Lillemeg87 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Skal til Spania neste uke. Har hørt at mange har blitt nektet å høre på musikk på mobilen selv om den er i flymodus. Noen som vet hva Norwegian mener om mobil på fly? Har også hørt at i Storbritannia er det ikke lov å ha med seg mp3-spiller i kabinen en gang. Er det sant? Det blir jo en utrolig kjedelig flytur :/ Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Jeg har gjentatte ganger vært nær å skjelle ut min mor som "ikke husker pin-koden og dermed ikke KAN slå den av" 10 minutter for avgang. Da har jeg pleid å slå på flymodus, og vi lever da enda. Selv synes jeg det er ubehagelig å fly, og merker at jeg blir litt bekymret når jeg ser at noen foran meg sitter med mobilen. Endret 16. juni 2009 av RainbowLady Lenke til kommentar
Tommy Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Har flydd med Norwegian et par ganger det siste året og mener de sier noe sånt som "sett mobilen i flymodus før avgang, og hold mobilen helt avslått mens fest-setebelte-lyset lyser" Lenke til kommentar
koots Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Telefonen skal være helt skrudd av under avgang og landing, og det er helt greit å ha den på i flymodus resten av turen. Mobiltelefon har forøvrig ikke noen virkning på instrumentene til de fleste av dagens fly. Lenke til kommentar
TraXor1502 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Skal til Spania neste uke. Har hørt at mange har blitt nektet å høre på musikk på mobilen selv om den er i flymodus. Noen som vet hva Norwegian mener om mobil på fly? Har også hørt at i Storbritannia er det ikke lov å ha med seg mp3-spiller i kabinen en gang. Er det sant? Det blir jo en utrolig kjedelig flytur :/ Grunnen til at enkelte flyselskap gjør dette er for at du skal benytte deg av DEMS musikk alternativ så DE får mer penger ut av deg vansklig og idiotisk XD men men.. Lenke til kommentar
TraXor1502 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Telefonen skal være helt skrudd av under avgang og landing, og det er helt greit å ha den på i flymodus resten av turen. Mobiltelefon har forøvrig ikke noen virkning på instrumentene til de fleste av dagens fly. - en liten rettelse. den har irkning så lenge den er på samme frekvens. MEN telefoner bruker sjeldent samme som fly systemer, og foreløpig ikke noen hendelser av at telefoner har ført til fly styrt. men som de sier. better to be save than sorry. så de vil rett å slett ikke risikere at det skjer noe den ene gangen det kommer en telefon som bruker samme frekvensk som flyet. så for dere som har tenkt å styre flyet med telefonen, er jeg nok nødt til å skuffe dere. billigere fly å kresje på din lokale lekebutikk =P Lenke til kommentar
Lillemeg87 Skrevet 16. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2009 Ok takk for svar Skal selvfølgelig slå av når setebelte lyset er på Tror jeg tar med mp3 spiller i tillegg, sånn i tilfelle kabinpersonalet slår seg vrang Lenke til kommentar
TraXor1502 Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 Ok takk for svar Skal selvfølgelig slå av når setebelte lyset er på Tror jeg tar med mp3 spiller i tillegg, sånn i tilfelle kabinpersonalet slår seg vrang de skal egentlig ikke ha noen gode grunnlag for at du skal legge vekk en mp3 spiller. kan skjønne telefon hvis den ikke er i flymodus. men en mp3 spiller er jo harmløs. med mindre du går amok med den, svinger den rundt med øreproppene og truer med å kaste den på vertinen XD hvis dem har det så ville jeg likt å hørt hva de sa:P så hold meg informert. Lenke til kommentar
RainbowLady Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Jeg stjeler denne tråden litt (skulle sagt hijacke, men det ble litt upassende). Elektroniske sendere skal jo være av sies det (under hele flighten), er det da greit å bare switche av WiFi-knappen på PC'en og iPoden? Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Ja, selv om WiFi ikke skal være noe problem, da blant annet Virgin America har WiFi på flyene deres! Lenke til kommentar
superkaisa Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 har noen sett mythbusters? jeg mener at de testet om mobilr påvirket fly, mener at de kom fram til at det gikk helt fint å bruke mobil. men jeg tror det skal gå fint i fly-modus. du får stole på navnet Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Er det ikke slik at mobiler aldri har hatt noe som helst farlig med fly å gjøre, men at det bare er flyselskapene som vil at brukerene skal bruke flyets telefoner til skyhøye priser, og så har folk misforstått? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 denne burde nesten vært i gullkorn forumet. "brukes do-rull på do?". flymodus er helt safe siden den ikke sender eller mottar noen signaler, den blir som en stein kort og godt, kan kun skade hvis du pælmern på noe. Lenke til kommentar
Pizzaen Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Er det ikke slik at mobiler aldri har hatt noe som helst farlig med fly å gjøre, men at det bare er flyselskapene som vil at brukerene skal bruke flyets telefoner til skyhøye priser, og så har folk misforstått? Dette er vell bare en myte, telefoner KAN, viss du er ekstremt (u)heldig være MEDVIRKENDE til at et fly styrter ved at du er på samme frekvens som flyets systemer og at mobilen din sender unormalt mye data og viss du er på et gammelt fly, men dette har enda ikke skjedd. Ettersom det jeg har skjønt er det ingen vitale instrumenter som kan bli påvirket av en mobiltelefon, bare instrumenter som sender og mottar signaler, men det kan likevel være en fare for at dette kan føre til en ulykke. Edit: denne burde nesten vært i gullkorn forumet. "brukes do-rull på do?".flymodus er helt safe siden den ikke sender eller mottar noen signaler, den blir som en stein kort og godt, kan kun skade hvis du pælmern på noe. Etter det jeg har forstått er vell ikke spørsmålet om en mobil som har fly modus slått på kan styrte et fly, men heller om fly personalet kan bli sinte og ta fra deg den/nekte og bruke den under turen. Endret 17. juni 2009 av Pizzaen Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Ser det er mange som spør om mobilbruk på fly bare er et påfunn for å bruke telefonene som er på flyet, med skyhøy takst. Personlig tror jeg ikke på dette. Uansett så skal alle respektere krav om å slå av alt elektronisk utstyr, og å slå mobilen i flymodus, eller ha den av. Viktig at mobilen settes i flymodus før du slår den av ved takeoff. Da hensikten er litt borte ved å slå den på i lufta for så å sette den i flymodus. Håper selv flyselskap ikke tillater bruk av mobiltelefon på fly. Er mer enn nok å ha folk snakkenede i mobil på bussen. Du kan lese mer her. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Etter det jeg har forstått er vell ikke spørsmålet om en mobil som har fly modus slått på kan styrte et fly, men heller om fly personalet kan bli sinte og ta fra deg den/nekte og bruke den under turen. det skjer nok ikke nei. Da er det bare å påpeke at du har den i FLY modus. da er den like funksjonell som en mp3 spiller. eneste de blir litt gretne på er hvis du sitter å hører på musikk under take off. å ta den fra deg skjer ikke, de har vel ikke engang rettighet til det. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det de derimot har rettigheter til er å nekte deg å fly. Uansett skal du respektere flypersonalet. Koster deg ikke mye. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 For å gjøre ting helt klart. Alle elektroniske apparater som sender ut radiosignaler må vere godkjent. Ingen av disse virker inn på flyets radioutstyr, da disse har helt andre frekvenser. Og om det så gjorde det er minisenderen du har på mobilen din så svak at det ikke er mulig å virke inn på radiofyr, eventuelt forstyrre talesignal så mye at de ikke kan høre hva tårnet sier. Og eller er det helt totalt umulig at elektrisk utstyr kan påvirke flyets elektriske systemer. Fly har usedvanlige robuste elektriske system, med back-up systemer. Så det er ingen fra for sikkerhet når du har mobilen på under landing osv. Da har vert snakk om at man kan overbelaste mobilnettet under landing viss veldig mange plutselig kommer inn i en mobilmast sin rekkevidde. Om dette er fakta eller ikke vet jeg ikke. Men det høres i alle fall logisk ut. Når jeg er ute å flyr pleier jeg uansett aldri å skrike ut at jeg har en mobil. Plager ikke jeg noen med den er det sjeldent noen plager meg. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Det de derimot har rettigheter til er å nekte deg å fly. Uansett skal du respektere flypersonalet. Koster deg ikke mye. men da må du snakke i telefonen på vei inn i flyet og sitte og prate helt til de skal ta av.... men nei respekt koster ikke stort og jeg følger instruksene dems, ikke vits i å ikke gjøre det. Lenke til kommentar
Androish Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Grunnen til at alt elektronisk utstyr skal være avslått under start og landing er hovedsakelig at konsentrasjonen til passasjerene skal være på topp i tilfelle en nødssituasjon. Og for at folk skal få med seg sikkerhetsrutinene. Elektronisk utstyr har ellers ingen innvirkning på flyet på noen merkbar måte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå