ku7 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Skal til å rive et gammelt hus, og lurer egentlig på hvor jeg skal begynne etter å ha tatt av takplatene. Har akuratt revet ned et gamelt "skur" uten noen spesiell plan, og jeg tror det gjorde at det tok endel ekstra tid. Kan jeg gjøre det slik, at jeg tar av taket, for så å løsne en og en vegg ifra sine fester, for så å rive planke for planke, først når de ligger på bakken? Dette er antagelig et ganske råttent hus. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Om det ligger relativt fritt, spørr det lokale brannvesen om de ønsker et hus å øve seg på. Da blir det holdt øvelser, og brent kontrollert ned. Da er det ikke mer enn litt aske igjen som kan skuffes vekk noen dager senere. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2009 Dem er desverre ikke interessert, ellerså hadde det blitt gjort. Lenke til kommentar
cmikalsen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Riving av hus er så vidt jeg vet søknadspliktig arbeid. Videre må du lage en avfallsplan for arbeidet. Spør kommunen om dette. Den mest vanlige måten å rive et helt hus på tror jeg er med gravemaskin. Det er en fordel å rive ut ALT fra huset før dette påbegynnes slik at avfallet blir betraktet som reint trevirke - mye billigere. Alternativt blir jo å rive det i motsatt rekke følge av hvordan det ble satt opp. Husk for all del på at ting kan rase i hode på deg når du holder på! Lykke til Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er jo tross alt bare en gutt på 18 Jeg gjør dette i såfall som en form for hobby-sommer-jobb, ved siden av jobben, for at han skal kunne spare penger og jeg tjene penger Gravemaskinriving kostet rundt 33000 kroner som er endel. Dette er en del av planen om å sette opp et nytt hus på samme tomt, så jeg regner med papirarbeidet er i orden, og bryr meg ikke mye med det. Takk for svar i allefall Lenke til kommentar
peamlie Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er jo tross alt bare en gutt på 18 Jeg gjør dette i såfall som en form for hobby-sommer-jobb, ved siden av jobben, for at han skal kunne spare penger og jeg tjene penger Gravemaskinriving kostet rundt 33000 kroner som er endel. Dette er en del av planen om å sette opp et nytt hus på samme tomt, så jeg regner med papirarbeidet er i orden, og bryr meg ikke mye med det. Takk for svar i allefall Har vage minner (det er endel år siden) om da vi rev huset vårt - såvidt jeg husker sto en gravemaskin bare på grei avstand og "dyttet" ned en vegg, og da klappet alt sammen forholdsvis ryddig Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2009 Jeg er jo tross alt bare en gutt på 18 Jeg gjør dette i såfall som en form for hobby-sommer-jobb, ved siden av jobben, for at han skal kunne spare penger og jeg tjene penger Gravemaskinriving kostet rundt 33000 kroner som er endel. Dette er en del av planen om å sette opp et nytt hus på samme tomt, så jeg regner med papirarbeidet er i orden, og bryr meg ikke mye med det. Takk for svar i allefall Har vage minner (det er endel år siden) om da vi rev huset vårt - såvidt jeg husker sto en gravemaskin bare på grei avstand og "dyttet" ned en vegg, og da klappet alt sammen forholdsvis ryddig Noe slik jeg ønsker å gjore også tror jeg Bare med brekkjern Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Det kan bli vanskelig med håndkraft. Start med taket og prøv å riv det slik at ting faller naturlig i seksjoner, vegger løsnes i hjørnene osv. Forøvrig høres det ut som en gedigen jobb å rive et helt hus med håndkraft imo. Ting er lagd for å tåle mye! Har du tilgang til traktor kan denne brukes til å rive ved å binde et slepetau eller kjettinger fast i bygget. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 25. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2009 Det kan bli vanskelig med håndkraft. Start med taket og prøv å riv det slik at ting faller naturlig i seksjoner, vegger løsnes i hjørnene osv. Forøvrig høres det ut som en gedigen jobb å rive et helt hus med håndkraft imo. Ting er lagd for å tåle mye! Har du tilgang til traktor kan denne brukes til å rive ved å binde et slepetau eller kjettinger fast i bygget. Dette blir gøy Er mye jobb, men jeg ser på det kun som en alternativ form for trening Er mye arbeid, men ikke FOR mye om du skjønner? Lenke til kommentar
EB_Veyron Skrevet 25. juni 2009 Del Skrevet 25. juni 2009 Ja jeg skjønner. Det er jo litt artig også. Største jeg har revet var ei lekestue, men den var f*** meg solid! Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Det går an å leie gravemaskin. Det vil også være mye gøyere. Problemet er bare å sortere avfallet. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 26. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2009 Det er jo tross alt for å slippe å bruke gravenaskin jeg spurte da Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 26. juni 2009 Del Skrevet 26. juni 2009 Kan du ikke bare begynne med å fjerne hele taket, også går du inn i etasjen under og river alt invendige. Og etter det river du rammen som etasjen er bygd opp av så tra du gulvet, er det ikke bare å gjenta dette i alle etasjene? Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Å rive en kåk uten særlig peilig på hva som er bærende, og hva som må tas først og sist, høres for meg ut som en risiko-sport.... Svært fjort gjort å fjerne noe som ikke skulle vært rørt, med dertil mulighet for at gravemaskin må inn å leite etter deg Vær sinnsykt forsiktig i alle fall, sikre det som sikres kan slik at det ramler bort fra deg. Vær også forberedt på å skaffe deg litt verktøy. Du kommer nok fort til kort med kun hammer, brekkjern, ei håndsag og masse ståpåvilje. Eller så kan du gjøre som denne karen på animasjonen , stang f..skapet ned. Bruk hue slik som h*n, men kanskje på en litt anna måte Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 Hvor stort er dette huset? Start å riv taket og deretter veggene. Når bare reisverket står igjen ville jeg fått en traktor til å dra det hele ned på bakkenivå. Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 27. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2009 Har ikke "peiling" men teknisk og praktisk forståelse kan jeg da i hvertfall godte meg med Er ikke første "huset" jeg river, og jeg merker det fort om noe er mindre stabilt enn det burde være Huset er omtrent kvadratisk, to etasjer, skråtak og kanskje 10-14m(2) ;D Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. juni 2009 Del Skrevet 27. juni 2009 (endret) Om taket er av den skifersorten som er farlig bør du tenke deg om før du i det heletatt rører det. Både farlig og ulovlig å gjøre noe med det uten rett værneutstyr. Start med taket, få det av og det værste er gjort. Har huset pipe, ta hensyn til denne, du vil helst rive den ned på et kontrolert vis. Tau + traktor, evt egnelig bil er en fin måte å ta pipen på, med langt nok tau er det risikofritt så lenge du holder utenforstående på trygg avstand. Motorsag er flott. Sikre med noen få planker, kutt til egnelige seksjoner på opp til en halv sidevegg av gangen. Tau + traktor / bil igjen. Lettere å rive løs siden det er mindre motstand. Ikke avhengig av bil som trekker godt for dette. Etter dette er det bare å flytte unna delene og rydde opp om det haster å rive det. Neste steg er så å etterbehandle avfallet. Gammelhus brenner godt, vær varsom om det skal tennes på i friluft, evt. gå løs på det kjipe etterarbeidet som kreves for å få til ved av det. Tak som kan løsnes og rives av helt er forøvrig gøyalt om man filmer det. Noe av det mer komiske å spille av i revers når det gjelder riving. Endret 27. juni 2009 av Jann - Ove Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 28. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2009 Er ikke skifer nei Er bare den forbannede bølgeblekk typen virker som noe dritt å få av da disse er spikret. Noen ideer på hvordan disse enkelt fjernes? (Ikke lett å gå på, og ikke lett å få tak med brekkjern på spikerne) Forøvrig, filming hadde vært gøy ja Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 1. juli 2009 Del Skrevet 1. juli 2009 (endret) Er bare den forbannede bølgeblekk typen virker som noe dritt å få av da disse er spikret. Fullt åndedrettsvern, lukket avfallskontainer og klær du kan kaste etter jobben er ferdig hvis de takpannene er kledd med asbest Endret 1. juli 2009 av Sondring Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå