Gå til innhold

Nikon R1 for tungt til Tamron 90mm makro?

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe et R1 blitssett for bruk på Tamron 90mm. Ettersom dette objektivet ikke har intern fokus (lengden varierer), er jeg litt bekymret for om blitssettet blir for tungt slik at det trekkes ut dersom kameraet ikke holdes helt vannrett - noe det sjelden gjør med makro.

Spørsmålet gjelder nok ikke bare dette objektivet, men også generelt for alle objektiver uten intern fokus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker settet på Nikon micro 70-180mm og det står ikke som anbefalt objektiv i manualen.

Rådet jeg fikk, var at jeg må holde under midtpunktet, ikke bare under kameraet.

Jeg tviler på at det skal være noe trøbbel med å bruke det på Tamron 90mm,

men du kan søke på google om du finner noe om det.

På f.eks AF-D micro 60mm bør det ikke brukes uten et spesielt adapter, pga at autofokus kan klaske to ringer imot hverandre. Jeg bruker kun manuell fokus med min 60mm, så da går det bra uten den adapterringen. På den nye modellen, AF-S 60mm, er ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar

Takk for svaret, men jeg tenkte ikke på tyngden i forhold til belastning på hus eller objektiv. Det jeg er bekymret for er om blitsene vil trekke objektivet ut av fokus når det peker ned. Zoomobjektiver med variabel lengde har en tendens til å dras ut når de bæres med objektivet hengende ned, og jeg lurte på om påmonterte blitser kan dra dette ut også når det vinkles nedover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...