Gå til innhold

Allmenfaglig påbygging - Trenger råd.

Jørgen

Anbefalte innlegg

Hei :)

Kort fortalt så ble jeg relativt lei av å jobbe som kokkelærling, og har søkt meg inn på Allmen påbygg etter sommerferien. Jeg har da gått to år yrkesfaglig (Restaurant - og matfag VG1, Kokk og servitør VG2) og lurer nå egentlig mest på hvilke karakterer jeg må dra meg meg. Etter det jeg har hørt så blir jo noen av karakterene fra VG2 stående når man har gått yrkesfag, og jeg er interessert i å vite hvilke fag dette er, og hvilke fag jeg evt. kan erstatte de med hvis jeg tar privatisteksamener. Jeg skal satse på skolen dette året, og har aldri vært så motivert i hele mitt liv.

Noen andre spørsmål jeg må komme med er:

- Hvor vanskelig er det?

Vil jeg ha store problemer med å oppnå gode karakterer hvis jeg følger godt med i timen, og i gjennomsnitt bruker 15 - 20 timer i uka ved siden av skolen?

- Har det blitt noen forandringer i fag og antall timer?

De fellesfagene jeg finner er:

1 Engelsk

2 Kroppsøving

2 Matematikk

3 Naturfag

10 Norsk

4 Nyere historie

- Hvilke fag er det jeg kan velge ved siden av disse?

Jeg sikter mot stjernene og skal jobbe bakdelen av meg for å oppnå så høyt snitt som mulig, men er det i realiteten mulig for en som meg å håpe på et snitt på over 5? Drømmen er å få studere Rettsvitenskap (Jus) ved UiO, men slik jeg ser det er det svært vanskelig. Jeg gikk skolelei, fordi jeg trodde jeg ville bli kokk, men hadde et snitt på rundt 3.7 - 4.0 uten særlig innsats i 10. klasse (Kunst og håndverk og musikk dro ned en god del) . På VG1 og VG2 greide jeg 5're i de fleste av programfagene, mens jeg forfalt i Matte/Naturfag/Norsk fordi de ikke var viktige for meg som Kokk. Det svakeste faget mitt er matte.

Er det mulig?

Takker for svar :)

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvmotsigelse: Det svakeste faget mitt er matte. Jeg har alltid vært best teoretisk.

Uansett, fullt mulig, men vær forberedt på at realfagene kan bli beinharde! Har du først fallt av der går det som regel bare en vei ;\ Men våg å være et unntak! ;)

Skal du ha over 5 i snitt bør du satse på 6'er i noen samfunnsfag, kanskje også geografi, som er et realfag per definisjon, men har mye samf. i seg.

altså mulig, men beinhardt! Snittet i 10. trenger nemlig ikke ha all verdens å si! ;o Kjenner folk som gikk fra 5,5 til 4,2 etter overgangen til VGS.

Lenke til kommentar
Selvmotsigelse: Det svakeste faget mitt er matte. Jeg har alltid vært best teoretisk.

Uansett, fullt mulig, men vær forberedt på at realfagene kan bli beinharde! Har du først fallt av der går det som regel bare en vei ;\ Men våg å være et unntak! ;)

Skal du ha over 5 i snitt bør du satse på 6'er i noen samfunnsfag, kanskje også geografi, som er et realfag per definisjon, men har mye samf. i seg.

altså mulig, men beinhardt! Snittet i 10. trenger nemlig ikke ha all verdens å si! ;o Kjenner folk som gikk fra 5,5 til 4,2 etter overgangen til VGS.

Verken leksikonet eller skolen er enig med deg. Geografi finnes ikke lengre som fag (etter hva jeg kan finne på nettet, i alle fall. ). Geofag er et realfag, men det er bare snakk om en liten del av fagområdet geografi. Et annet programfag du kan velge er samfunnsgeografi.

Det er heller ikke en selvmotsigelse å si at en er svak i matte, men flink i teori. Det finnes andre fagområder med mye teori på videregående. En kan for eksempel være tallblind, men flink i språkanalyse og teoretiske samfunnsfag. Fyren sier han er flink i teori, og har gått yrkesfag, jeg vil tro det da vil si at han er flink i de teoretiske sidene av restaurant og matfag, men ikke så flink i praksis.

Ellers er jeg til dels enig med deg, men jeg kjenner også folk som har gått opp ganske mye i snitt når de begynner på videregående. Det som kjennetegner dem er at de stort sett er flinke å jobbe og slite.

Til trådstarter:

Send mail til samordna opptak og spør hvilke fag som kommer på vitnemålet. Jeg har hørt utrolig mye forskjellig her på forumet, den eneste måten du kan være sikker på er å spørre samordna opptak.

Når det gjelder om det er mulig å få 5 i snitt på allmenn påbygning, så går det selvfølgelig helt fint an. Er du normalt oppegående, og jobber 15-20 timer ved siden av skolen i uka, så tror jeg du skal klare godt over 5 i snitt.

Hvis du vil studere rettstivenskap og ikke har godt nok snitt på grunn av at fagene du har hatt i første og andre klasse drar deg ned, kan du ta fysikk 1+2, matematikk 1+2 og kjemi eller biologi 1+2 i tillegg til de obligatoriske fagene. Med mindre du er ekstremt motivert og veldig flink, kommer det til å bli knallhardt å gjøre på ett år, men det er så absolutt mulig. Det mange gjør er å ta disse fagene etter at de er ferdige med påbygning, slik at de bruker to år på det. Da skulle det ikke være noe som helst problem for deg å få det snittet du trenger for å komme inn på rettsvitenskap, med mindre du har grusomt dårlige karakterer fra første og andre klasse.

Lenke til kommentar

Geografi er et fag, jeg har selv hatt det i år (Studiespess, VG1). Link Her

Matte er også teori, med det følger gjerne Na/Mi karakteren ganske tett, derfor er han ikke ubetinget god i teoretiske fag, derav selvmotsigelsen.

Når det kommer til realfagspoeng, kan d evt. være et poeng å se på IT (1+2), Biologi (1+2), KJ1\GEO1 samt FY (1+2)/Matematikk (R1+R2) for å oppnå 4 (som er maks) realfagspoeng.

Og igjen: Du kan greie det! : )

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
- Har det blitt noen forandringer i fag og antall timer?

De fellesfagene jeg finner er:

1 Engelsk

2 Kroppsøving

2 Matematikk

3 Naturfag

10 Norsk

4 Nyere historie

- Hvilke fag er det jeg kan velge ved siden av disse?

Fellesfagene ser slik ut under det nye kunnskapsløftet:

- 10 timer norsk

- 5 timer historie

- 3 timer naturfag

- 2 timer gym

- 5 timer matte (kan erstattes med valgfag HVIS du er ferdig med det)

- 5 timer valgfag, som for eksempel KAN være:

Rettlsære (aktuelt for deg), internasjonal engelsk, realfagsmatte, fysikk, kjemi, sosiologi, reiseliv, historie og filosofi osv! Kommer veldig an på skolen du går på! :) Jeg tok rettslære og internasjonal engelsk, og anbefaler det første på det sterkeste!

Håper noe av dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar
Ingen engelsk? Det vil si at karakteren min fra VG2 vil bli stående på vitnemålet?

Takk for all hjelpen :)

Ingen engelsk! :) Men vet ikke hvordan det er for de som ikke har gått VGS under Kunnskapsløftet? Etter VG2 satt i alle fall mitt kull igjen med følgende avsluttende allmennfag:

- 5 timer engelsk

- 3 timer samfunnsfag

Og disse karakterene vil stå på vitnemålet! :)

Lenke til kommentar
Vet noen hvordan et eksakt vitnemål ser ut når man går ut fra allmen påbygg? Vil alle programfagene mine bli stående der?

Jeg fikk vitnemålet mitt i dag, og der stod:

Fellesfag:

• Engelsk (avsluttende på yrkesfag andreåret)
  • Historie (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Kroppsøvning (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Matematikk praktisk (hadde det på yrkesfag, men noen har det på allmenn påbygg i stedet for)
  • Naturfag (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Naturfag (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk hovedmål (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk sidemål (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk muntlig (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Samfunnsfag (avsluttende på yrkesfag andreåret)

Felles programfag:

• Mediekommunikasjon (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Mediedesign og medieuttrykk (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Medieproduksjon (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Mediekommunikasjon (avsluttende på yrkesfag andreår)
  • Mediedesign og medieuttrykk (andre året på yrkesfag)
  • Mediekommunikasjon (andre året på yrkesfag)
  • Tverrfaglig eksamen (andre året på yrkesfag)

Valgfrie programfag: (Her hadde jeg to, siden jeg var ferdig med matematikken på andreåret. De fleste i klassen hadde bare ett programfag)

• Rettslære 1 (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Internasjonal engelsk, muntlig (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Internasjonal engelsk, skriftlig (avsluttende på allmenn påbygg)

Prosjekt til fordypning:

• Prosjekt til fordypning (avsluttende på yrkesfag førsteåret)
  • Prosjekt til fordypning (avsluttende på yrkesfag andreåret)

+ eksamenskarakterene gjemmom hele VGS.

Som du ser blir det en hel del karakterer! ;>

Lenke til kommentar

Hvilke fag er det jeg kan ta som privatist som vil erstatte programfagene mine? Jeg angrer nå forferdelig over det faktum at jeg ikke jobbet iherdig gjennom yrkesfaglig bare fordi jeg trodde jeg aldri skulle få bruk for disse karakterene. Slik jeg ser det nå er det nærmest umulig å nå et snitt på 5 for min egen del.

Slik jeg nå har forstått det (en bruker var snill å sende meg bilde av vitnemålet sitt) så vil vitnemålet mitt bli seende ut slik:

Engelsk 5

Historie x (6)

Kroppsøving x (6)

Matematikk praktisk 3

Matematikk praktisk x (5)

Naturfag 3

Naturfag x (4)

Norsk Hovedmål, skriftlig x (5)

Norsk Sidemål, skriftlig x (5)

Norsk, muntlig x (5)

Samfunnsfag 5

Råvarer og produksjon 4

Kosthold, ernæring og helse 4

Servering, bransje og miljø 5

Tverrfaglig eksamen 3

Råstoff og produksjon 4

Kosthold og livsstil 3

Bransje, fag og miljø 4

Prosjekt til fordypning 5

Prosjekt til fordypning 4

Eks. Rettslære 1 x (6)

= 94/21 = 4,47, og dermed trenger jeg å forbedre meg ved å gå opp 11 karakterer for å nå målet mitt.

Kan noen av de i Bold fjernes ved å ta opp fag som privatist? I så tilfelle hvilke av dem. Slik det står akkurat nå har jeg jo ingen sjanse selv ved 6're i alle fagene mine på Allmen påbygg. I parantes har jeg skrevet hva jeg antar at jeg vil høste inn i karakterer.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar
Vet noen hvordan et eksakt vitnemål ser ut når man går ut fra allmen påbygg? Vil alle programfagene mine bli stående der?

Jeg fikk vitnemålet mitt i dag, og der stod:

Fellesfag:

• Engelsk (avsluttende på yrkesfag andreåret)
  • Historie (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Kroppsøvning (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Matematikk praktisk (hadde det på yrkesfag, men noen har det på allmenn påbygg i stedet for)
  • Naturfag (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Naturfag (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk hovedmål (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk sidemål (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Norsk muntlig (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Samfunnsfag (avsluttende på yrkesfag andreåret)

Felles programfag:

• Mediekommunikasjon (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Mediedesign og medieuttrykk (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Medieproduksjon (avsluttende på yrkesfag førsteår)
  • Mediekommunikasjon (avsluttende på yrkesfag andreår)
  • Mediedesign og medieuttrykk (andre året på yrkesfag)
  • Mediekommunikasjon (andre året på yrkesfag)
  • Tverrfaglig eksamen (andre året på yrkesfag)

Valgfrie programfag: (Her hadde jeg to, siden jeg var ferdig med matematikken på andreåret. De fleste i klassen hadde bare ett programfag)

• Rettslære 1 (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Internasjonal engelsk, muntlig (avsluttende på allmenn påbygg)
  • Internasjonal engelsk, skriftlig (avsluttende på allmenn påbygg)

Prosjekt til fordypning:

• Prosjekt til fordypning (avsluttende på yrkesfag førsteåret)
  • Prosjekt til fordypning (avsluttende på yrkesfag andreåret)

+ eksamenskarakterene gjemmom hele VGS.

Som du ser blir det en hel del karakterer! ;>

Hei. Kan du si noe om hvor mange fag du har eksamen i på allmenn påbygg? Er det alle?:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...