Gå til innhold

Hva er bruksområdet til fisheye og hvorfor slike stive priser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange liker å bruke dem til fotografering av ting som skateboarding, siden det absurde perspektivet gir tøffe effekter hvis man er nærme nok. Siden det er mulig å rette opp linjene med programvare i etterkant, finnes det også en del som bruker dem som vanlige vidvinkler (i den grad bildevinkler på ~180 grader er forenelig med "vanlig").

 

Hvorfor de er så dyre skal jeg ikke uttale meg så mye om, men jeg antar at de ikke er så enkle å lage - dessuten er de nisjeprodukter, og vil derfor alltid koste litt ekstra mye.

Lenke til kommentar

Er enig i at prisene ikke er spesielt hyggelige. Gi meg DA 10-17 til 2500kr! :wee:

 

Når det kommer til prisspørsmål, merk deg "Peleng 8mm" og "Zenitar 16mm". Begge to er russiskproduserte objektiver, og er (på 35mm) hhv. sirkulært fisheye (dekker ikke hele bilderammen) og et "heldekkende" fisheye. Pelengen er et kjekt valg til cropformat, da dette gir ~180 graders synsvinkel, hvor bilderammen nesten er dekket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Kan ikke akkurat si meg enig i at 4000,- for et objektiv er så mye da men. Det kommer alltids an på det som andre nevner, glass. Samtidig har vi jo lysstyrken.

Men uansett anser jeg dyre objektiver som en investering. Med mindre produsenten endrer fatning (konvertere får man jo også), vil det vare livet ut om du behandler det med forsiktighet.

Dessuten til et fisheye, så åpner det seg jo kreative muligheter og utfordringer til fotografen som kan gi en helt ny glød i fotograferingen. Dette med større utfordringer er hovedprioriteten til at jeg har sett meg ut fast-optikk som neste objektiv.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

Fisheye er en vidvinkel uten kompensasjon for avkrumming.. så de er mye lettere å lage enn en vidvinkel. Noen spesielle linser eller belegg brukes ofte heller ikke.

Prisen er bare høy pga. att det er spesiellt intresserte som kjøper de.. man bruker ikke vanligvis fisheye til familiebildene :p Og man burde (etter min mening) ikke bruke en fisheye med tanke på att du skal korrigere krummingen i PS.. da kjøper man heller en vidvinkel. Det er ett kunstnerisk og morsomt obj. ikke ett fotografisk vakkert eller korrekt :p

Bruker min mest på fest :p sykt artige bilder av personr close-up. :)

Lenke til kommentar
Prisen er bare høy pga. att det er spesiellt intresserte som kjøper de..

Jeg ville nesten sagt det motsatt: Fordi det bare er spesielt interesserte som kjøper fisheyes, så blir prisen høy.

 

Hvis en produksjonslinje i en fabrikk lager 1000 fisheyes til et års salg, mens en annen produksjonslinje lager 1000000 normalobjektiv, så sier det seg selv at produksjonskostnadene blir mye høyere pr. fisheye enn pr. normalobjektiv.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar;) Men spørsmålet mitt er da:

 

jeg har et canon eos 450d. Om jeg da kjøper et fisheye, vil dette da passe om jeg i senere tid for eksempel kjøper et eos 50d? slik at jeg da ikke må kjøpe nytt fisheye objektiv om jeg vil bruke det på dette?

Lenke til kommentar
Takk for alle svar;) Men spørsmålet mitt er da:

 

jeg har et canon eos 450d. Om jeg da kjøper et fisheye, vil dette da passe om jeg i senere tid for eksempel kjøper et eos 50d? slik at jeg da ikke må kjøpe nytt fisheye objektiv om jeg vil bruke det på dette?

 

Obj. vil fungere med alle canon kameraer så sant det er Canon EF.

Eneste er att du vil få en sort ring rundt bildene på 1.3 og FF dersom du kjøper feks. en Sigma 4.5mm. (laget for APS-C)

450D og 50D har begge APS-C (1.6 crop) sensor, så det vil ikke være noen som helst forskjell på disse ;)

Men du sier lite om hvilket obj. du tenker å evt. kjøpe. jeg anbefaler Sigma sin 8mm på det høyeste :) Den er knall!

Endret av macusa
Lenke til kommentar
Takk for alle svar;) Men spørsmålet mitt er da:

 

jeg har et canon eos 450d. Om jeg da kjøper et fisheye, vil dette da passe om jeg i senere tid for eksempel kjøper et eos 50d? slik at jeg da ikke må kjøpe nytt fisheye objektiv om jeg vil bruke det på dette?

 

Obj. vil fungere med alle canon kameraer så sant det er Canon EF.

Eneste er att du vil få en sort ring rundt bildene på 1.3 og FF dersom du kjøper feks. en Sigma 4.5mm. (laget for APS-C)

450D og 50D har begge APS-C (1.6 crop) sensor, så det vil ikke være noen som helst forskjell på disse ;)

Men du sier lite om hvilket obj. du tenker å evt. kjøpe. jeg anbefaler Sigma sin 8mm på det høyeste :) Den er knall!

 

 

Ja, har ikke sett så mye på de forskjellige objktivene. Men tenker på canon eller sigma sitt. Har du prisen på sigma sin 8mm?

 

Noe spesielt jeg bør se etter når jeg velger en fisheye linse?

Lenke til kommentar
Du må ta stilling til om du vil ha en sirkulær eller rektangulær fisheye.

 

Selv kjøpte jeg et rektangulært fisheye objektiv, og har hatt mye glede av det.

 

Selvportrett :p:

 

post-56362-1245242824_thumb.jpg

 

Francis

 

Hvilken forskjeller gir dette på bildet da? Sirkulært, bilde ser mer rundt ut, altså det utpå sidene på bildet blir bøyd? Rektangulært, bilde blir bare strekt, 180 grader?

Lenke til kommentar
Du må ta stilling til om du vil ha en sirkulær eller rektangulær fisheye.

 

Selv kjøpte jeg et rektangulært fisheye objektiv, og har hatt mye glede av det.

 

Selvportrett :p:

 

post-56362-1245242824_thumb.jpg

 

Francis

 

 

Hva er hovedsakelig da forskjellen på rektangulært og sirkulært?

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker dekker rektangulære hele bildet, mens de sirkulære tegner bildet som en runding med svarte kanter.

 

EDIT: Dette bildet illustrerer konseptet. Det som er i firkanten er bildet man får fra en rektangulær fisheye.

 

Altså firkanten er fra det rektangulære og sirkelen rundt firkanten er den sirkulære på bilde du la link til?

 

Svarte kanter, har du et bilde så jeg kan se eksempel på dette?

 

Er det mye prisforskjell på disse to linsene?

Lenke til kommentar

Se samme bildet... det illusterer også de "svarte kantene" du får, bare her helt rundt bildet slik du får på ett sirkulært fisheye. Forestill deg at rektangelen er bittelitt større slik at den overlapper deler av det svarte på bildet og du vet hvordan det ser ut på ett rektangulært fisheye.

Lenke til kommentar
Se samme bildet... det illusterer også de "svarte kantene" du får, bare her helt rundt bildet slik du får på ett sirkulært fisheye. Forestill deg at rektangelen er bittelitt større slik at den overlapper deler av det svarte på bildet og du vet hvordan det ser ut på ett rektangulært fisheye.

 

Det jeg trodde. Men altså det rektangulære dekker mer enn det som vises på bilde der, for der dekker jo det sirkulære mer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...