lobster Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Jeg vet ikke om jeg har fått ett dårlig objektiv eller hva som er galt. Jeg er uansett ikke fornøyd med resultatene jeg får med mitt Tokina 12-24mm. Jeg synes bildene er blasse og utydelige, jeg synes det rett og slett er forferdelige bilder. (Du kan sikkert skylde på fotografen), men er det noe feil med linsen eller gjør jeg noe galt? (sender med linker til uredigerte bilder tatt med Nikon D300) NIK4251.JPG NIK4267.JPG NIK4278.JPG NIK4282.JPG NIK4288.JPG NIK4289.JPG Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det kan skyldes objektivet. Kanskje det feilfokuserer eller noe sånt. (Sigma har ihvertfall det problemet på enkelte av objektivene sine)Man kan rette litt på dette i kameraet, men jeg vet ikke hvor bra det blir. Bildene var jo rimelig uskarpe og. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Kameraet ditt står på AF-C fokusinstilling, da er det ingen garanti for at det stiller fokus før det tar bildet. Sett hendelen til AF-S og prøv på nytt. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Tja, bilde 1, 3, 4 og 6 er jo tatt på absurd små blenderåpninger (f/14 - f/18). På så små blenderåpninger får du diffraksjonsuskarphet på DX-sensorer med de aller fleste objektiver. Flere av dem er tatt med lukkertid på 1/2 sek i tillegg, så du får en del bevegelsesuskarphet. Bilde 5 er tatt på noenlunde saklige f/7,1, men fremdeles er du oppe i 1/5 sek. lukkertid. Bilde 2 er det eneste som er et noenlunde brukbart eksempelbilde (men f/10 er nok litt i minste laget det også), og der kan det være andre feil som gir utslag. Ta noen bilder i området f/4-f/9 med korte lukkertider eller stativ før du avfeier objektivet, i hvert fall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå