Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvilken bil passer for meg?

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg er 19 år, har hatt lappen i 1 mnd, men har ikke bil.

jeg har ingen i familien som har peiling på bil så jeg satser på å spørre her. jeg har heller ingen peiling. jeg vil ha en liten bil som er billig å kjøpe, billig i bruk og forsikring og uten alt for mange kjente feil. jeg ber kanskje om en fantasibil her, men håper dere har forslag. den trenger heller ikke å være noen kul bil for å råne rundt med. det harr jeg null behov for.

EDIT: hva regner de forsikringspremien ut fra?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svigermor har en 96 modell Mistsubishi Colt. Billig i drift, billig forsikring og ingen mangler.

Husk bare på å sjekke bilen, hvis selgeren har vært flink til å stelle bilen er dette et stort pluss. Sier som ordtaket; ren bil ruster ikke ;)

Eller så kan du gå for en Toyota, de har et utrolig godt rykte!

Endret av TheDale
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

0,4 i bensinbruk? jeg vet om en original moped som brukte det, men det var når den ble brukt til crosskjøring.

ja jeg skriver ahr sykt ofte. sykt irriterende.

får jeg slike biler dere snakke om for under 30 000?

Lenke til kommentar
0,4 i bensinbruk? jeg vet om en original moped som brukte det, men det var når den ble brukt til crosskjøring.

ja jeg skriver ahr sykt ofte. sykt irriterende.

får jeg slike biler dere snakke om for under 30 000?

Det er nok ikke umulig, men ta å se på:

Finn.no ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

jeg har allerede kikket der, men jeg har som sagt ingen peiling. derfor satser jeg på svar her. eneste bilen jeg har hørt om er golf. passer den for meg?

for å si hvor lite peiling jeg har, hadde jeg ikke vist at lada ikke er så bra så kunne jeg godt endt opp med den bare det hadde stått "fin bil som bruker lite bensin". slik er det for meg med alle andre merker enn lada, ingen peiling.

Lenke til kommentar
jeg har allerede kikket der, men jeg har som sagt ingen peiling. derfor satser jeg på svar her. eneste bilen jeg har hørt om er golf. passer den for meg?

for å si hvor lite peiling jeg har, hadde jeg ikke vist at lada ikke er så bra så kunne jeg godt endt opp med den bare det hadde stått "fin bil som bruker lite bensin". slik er det for meg med alle andre merker enn lada, ingen peiling.

Hold deg unna golf 2, den er vel fra 1992 og eldre ( helt runde lys ). Den hadde jeg, ikke å anbefale, hører andre også sier det.

Sett raskt gjennom finn, her er noen jeg fant. Husk jeg så bare raskt på noen biler.

#1 163.000 km tipper jeg ;)

Husk at km-standen ikke bør være for høy ( slitasje ) Lurt å sjekke bilen for heftelser ( Om det er gjeld el som du overtar ved kjøp )

Lenke til kommentar

Toyota er som oftest litt høyt priset, nettopp pga godt rykte. Mange andre biler som leverer like bra kvalitet, men nordmenn er litt firkantet slik at Toyota er det eneste man tørr å kjøpe. Absolutt bra biler, men du må nok betale noen lapper mer for å få like mye bil som feks en Mitsubishi, Nissan eller Mazda.

Jeg ville sett på:

Nissan Sunny

Mitsubishi Colt

Mazda 323

Alle disse kan du få med liten motor som bruker lite bensin. Alle disse er dog litt utsatt når det kommer til rust så det må man se etter. Ellers er det veldig driftsikre biler som bruker lite bensin ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

gjør rust annet enn å se stygt ut? bilen vil jo ruste bort iløpet av maaange flere år enn jeg vil leve, og jeg bryr meg fint lite om den ser stygg ut. skal ikke ha noen bil for å få status av. rust er kanskje litt kjipt om jeg skal selge bilen en dag.

er det sant at asiatiske biler i bedre kvalitet enn for eksempel europeiske?

hvor mye bør en bil maks ha gått før den ikke er verd å kjøpe?

hva er galt med golf 2?

Endret av Slettet-T9cKWhDpN0
Lenke til kommentar

Rust kan gjøre at bilen ikke er sikker å kjøre, som f.eks min gamle golf 2 gti som hadde en ihjelrusta forstilling ( ikke mye som skal til da for at ting virkelig går til helvete ). Men et veldig vanlig problem med golf 2'en er at pakninger rundt vinduene ( tror jeg det var ) ikke helt er på topp, noe som fører til at bilen kan ta inn litt vann når det regner. Jeg har ikke erfart at det var mye vann, men litt kom inn.

Lenke til kommentar

Fins mange former for rust. Noen er ufarlige, som overflaterust, mens andre former kan være sterkere og farligere. Dessuten sprer rust seg veldig, så er lurt å få vekk rusta så fort du finner littebitt.

Er ikke typisk asiatisk å lage kvalitetsikre biler, men japansk. Ikke se deg blind på km-stand. Kikk heller på servicehefte. En kamerat kjøpte en bil som har gått 400k og har fullt servicehefte. Går meget godt så langt, men så er denne japansk da.

Lenke til kommentar
Fins mange former for rust. Noen er ufarlige, som overflaterust, mens andre former kan være sterkere og farligere. Dessuten sprer rust seg veldig, så er lurt å få vekk rusta så fort du finner littebitt.

Er ikke typisk asiatisk å lage kvalitetsikre biler, men japansk. Ikke se deg blind på km-stand. Kikk heller på servicehefte. En kamerat kjøpte en bil som har gått 400k og har fullt servicehefte. Går meget godt så langt, men så er denne japansk da.

For så vidt enig i at en godt oppfulgt bil med høy kilometerstand kan være vel så fin som en som har gått kortere men har blitt tatt dårligere vare på, men se deg heller ikke blind på at bilen har hatt regelmessig service. At bilen har fullt servicehefte betyr på ingen måte at den vil gå 400.000.

Lenke til kommentar

Innlegg som kommenterte andres skrivefeil er fjernet fra tråden, henviser til retningslinjene:

Hold deg til trådens tema. Merk spesielt følgende:

* Moderering skal ikke diskuteres i tråden som modereres. Tilbakemelding på moderering skal gjøres ved pm eller i tilbakemeldingskategorien.

* Skrivefeil skal ikke påpekes i tråden. Send heller en vennlig pm til vedkommende.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Det har kommet frem flere gode forslag i tråden. Små japser er driftsikre og billige i drift. Jeg føler for komme med en litt annerledes anbefaling. Mercedes har produsert mange solide biler i tidligere år. 124-karosseriet går for å være noe av det mest holdbare som noen gang har kommet ut av en bilfabrikk. Det er ikke tilfeldig at Mercedes har vært drosjeeierene sin favoritt i en årrekke.

Denne er både tryggere og mere komfortabel enn en småbil fra Japan. Drivstofføkonomisk er disse bilene heller ikke så verst. På langkjøring kan man klare å presse de ned på en halv liter diesel per mil.

Lenke til kommentar

Uansett hvilken av disse bilene du kjøper, så har de en fellesnevner; alle er japanske.

Kjøper du japansk bil, får du kvalitet, da de faktisk lager veldig mange gode biler. Du har Toyota, Nissan, Honda & Mitsubishi. Selvsagt varierer kvaliteten litt, men gjennomsnittlig mye høyere kvalitet enn lignende biler på lavere prissjikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...