, som jeg syns fungerer helt strålende i kombinasjon med GPS'en på mobilen. Der må du rett nok betale for fortløpende nedlasting av kartdata, men har du et abonnement uten alt for dyr datanedlasting, er det snakk om småkroner i vanlig bruk. (Vet ikke om det er mulig å forhåndsinnstallere kart på Google Maps fra pc også - har ikke sjekket, men det er mulig? Noen som vet?) Et interessant poeng er at på Nokia Sportstracker (treningsprogram som bl. annet lagrer ruter) er det faktisk Google Maps som anvendes på de tilhørende nettsidene når rutene skal vises på kartet... Sjekk denne da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå