Gå til innhold

Mobiltelefon på fly...er det greit med flymodus?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du skal være forsiktig med å avfeie det så lett.

 

Kan lese litt her.

 

 

Skummet lett igjennom det og så vidt jeg kunne se var det bare en plass det sto at det muligens var mobil som hadde forårsaket en styrt. Men igjen dette ble aldri bevist.

 

Dette er veldig lett å avfeie til det kommer noen studier på banen som beviser at mobil kan påvirke fly. Og som det sto wiki-artikelen. Det er utrolig mange flight per år. Og veldig få av disse går galt. Og nå vi også vet at mobil er i brukte ganske mye til tross for forbudet ser jeg ikke den helt store risken.

Lenke til kommentar

Det ville vært ulovlig å ta med seg en mobil inn i flyet hvis det var farlig, og verken flyselskap eller piloter ville ha akseptert mobiler hvis de visste at det var farlig.

Endret av Rotteh
Lenke til kommentar
Brüsseairways krever at telefonen er helt av under flygningen mens hos SAS og Norwegian er det tilstrekkelig at den er i flight mode under hele flygningen.

 

Er Brüssel Airways så strenge? Tror det kommer litt an på flyvert/flyvertinnene også, det er ikke noe problem å ha den å flymodus når fest setebelte-lampen er slukket.

Lenke til kommentar
Er Brüssel Airways så strenge? Tror det kommer litt an på flyvert/flyvertinnene også, det er ikke noe problem å ha den å flymodus når fest setebelte-lampen er slukket.

 

jeg så det ikke før jeg hadde sittet på flyet i cirka to timer selv men det stod iallefall i sikkerhetsbrosjyren deres. frem til da hadde jeg hørt på musikk uten at noen andre hadde reagert.

Lenke til kommentar
flymodus så lenge det ikke er take-off take-down.

 

På Norwegian fikk vi velge både under take-off og take-down (det var da de sa i fra om det).

 

ja det er litt forskjellig fra selskapt til selskap, men det er sånn det egentlig er, eller iallefall var.

Lenke til kommentar
flymodus så lenge det ikke er take-off take-down.

 

På Norwegian fikk vi velge både under take-off og take-down (det var da de sa i fra om det).

 

ja det er litt forskjellig fra selskapt til selskap, men det er sånn det egentlig er, eller iallefall var.

 

Mye mulig det, men opplevde det også sist gang jeg fløy med Norwegian for en stund siden, samme med RyanAir, så ikke vet jeg..

Lenke til kommentar

På alle de avgangene jeg har vært med Norwegian sier de før takeoff at mobiltelefonen skal settes i flight-mode nå, og være skrudd av under take-off og landing. Grunnen til dette er bla. at Nokia-telefoner ikke har oppstartsmeny til å velge flightmode.

 

Det heter jo at alt elektronisk utstyr skal være skrudd av når fest setebelte lampa lyser.

I går fløy jeg med Norwegian, og vi kom inn i et område med litt turbulens, og da ble fest setebelt-lampa tent. Gjelder det også da? Fordi mange hadde på MP3-spiller da, og det så ut til at folk ikke brydde seg om det.

Lenke til kommentar
Dette er vell bare en myte, telefoner KAN, viss du er ekstremt (u)heldig være MEDVIRKENDE til at et fly styrter ved at du er på samme frekvens som flyets systemer og at mobilen din sender unormalt mye data og viss du er på et gammelt fly, men dette har enda ikke skjedd.

Ser folk snakker mye om hvilken frekvens mobiler er på, så får klarne litt opp i denne misforståelsen. :)

 

En mobil opererer i utgangspunktet på andre frekvenser enn flyets egne systemer, så hvis man bare så på frekvensen skulle det ikke være noe problem i det hele tatt ... MEN problemet er at mobiltelefoner og andre enheter som sender radiosignaler ikke kun sender på denne frekvensen de "skal" sende på. Det oppstår også gjerne en del støy fra slike sendere som kan slå ut i andre frekvensområder, spesielt hvis mottakeren er veldig nær (husk antennene på flyet går langs flykroppen, så i "verste" fall sitter du bare noen få desimeter unna antennene på flyet). Det er en viss, teoretisk, mikroskopisk mulighet for at denne støyen kan slå ut instrumentene på flyet. Derfor er man så redd for signalene fra mobiltelefoner, selv om de er i andre frekvensområder enn flyets instrumenter.

 

I tillegg til denne problematikken og det at man ønsker oppmerksomheten til passasjererne under avgang og landing, så er det enda to grunner til at man ikke ønsker mobilbruk på flyet.

 

Den ene er at når man er på et fly 10.000 meter over bakken fører den store hastigheten til flyet at man hele tiden skifter sender på bakken. På grunn av måten systemet fungerer teknisk fører dette til en uforholdsmessig stor belastning for mobilselskapene, og det vil bli ganske dyrt for dem hvis alle flypassasjerer skulle bruke mobilen sin hele tiden. Derfor er det et krav fra mobilselskapene at det må være egne basestasjoner på fly hvis man skal tillate mobilbruk på flyene. Jeg mener noen flyselskap har begynt å innføre dette på flyet. En annen ting er at dette gir flyselskapene mulighet til å ta ganske stive priser på mobilbruk for å "dekke inn kostnadene" i forbindelse med dette.

 

Det andre er den psykologiske helsen til medpassasjererne. Mange føler at det er en ganske stor belastning å måtte lytte til mens sidemannen snakker i mobiltelefonen. I tillegg føler folk seg ikke så tilpass på fly i utgangspunktet. Så det er rett og slett mange som ønsker å slippe mobilbruk på fly. I tillegg kan mobilbruk teoretisk sett vise seg å være dråpen som får begeret til å renne over for mentalt ustabile passasjerer på fly. En slik situasjon ønsker man seg selvsagt ikke i det hele tatt.

 

Men ingen av disse punktene blir et problem så lenge mobilen er avslått, eller i flymodus når setebelteskiltene er skrudd av. Og de fleste flyselskapene tillater såvidt jeg vet bruk av flymodus på mobilen. Så trådstarter skal bare bruke flymodus. ;)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...