Gå til innhold

Internet Explorer borte i ny Windows.

Anbefalte innlegg

Jeg ble bare så frustrert da jeg leste dette, og følte bare at jeg måtte få fleres synspunkter for og eventuelt gjøre meg opp en mening om akkurat dette.

Satt og leste på VGnett http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=576076 hvorpå Microsoft må fjerne Internet Explorer i Windows 7 i følge av nye eventuelle EU regler. Hva er dette for et reglement? Hvorfor kan ikke Microsoft tilby Internet Explorer i Windows? Hvis det er problematikk fra generelle forbrukere, så skjønner jeg vitterlig ikke hvorfor disse forbrukerne bare kan bytte til ønsket browser? Det er vel ikke værre?

Hvis EU gjør dette for at folk skal velge hvem nettleser de ønsker og bruke, er jo dette ganske idiotisk. På ubuntu kommer firefox som standard, på Apple sitt Leopard kommer Safari som standard. Hva om jeg ikke ønsker og bruke hverken firefox eller safari? Skal ikke disse fjernes heller da, er ikke dette noe problem i det hele tatt?

Og det skal sies at hvis vedtaket kommer av at de forskjellige aktørene synes at Microsoft spiser opp markedet, blir jo dette litt feil, i og med at det faktisk er Microsoft som produserer Windows. For meg virker det jo helt naturlig at IE følger med, akkurat som med leopard sitt safari som jeg skrev over her. Hvis aktørene synes de har får få brukere, ja nei da synes ikke jeg at dette er veien og gå.

Noen innspill, for eller imot?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig synes jeg at det er flott at de fjerner IE. Valgfrihet er fine greier når det gjelder software. Jeg synes strengt tatt ikke at det er et spesielt godt argument at FF følger med en del Linux-distroer, skal ikke MS få lov til å komme med et bedre tilbud enn sine konkurrenter?

Lenke til kommentar

Dette er diskutert i det uendelige tidligere, blant annet her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1121042

Kortversjonen:

EU (som Norge og de fleste andre land) har lover som regulerer konkurransen mellom bedrifter. Det er blant annet ulovlig for et firma i en monopolliknende situasjon å utnytte sin posisjon til å hindre rettferdig konkurranse. Disse reglene er der for å sørge for at forbrukerne har reelle valg i forhold til hvilke produkter som skal være tilgjengelig.

Det er altså liten vits å diskutere om EU har rett eller ikke, det har de i følge gjeldende regelverk. Det man /kan/ diskutere er om det bør være et slikt regelverk eller ikke. Da må man imidlertid ta med seg konsekvensene av dette, for eksempel ved at en matprodusent kan gjøre avtaler med kjeder som i praksis hindrer andre matprodusenter å kunne tilby sine varer på en effektiv måte.

Lenke til kommentar

Følger man den logikken kan vel ikke Microsoft pakke med noen av sine standardprogrammer? Notisblokk, Paint, skjermtastaturet, filbehandleren osv. er alle programmer på lik linje med Internet Explorer. Å gjøre det mulig å avinstallere IE på en normal måte er én ting, å ikke kunne inkludere programmet ferdiginstallert er noe helt annet. For noe tull, vil Microsoft selge halvgode operativsystemer med masse ferdiginstallert møk må de da få lov til det.

[...]

Jeg synes strengt tatt ikke at det er et spesielt godt argument at FF følger med en del Linux-distroer, skal ikke MS få lov til å komme med et bedre tilbud enn sine konkurrenter?

Poenget er vel at Microsoft tvinges til å ikke inkludere IE. Så vidt jeg vet har ingen Linux-distroer fått på pukkelen for å inkludere for eksempel Firefox.

Endret av phfjeld
Lenke til kommentar
Følger man den logikken kan vel ikke Microsoft pakke med noen av sine standardprogrammer? Notisblokk, Paint, skjermtastaturet, filbehandleren osv. er alle programmer på lik linje med Internet Explorer. Å gjøre det mulig å avinstallere IE på en normal måte er én ting, å ikke kunne inkludere programmet ferdiginstallert er noe helt annet. For noe tull, vil Microsoft selge halvgode operativsystemer med masse ferdiginstallert møk må de da få lov til det.

Det er bedre å lese seg opp litt på den avgjørelsen som er tatt fra EU sin side. Nettleseren anses som et selvstendig produkt og det er derfor EU har tatt den avgjørelsen de har tatt. De gjorde det samme i forhold til MediaPlayer for noen år siden. Som med alle andre regler: grensen går et sted og den grensen har EU trukket opp her (for sammenlikning: det er veldig liten praktisk forskjell på å kjøre i 80 og å kjøre i 82 men det ene er lov og det andre er forbudt, enten du liker det eller ikke).

Poenget er vel at Microsoft tvinges til å ikke inkludere IE. Så vidt jeg vet har ingen Linux-distroer fått på pukkelen for å inkludere for eksempel Firefox.

Nei. MS har /valgt/ å ikke inkludere IE. EU ønsket at de skulle tilby enkel installasjon av konkurrentene i steden men dette er det ikke tatt noen avgjørelse om. Forøvrig er ingen Linux-distroer i en monopol-liknende situasjon og det utgjør hele forskjellen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...