Subishi Skrevet 16. juni 2009 Del Skrevet 16. juni 2009 (endret) Hei. Har lenge vinglet mtp. yrkesvalg. Trodde jeg hadde bestemt meg for å bli lærer, men snakker støtt og ofte med sykepleiere så har blitt litt påvirket. Valget står imellom: Lærerstudiet: 1. Årsstudium kunst & håndtverk 2. Årsstudium musikk eller samfunnsfag (samfunnsfag, historie, geografi) (?). Det faget jeg ikke tar år nr. 2 3. Pedagogikk 4. Praktisk pedagogikk (husker ikke hva det heter i hodet akkurat nå) Denne utdanningen er med tanke på å bli faglærer på ungdomsskole. Sykepleien: 3-års studium med 2 års etterutdanning (som må taes etter to års praksis) Greia er at jeg allerede har jobbet 2 år i helsesektoren (et slags sykehjem/omsorgsbolig), som assistent vell og merke. Jeg har til tider trivdes veldig godt med det. Har fått veldig mye skryt og gode refferanser i denne jobben. Har blitt fortalt at jeg hadde gjort meg meget godt som sykepleier, og har allerede opplevd å fått mye tillit og utfordrende oppgaver man ikke skulle forventet at en assistent har. Har blandt annet vært med i mye av beslutningene i driften av stedet jeg jobber på, og få lært opp nye medarbeidere. Flere har sagt at de håper jeg ikke kommer inn på fagene for å bli lærer pga. de heller vil se meg som sykepleier. Noe jeg syns er veldig positivt med å jobbe i helsesektoren er at det er veldig lett å få seg arbeid. Det er mye muligheter og selv om det er travelt på jobb, så er støynivået alltid relativt lavt, noe jeg setter pris på pga. jeg blir sliten av mye støy. Man kan også få ordnet seg en litt mindre stilling og heller jobbe ekstra når man trenger penger, noe jeg syns er noe av det viktigste kriteriet for å bli sykepleier. En annen fordel er at jeg vil få meg arbeid akkurat hvor jeg vil, noe som gjør til at jeg kan bosette meg her jeg bor nå (betyr mye for meg). Bakdelene jeg ser i denne typen arbeid er arbeidstidene og den negative utviklingen vi har hatt i Norge med stadig manglende arbeidskraft og travle dager for sykepleierne. Grunnlønna er vell heller ikke spesielt fristende. Jeg hadde så og si bestemt meg for sykepleien da jeg ble tilbydd en praktisk jobb. Jobbet med maling, snekkering og div. i 2-3 mnd. Da jeg har fullført 3 års allmenne fag og ikke har kjempekarakterer fant jeg ut at det hadde vært morsomt å blitt lærer i mer praktiske fag. Er interessert i håndarbeid og har drevet med musikk i nesten hele mitt liv, selv om jeg ikke er noe ekstraordinært flink på noen av disse områdene. Jeg har en travel hverdag og den eneste muligheten jeg har for å få levd ut mine småhobbyer er gjennom arbeidet. Samtidlig tror jeg jeg liker å jobbe med ungdommer. Fordelene ved å jobbe på ungdomsskole med den utdanningen jeg har lyst å ta er at jeg får levd ut mine hobbyer gjennom andre. Jeg får være med på mye sosialt gjennom skolen. Grunnlønna er litt høyere enn sykepleierlønna. Lærerne har også en del ferie (noe de mest ærlige lærerne faktisk klarer å innrømme selv), og faste arbeidstider er også å foretrekke (må innrømme jeg er veldig usikker på akkurat det). Jeg ser vell egentlig ikke så mange bakdeler ved å jobbe på ungdomsskole annet enn at en del ungdommer rett og slett kan være MEGET vanskelig å ha med å gjøre. Jeg har jobbet på barnehage og syns ikke noe om dette. Er redd det kan være noe av det samme bakdelene på ungdomsskolen - ungdommer som ikke hører etter og som støyer veldig mye. Har man med tilleggene til sykepleierne tjener nok de en del mer enn lærerne. Så her sitter jeg altså og veier ting opp mot hverande: Lærer: + Fast arbeidstid + Bedre grunnlønn + Jobbe med friske mennesker + Jobbe med ting jeg liker å holde på med + Lengre ferie - Lavere samlet inntekt - Mye støy - Må være veldig tålmodig - Mindre arbeidsmuligheter - Mindre utviklingsmuligheter mtp yrkeskarriere - Stor mulighet for at jeg må jobbe på flere skoler for å "fylle opp" stillingen Sykepleier: + Kan bestemme arbeidsmengde i mye større grad. Muligheter for å tjene mye penger ved behov. + Lettere å få seg jobb akkurat hvor jeg vil bo. + Mindre støy på jobb + Mer muligheter mtp. etterutdanning og forandring i arbeidskarriere (kan f.eks. ta etterutd. i ledelse og jobbe som avdelingsleder. + Får muligheten til å jobbe med mange søte sykepleiere + Muligheter for å jobbe på natt og tjene godt på det + Jeg har mange gode refferanser + Fortere ut i arbeid - Ingen rutiner i hverdagen grunnet mye forskjellig arbeidstid - Kan være veldig travelt på arbeid - Høyt sykefravær Sånn bare til informasjon så er sykepleierstudiet rent praktisk mye mer attraktivt på alle måter. Takk for at du tok deg tid til å lese gjennom det "noe" uoversiktige innlegget mitt. Noen som kan gi meg noen tips eller råd? Takker for alle tilbakemeldinger! Endret 16. juni 2009 av Majestixx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå