Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Etiske problemstillinger fra et religiøst perspektiv

Anbefalte innlegg

Har, som mange andre her, kommer opp i religion muntlig. Har fått temaet "kristendommen og etikk", hvor jeg skal velge en etisk problemstilling og drøfte den ut fra et kristent og et ikke-kristent perspektiv.

Har selvsagt tenkt på abort, aktiv dødshjelp, dødsstraff og homofili, men har lyst til å velge noe som ikke sensoren allerede har hørt 1000 ganger før. Noen som har forslag til tema for problemstillingen?

Her er noen jeg allerede har fundert på:

- Er det greit å bruke vev fra aborterte fostre for å bedre livskvaliteten til andre barn? (humanetiske/kristne synspunkter. Vil det ha noe å si om man forholder seg til åpenbarings- eller skapelsesetikk?)

- Hva sier kristendommen om militært forsvar, med tanke på å ”snu det andre kinnet til”? Hva sier koranen (evt. buddhismen) om dette?

- Hvorfor finnes det ulike syn på homofili i kirken? Finnes det en spesifikk etikk innenfor NT som sier at homofili er galt, og kan det i så fall begrunnes med annet enn "Guds vilje"? Sammenlikning med humanetisk syn og ”den naturalistiske feilslutning”.

- Kan det være rett å abortere bort et foster hvis man vet at det lider av en svært alvorlig sykdom, og kommer til å dø i løpet av sine første leveår?

- Drøft utsagnet ” An ethical man is a Christian holding four aces” (Mark Twain).

- Drøft utsagnet ”Etikken er ingen pedagogikk.” (Ludwig Feuerbach). Hva vil en slik innstilling ha å si for kristendom og islam (evt. livssynshumanisme)?

- Bør man ta hensyn til en forbryters bakgrunn når man bestemmer straff?

- Hvis man med sikkerhet kan si at en morder angrer og aldri kommer til å gjenta handlingen, bør han da slippe straff?

Nummer to tror jeg blir vanskelig i og med at Jesus ikke sa noe særlig om politikk. Har rett og slett arbeidet meg "blind" på problemstillinger, så ville vært fint med noen innspill :)

Går forresten VG3, så denne er ganske viktig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Denne problemstillingen synes jeg var svært interessant:

"- Bør man ta hensyn til en forbryters bakgrunn når man bestemmer straff?"

Den er som du ønsket original! Men husk den skal handle om kristendommen, så du må se om det finnes noe i bibelen som kan hjelpe deg å svare på den..

Andre tema som kan være akutelle er Kristendommen og genmodifiserte organsimer, dette er selvfølgelig ikke noe som blir dekt i bibelen, men man kan vel lete fram til noe som gir en indikasjon på hva bibelens etikk sier?

Kristendommen og genteknologi innen medisin er også aktuelt, da kan både dyr som forsøkskaniner, og bruk av embryo være aktuelle problemstillinger... Hvor langt skal vi gå for medisinsk framskritt? Den går kanskje litt bort i fra det religiøse..

Homofili og seksualitet er selvfølgelig ganske vanlige problemstillinger, men også ganske greit å finne stoff om... Kan være en fordel når man kun har to dager..?

Lenke til kommentar
Hei.

Denne problemstillingen synes jeg var svært interessant:

"- Bør man ta hensyn til en forbryters bakgrunn når man bestemmer straff?"

Den er som du ønsket original! Men husk den skal handle om kristendommen, så du må se om det finnes noe i bibelen som kan hjelpe deg å svare på den..

Andre tema som kan være akutelle er Kristendommen og genmodifiserte organsimer, dette er selvfølgelig ikke noe som blir dekt i bibelen, men man kan vel lete fram til noe som gir en indikasjon på hva bibelens etikk sier?

Kristendommen og genteknologi innen medisin er også aktuelt, da kan både dyr som forsøkskaniner, og bruk av embryo være aktuelle problemstillinger... Hvor langt skal vi gå for medisinsk framskritt? Den går kanskje litt bort i fra det religiøse..

Homofili og seksualitet er selvfølgelig ganske vanlige problemstillinger, men også ganske greit å finne stoff om... Kan være en fordel når man kun har to dager..?

Mulig jeg går for den, ja, hvis det ikke viser seg å være umulig å finne noen kristne synspunkter angående det.

Leser sikkert gjennom noen kilder til før jeg bestemmer meg for noe :)

Lenke til kommentar

Om du estemmer deg for noe innen seksualitet innen kristendommen, så kan du ta kontakt, jeg har skrevet en oppgave(hvor jeg fikk 6 i VG3 religion) om hvordan kristen syn på seksualitet har formet samfunnets syn på seksualitet, vet ikke hvor aktuell den vil være for etikken, men den inneholder i hvertfall bibelens syn på seksualitet. Så ta kontakt om du vil se den...

Lenke til kommentar

Tror jeg ender på noe à la dette:

- Hva sier det nye testamentet om homofili?

Tenker jeg sammenlikner det med buddhismens (evt. islams) syn på det samme. Hvis noen har innspill/bibeltekster/andre religiøse tekster jeg kan bruke, så er det bare å komme med det :)

Lenke til kommentar

Tenker jeg sammenlikner det med buddhismens (evt. islams) syn på det samme. Hvis noen har innspill/bibeltekster/andre religiøse tekster jeg kan bruke, så er det bare å komme med det :)

Fin problemstilling, og sikkert lett å finne informasjon om. Men det kan kanskje være lettere om du tok med det det gamle testamentet også (altså; hva sier bibelen om homofili?) Og jeg tror islam har ganske lik syn på homofili som kristendommen, i hvertfall i tekstene, de bygger jo begge på det GT, så ville kanskje være mer interessant å sammenligne med hinduismen/buddhismen?

om du skal ha om islam kan du besøke koranen.no der kan du spørre om hva koranen sier om ulike ting, så det er kanskje noe å hente der...

Endret av Jeunesse
Lenke til kommentar

Fin problemstilling, og sikkert lett å finne informasjon om. Men det kan kanskje være lettere om du tok med det det gamle testamentet også (altså; hva sier bibelen om homofili?) Og jeg tror islam har ganske lik syn på homofili som kristendommen, i hvertfall i tekstene, de bygger jo begge på det GT, så ville kanskje være mer interessant å sammenligne med hinduismen/buddhismen?

om du skal ha om islam kan du besøke koranen.no der kan du spørre om hva koranen sier om ulike ting, så det er kanskje noe å hente der...

Tenkte å ta NT fordi mange kristne bygger troen sin på den. Dermed vil jeg også få et visst skille mellom den og islam (som jeg tror jeg velger, i og med at buddhismen egentlig ikke sier noe spesifikt om temaet). Tror det vil være litt interessant å finne ut om Jesus egentlig sa noe om homofili i det hele tatt, for jeg har aldri hørt noe om det...

Dessuten har jeg en onkel på besøk som må sies å være veeeldig kristen, så jeg tenkte å spørre han ut i morgen (tipper jeg blir å sitte og nikke for å unngå diskusjoner... han er av typen som tror at verden kommer til å gå under på grunn av homofile :S )

Lenke til kommentar

Jeg mener også at kristendom og islam mener det samme om homofili. Så da blir oppgaven ganske platt. Ville egentlig valgt et annet tema, men det du kan gjøre er å skrive oppgaven ut fra det liberale kristne synet. Dvs. lese deg opp på en bok av Rosemarie Køhn eller enda verre (sett ut fra mitt synspunkt) lese boka til Arnfinn Nordbø og/eller intervjuer med ham.

Eller du kan sammenligne det konservative kristne synet med human-etisk forbunds syn.

"- Hvis man med sikkerhet kan si at en morder angrer og aldri kommer til å gjenta handlingen, bør han da slippe straff?"

Denne synes jeg var interessant, for kristendommen tror at en kriminell kan bli "født på ny" og altså bli et nytt menneske. Da behøver jo ikke samfunnet å vernes mot personen lenger. Men samfunnet mener likevel at personen må ta sin straff.

Tror det var en sak om det i USA for noen år siden, var ei hvit kvinne som hadde vært med å drepe flere personer med øks. Hun oppførte seg avskyelig i rettssalen og ble dømt til døden såvidt jeg husker. Så ble hun kristen i fengselet og søkte om benådning, men hun ble visst likevel henrettet for noen år siden. Rettsvesenet tror ikke på slike omvendelser.

Lenke til kommentar

Kan vel oppdatere tråden med å si at jeg fikk 6, så da takker jeg for hjelp :D

Endelig problemstilling ble (ca) "Hva sier det nye testamentet om homofili, og kan man ut fra dette forsvare et syn hvor man nekter homofile å gifte seg?". I tillegg tok jeg en kort samenlikning med islam (hvor jeg så spesielt på land som bygger på islamisme), samt litt av kristendommens historie

Endret av j1m
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...