Gå til innhold

Kan noen forklare meg noen fordeler med BE sertefikat?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har med klasse BE rett til å trekke alle tilhengere, som i henhold til trekkbilens vognkort lovlig kan trekkes etter denne.

 

Med BE sertifikat kan du kjøre med tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Fordelen må vel da være at du kan ta i bruk en større tilhenger.

Dette er ikke helt korrekt. Med vanlig B kan du trekke tilhengere der hengerens tillatte totalvekt ikke overstiger bilens egenvekt (så lenge samlet vogntogvekt ikke overstiger 3500kg)

Endret av eab
Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres å finne en henger som har tillatt totalvekt under eller det samme som det bilen veier. Altså, hva som er tillatt, ikke hva du faktisk gjør med den.

Eller at tillatt totalvekt på bilen pluss tillatt totalvekt på hengeren ikke blir over 3500 kg.

 

Vanlig klasse B:

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

# tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

# den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg

 

Klasse BE:

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

 

Hestehenger eller campingvogn er typiske eksempler på hvor man ofte behøver BE.

Hengere man leier på bensinstasjon er ofte beregnet til klasse B, så det behøver man ikke å tenke så mye på.

 

 

Bilen min har lov på papiret å dra 1400 kg. Og bilen veier i seg selv (egenvekt) 1900 kg. Tillatt totalvekt på bilen er 2900. Dvs. at jeg egentlig kun kan kjøre en henger med tillatt totalvekt på kun 600 kg før jeg overskrider 3500 kg grensen. Men loven sier likevel at jeg kan kjøre henger med tillatt totalvekt opptil 750 kg. Så hvis jeg drar en 750 kg-henger som er akkurat på grensen, kan jeg kun ha 250 kg last inne i selve bilen før jeg overskrider 3500 kg grensen.

 

Hadde jeg hatt førekortklasse BE kunne jeg dratt en henger som veide 1400 kg. (punktum liksom), forutsatt at hengeren hadde lov til det selvfølgelig.

 

Her overskrider ikke hengeren bilens egenvekt, men pga. begrensningen på _tillatt_ totalvekt kan jeg like vel ikke kjøre henger som veier 1400 kg.

 

Traktor:

traktor og motorredskap (begge med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t) med eller uten tilhenger når klasse BE er tatt etter 1. januar 2005.

 

Ved utskiftning videreføres retten med klasse T og kode 144 (traktor begrenset)."

 

 

Rett meg gjerne! Siden klokken er halv 1, og samboeren min maser, er det ikke sikkert innlegget mitt gir så mye mening.

Lenke til kommentar
Har jo bare klasse B, og da går vel grensen på 3.5T, slik som alt annet jeg da har lov til å kjøre?

 

Et annet spørsmål er om den har 50km/t girkasse som mange nye har, da må du faktisk ha C (CE m/henger). Håper og tror Vegdirektoratet gjør noe med dette under den forestående gjennomgangen av traktor-regelverket, selv om det nok vil bety en mer omfattende opplæring for klasse T..

Lenke til kommentar
Så hvis jeg drar en 750 kg-henger som er akkurat på grensen, kan jeg kun ha 250 kg last inne i selve bilen før jeg overskrider 3500 kg grensen.

 

Jeg tror ikke den 750-kg regelen legger noen begrensninger på hvor tungt du laster bilen, du har uansett lov å kjøre med fullastet bil pluss 750kg henger (så lenge det ikke overskrider vogntogvekta i bilens vognkort)

 

Biltransport- og maskintransporthengere er et annet eksempel på hengere som stort sett krever BE, og trekkvogn med stor tillatt hengervekt (2500-3500kg).

Lenke til kommentar

Bak vogntogvekt i mitt vognkort er det faktisk... ingenting :dontgetit:

Ikke på de tre vognkortene jeg har hatt til samme bilen.

 

Men du sier noe der... For om jeg kjører med full henger 750 kg, pluss 900 kg nyttelast pluss bilen på 1900 så kommer jeg til 3550 kg, hvis jeg da tar ut 50 kg, så har jeg vel lov å kjøre med det. Det må jo bli riktig?

 

 

Traktorreglene er veldig innviklet. Hvis du tar klasse T for første gang etter 1. januar 1005 og du kjøre en traktor som gjerne går 50km/t med henger må du faktisk ha C1E/CE (liten-/lastebil med henger). Hva skal man egentlig med traktorlappen i dag?

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
Bak vogntogvekt i mitt vognkort er det faktisk... ingenting :dontgetit:

Ikke på de tre vognkortene jeg har hatt til samme bilen.

 

Men du sier noe der... For om jeg kjører med full henger 750 kg, pluss 900 kg nyttelast pluss bilen på 1900 så kommer jeg til 3550 kg, hvis jeg da tar ut 50 kg, så har jeg vel lov å kjøre med det. Det må jo bli riktig?

 

 

Traktorreglene er veldig innviklet. Hvis du tar klasse T for første gang etter 1. januar 1005 og du kjøre en traktor som gjerne går 50km/t med henger må du faktisk ha C1E/CE (liten-/lastebil med henger). Hva skal man egentlig med traktorlappen i dag?

 

1) Da betyr det nok at tillatt vogntogvekt=bilens tillatte totalvekt+tillatt hengervekt, altså at det ikke er noen slik begrensning som du tenker på i pkt 2.

 

2) Som jeg prøvde å si, så kan du kjøre med fullastet bil uansett, selv om vogntogvekta overstiger 3500kg, så lenge hengeren ikke er over 750. (og så lenge vognkortet ikke setter strengere grenser)

 

3) Nei, tiden har løpt litt fra denne hastighetsgrensa, selv om det er mindre enn 5 år siden den ble satt. Norges Bondelag og Maskinentreprenørenes Forbund mente i sine høringsuttalelser at en hastighetsgrense burde vært på 50km/t i stedet, samt at klasse B (uten BE) fortsatt skulle gitt førerrett for klasse T, og vi ser jo etterhvert hvor rett de hadde. Men dette regelverket sammen med diverse annet skal altså gås gjennom på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...