Bruno Mars Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Nå har i løpet av det siste halvåret prøvekjørt en Nissan 100NX. Husker desverre ikke årsmodel eller kilometerstand, men la oss si ca. 1995 model og et sted mellom 100 000 og 200 000 kilometer. Også nylig har jeg prøvd en Opel Tigra, 1995 model og gått 133 000 kilometer. Begge de føles litt mer slitt en det jeg er vant med. Har stort sett kjørt en 1997 Toyota Starlet som er gått 89 000 kilometer. Selvsagt skal de føles mer slitt men jeg syntes nesten forskjellene er for store? Det føles litt som om Starlet'en er skikkelig skrudd fast, mens de to andre er litt slingrete..? En annen ting er at eksos- anlegget bråker mye mer på de to andre. Jeg syntes som ungdom at det bare høres litt kult ut men skal det være sånn? Ingen av bilene har noen form for tuning eller et større eksosanlegg. Grunnen til at jeg spør er at jeg ønsker å kjøpe denne Tigra'en men vil prøve å være på den litt sikre siden. Den ble forøvrig EU- godkjent forrige uke. Endret 16. juni 2009 av mx1000 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Typisk med litt sånne forskjeller. Opel-er har mye kjip plast som løsner etter litt bruk, høres og kjennes, men blir ikke stort verre når det først har skjedd. Har akkurat samme løse plasten et sted i førerdøren som slingrer i Astraen min som har gått 195k og mamma sin som såvidt har passert 40k. Kjenn spesielt på giret, det er normalt at det er løst, men både gir og clutch skal være presist. Eksosannlegget er vel oftest så enkelt som et lite plastoppheng som holder på å bli slitt. Ofte har det mer å si hvordan det er blitt kjørt enn hvor mye. Når det gjelder Tigraen kan det være et tips å se på dekkene, er det utslitt kinatull så vil det gå ut over hvordan du opplever den. Astraen min (98-modell) ble en helt annen bil når jeg byttet til bedre dekk, roligere, stillere og mye bedre kjørefølelse. Hvilken motor er det? 1.6 16V er kjent for å være en storforbruker av olje, men på en velholdt bil er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Det er en 1.4 liter med 90hk. Giret virket ok, men det er ikke samme følelsen jeg har med Toyota'en. Giret på den jeg kjører føles.. som det skal..? Mens på Tigraen er den litt mer... brukt..? Om du skjønnerr hva jeg mener? Høres det ut som jeg går i fella ved et kjøp av denne bilen eller er det bare sånn det er? Jeg tror foresten det var èn eier før han som selger den. Han som har den nå sa at det var kona som kjøpte den, men er usikker på hvem som har brukt den. Denne typen som selger, en bonde i 30-40 åra, har foresten masse biler utenfor huset sitt. Minimum 10-15 stykker tipper jeg. Tigraen er foresten en 1995 model, ikke 1997. Endret 16. juni 2009 av mx1000 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Samme motor som i Astraen min da. Henger greit med, men er hakket for lite ved motorveiskjøring.Er litt forskjell på bilmerkene hvordan giret føles ut etter bruk - men er det kun fastheten du kjenner forskjell på så høres det normalt ut. Forøvrig ender du opp med ca. 75 hest av den motoren, 90 hest er oppgitt effekt i vognkortet, ikke hva du i praksis får. Endret 16. juni 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Blir ikke veldig mange turer på motorvei, men noen helger til Larvik fra Tønsberg blir det. Men hva mener du egentlig med at den ikke egner seg? At den må kjøre på litt høyt turtall når du ligger i 100- sona? Jaja, i Starlet'en er det en 1.3 liter med 75 hester. Tror jeg overlever. Men uansett, du har gjort meg en mer lettet mann nå som jeg kan føle meg sikrere ved et eventuelt kjøp. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Må gire ned til 4-giret om man mister fart i 90-sone og nedoverbakke, noe som er litt slitsomt om man prøver å holde god flyt og følge akkurat fartsgrensen. Veldig grei motor om man vil kjøre økonomisk. Får Astraen min ned i 0.56 ved pendling + endel bykjøring. Drar greit selv på lavt turtall. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Uten å ha testet, så sier selger at takluke ikke fungerer. Ikke at det er noe big deal, men er det sansynligvis lett eller billig å fikse? Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Nesten litt pinelig å ikke kunne svare på etter en liten kjøretur med den, men jeg tror ikke det. Lenke til kommentar
Rekso Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Fordi som oftest når det starter å bli no kødd med elektronikken i en bil baller det seg ofte på mere.. Litt usikker på ossen du skal fikse den.. Rustafast? Ikke veit jeg.. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Litt angående rust, det er litt i venstre hjulbue. Er dette noe stort problem eller bare litt overflaterust (bilde)? Edit: Hmm... Er det ikke vinterdekk med pigger jeg ser her foresten? Det kan jo ha litt å si når en kjører på tørr asfalt..? Endret 17. juni 2009 av mx1000 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Og kjøpe rust er ingen god ide med mindre bilen er billig og bare skal brukes en kort stund. Jeg synes rusten på bildet har fått godt tak, er det der kan det fort være andre steder også, slike ting koster fort mye penger og fikse så styr unna. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Billig førstegangsbil dette er snakk om ja. Foresten så virket det som det så verre ut på bilde enn i virkligheten. Men men... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det der er ikke "overflaterust". (Kan forresten noen fortelle meg hva overflaterust egentlig er?) Styr unna. Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Du sier det ikke er overflaterust, men du vet ikke hva overflaterust er? Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det var ment som en ironisk kommentar til alle som påstår at bilen har "kun litt overflaterust" når de skal selge. Rusten på bildet du postet er av en sånn art at du kan trykke en tannpirker tvers igjennom. Rust er rust. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Det er nok hull tvers gjennom der om ikke alt for lenge ja. Overflaterust er forresten noe man kan snakke om på tykt stål, men det blir helt meningsløst på løvtynne plater. Det er piggdekk på bildet ja. Ser ut som noen gamle hakkapeliitta1 dekk. Regn med at gummien er steinhard. Endret 17. juni 2009 av Cannibal Helsekost Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Men altså når vi snakker om en førstegangsbil til pluss/minus så tror jeg at man kan overleve. Og er det ikke bare å finne en plate hos bilopphøggern å bytte ut? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 (endret) Nei, det er ikke bare og finne en plate hos huggeren. Hvor lenge skal du ha den? Er den nettopp EU-kontrollert og godkjent? Skal du ikke ha den lengre enn to år før du skroter den? Svarer du ja på begge så spiller det jo liten rolle. Endret 18. juni 2009 av agvg Lenke til kommentar
Bruno Mars Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Nettopp EU. godkjent, ja. Hvor lenge en skal ha den er vanskelig å si, men jeg kan tenke meg 3-4 år når jeg er ferdig med å studere. Men jeg trodde det var enkelt å vare finne en bakplate på en lik bil hos bilopphøggeren eller noe jeg... Hvorfor er det ikke sånn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå