waqqern Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Hei Har nettop kjøpt meg canon hf20, har også kjøpt meg den eksterne mikrofonen DM-100 Dette er mitt første videokamera så jeg har ingen peiling angående videokameraet eller mikrofonen. DM-100 har 3 moduser Shotgun modus (monorual) 90 grader modus (stereo) 120 grader modus (stereo) Jeg lurer på om noen kunne være så snille og forklart meg hva de forskjellige modusene er og hvor man bør bruke de forskjellige modusene? Tusen takk på forhånd Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 De ulike modusene angir hvor vidt eller smalt mikrofonen skal høre. I shotgun modus konsentreres lyden mot det som er rett foran kameraet. Lyd og støy rundt blir isolert. Denne modusen egner seg godt i en folksom gate eller andre steder det er mye støy eller ekko. Da vil lyden fra personen eller objektet rett foran kameraet høres klart og tydelig. Denne modusen er forresten i mono og ikke stereo. De to andre modusene er stereo og blir et kompromiss for hvor godt du vil at lydene rundt kameraet skal låte. Modus for 90 grader er mer konsentrert mot sentrum enn 120 grader, men ikke like konsentrert som shotgun modus. Du må nesten selv eksperimentere litt med hvilken modus som passer best. Jeg ville tro at 90 eller 120 grader passer for eksempel til opptak av en konsert bedre enn shotgun fordi shotgun er mono og du gjerne vil ta opp musikken i stereo. Til sammenligning har den innebygde mikrofonen på så og si alle kameraer nesten 360 graders virkning. Det vil si at alt rundt høres like godt. Dette kan være både bra og dårlig. Lenke til kommentar
waqqern Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Hei BB79 Jeg letet etter en forklaring av mikrofonen ganske lenge igår på nettet og fant ingen ting. Selv ikke manualen som følger med var ikke slik forklart at jeg skjønte det. Tusen takk for en enkel og grundig forklaring til en som er helt nybegynner når det gjelder slike ting. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå